Autosport Internationaal Toerwagens • Supercars

SPECIAL: S-klasse van Mercedes-AMG! Perfecte synthese van comfort en dynamiek met E-prestaties

Uitgegeven door Deni Volkers • 9 december 2022 20:10

De S-Klasse heeft altijd een belangrijke rol gespeeld voor Mercedes-AMG. Meer dan 50 jaar geleden bewezen de oprichters al dat ze met de Zwabische innovatiegeest een luxe sedan in een zeer sportieve auto konden veranderen. Het performance- en sportwagenmerk uit Affalterbach zette zijn eerste mijlpaal in 1971, met de Mercedes Benz 300 SEL 6.8 AMG. Vandaag de dag is de nieuwe Mercedes-AMG S 63 E-performance (gecombineerd brandstofverbruik, gewogen: 4,4 l/100 km; gecombineerde CO2-uitstoot, gewogen: 100 g/km; gecombineerd vermogen, gewogen: 21,4 kWh/100 km)[1] met hybride AMG-technologie zet opnieuw de maatstaf in het segment. Het E-performance model combineert de AMG 4,0-liter V8-biturbomotor met de AMG-specifieke hybride aandrijflijn en een nieuwe uitbreidingsfase van de AMG high-performance batterij (HPB). De nieuwe HPB 150 is gebaseerd op de krachtige en direct gekoelde accucellen van de bekende HPB 80. De energie-inhoud stijgt van 6,1 in de HPB 80 naar 13,1 kWh in de HPB 150. Hierdoor neemt de volledig elektrische actieradius toe tot 33 kilometer.

Mercedes-AMG S-klasse

De focus van de aandrijflijn ligt echter minder op de elektrische actieradius en meer op de beste prestaties in zijn klasse. Met een systeemvermogen van 590 kW (802 pk) en een systeemkoppel van 1430 Nm zet de berline nieuwe maatstaven in het segment. De acceleratie van 3,3 seconden naar 100 km/u en de optionele topsnelheid van 290 km/u onderstrepen de superieure, dynamische rijprestaties. Systemen zoals het AMG RIDE CONTROL+ onderstel, de AMG ACTIVE RIDE CONTROL rolstabilisatie en de standaard achterasbesturing zorgen voor een brede spreiding tussen rijdynamiek en comfort.

"De S-Klasse heeft voor ons altijd een heel bijzondere betekenis gehad. In 1971 maakte hij het merk AMG van de ene op de andere dag beroemd met zijn legendarische optreden in de 24-uursrace van Spa. Dit was ongetwijfeld een belangrijke basis voor onze opkomst als performance- en sportwagenmerk met wereldwijde betekenis. Met #eperformance beginnen we nu aan een nieuw hoofdstuk: Nooit eerder combineerde een luxelimousine zo perfect topprestaties met superieur comfort en nagenoeg geruisloos elektrisch rijden. Daarmee openen we ons ook voor veeleisende doelgroepen die Mercedes-AMG zien als het performance-luxemerk van de 21e eeuw. Met de krachtigste S-Klasse aller tijden gaan we echter niet alleen technisch onze eigen weg, zoals kenmerkend is voor AMG, maar maken we ook een sterk visueel statement: Voor het eerst heeft de S-Klasse sedan ook onze AMG-specifieke grille, zodat de merkverwantschap hechter is dan ooit tevoren." Philipp Schiemer, voorzitter van de Raad van Bestuur van Mercedes-AMG GmbH

"Met onze unieke E-performance in de AMG S-Klasse zetten we ook een nieuwe technologische mijlpaal op het gebied van elektrificatie in dit segment. In de S 63 wordt onze exclusieve high-performance batterij gebruikt met een aanzienlijk hogere capaciteit dan tot nu toe bekend, waardoor de elektrische actieradius toeneemt. De prestatiegerichte hybride lay-out met een verbrandingsmotor vooraan en een elektrische aandrijving op de achteras biedt niet alleen een superieure rijervaring, maar verhoogt ook de efficiëntie aanzienlijk. De geoptimaliseerde gewichtsverdeling, de optimale benutting van het koppel en de zeer responsieve vermogensafgifte beloven rijdynamiek en rijplezier op het hoogste niveau. Naast de technisch geavanceerde aandrijflijn hebben we ook bij de vering alles uit de kast gehaald om de grootst mogelijke spreiding tussen comfort en rijdynamiek te bereiken. Zo is de combinatie van luchtvering, achterasbesturing en actieve rolstabilisatie voor het eerst in een AMG S-Klasse aan boord."
Jochen Hermann, technisch directeur van Mercedes-AMG GmbH.

Mercedes-AMG S-klasse

Expressief exterieurdesign

De indrukwekkende prestaties van de #mercedesamg S 63 worden ook gesuggereerd door het expressieve exterieurdesign. Voor het eerst draagt een S-Klasse sedan het AMG-specifieke radiatorrooster met verticale lamellen en een grote centrale ster. De vroegere Mercedes-ster op de radiateur is vervangen door het AMG-embleem in zilverchroom/zwart. Daarnaast wordt het vooraanzicht gekenmerkt door de frontschort in jet-wing design met grote zijdelingse luchtinlaten en functionele luchtgordijnen. In het zijaanzicht vallen vooral de tot 21 inch grote gesmede AMG-velgen en de AMG-specifieke zijdrempels op. Aan de achterzijde zijn er karakteristieke designkenmerken van de '63-modellen, zoals de trapeziumvormige, gecanneleerde dubbele uitlaatpijpen of de brede diffusor met overlangse vinnen en diffusorplaat.

Mercedes-AMG S-klasse

Elegant interieur met eersteklas achtercompartiment

Het interieur combineert de hoogwaardige uitrusting van de S-Klasse met AMG-specifieke kenmerken. De stoelen met speciale AMG-bekleding en opvallende stiksels onderstrepen de verfijnde uitstraling. Exclusieve kleuren en verschillende nappalederen bekledingen met een AMG-embleem in de voorste hoofdsteunen benadrukken de sportieve of luxueuze kant van de S 63 E-performance. De leidende aspiraties in het segment worden ook duidelijk door het First-Class-achtercompartiment en de multicontourstoelen voor vier inzittenden. Daarbij komen nog AMG-specifieke sierelementen en het standaard AMG Performance-stuurwiel met AMG-stuurwielknoppen.

Mercedes-AMG S-klasse

MBUX-multimediasysteem met hybridespecifieke displays

Het MBUX-infotainmentsysteem omvat diverse AMG- en hybride-specifieke displays en functies. Daartoe behoren de displays in het combi-instrument, op het centrale multimediadisplay in staande positie in de middenconsole en het optionele head-up display.

De weergave van het combi-instrument kan worden gepersonaliseerd met verschillende weergavestijlen en individueel selecteerbare hoofdweergaven. De AMG-specifieke Supersport-stijl biedt de mogelijkheid om via een verticale menustructuur verschillende inhoud weer te geven. Daartoe behoort een menu met hybride-specifieke temperaturen of een set-upmenu met de actuele instellingen voor het onderstel of de transmissie. Daarnaast kunnen bestuurders in de Supersport-stijl ook een navigatiekaart, gegevens over het brandstofverbruik of alle telemetrische gegevens van AMG TRACK PACE laten weergeven.

Het head-up display biedt ook eigen weergavestijlen van AMG, zoals Race en Supersport. Deze zijn toegankelijk via het hoofdmenu in het combi-instrument. Hoogwaardige grafieken in het multimediadisplay visualiseren de vermogensstroom van het complete aandrijfsysteem, de snelheid, het vermogen, het koppel en de temperatuur van de elektromotor, evenals de accutemperatuur.

Het geluidsformaat Dolby Atmos® tilt de audio-ervaring in het interieur naar een hoger niveau. Individuele instrumenten of stemmen in de studiomix kunnen rondom het luistergebied worden geplaatst. Zo wordt een nieuw soort geluidsanimatie mogelijk: Terwijl conventionele stereosystemen twee kanalen naar de luidsprekers sturen, kan Dolby Atmos® het volledige bereik benutten en een 360-graden beleving creëren.

Mercedes-AMG S-klasse

AMG Performance-stuurwiel in dubbelspaaks design

Ook het AMG Performance-stuurwiel met zijn karakteristieke dubbelspaaks design en naadloos geïntegreerde schakeltoetsen draagt bij aan de kenmerkende AMG-look. De toetsen op het AMG-stuurwiel overtuigen door hun briljante displays en intuïtieve bedieningslogica. Hiermee kunnen belangrijke rijfuncties en alle rijmodi worden bediend zonder dat de bestuurder zijn handen van het stuurwiel hoeft te halen. Ook de recuperatieniveaus van de hybride aandrijving kunnen via de toetsen op het stuurwiel worden geselecteerd.

De AMG-specifieke E-performance hybride aandrijving: verbrandingsmotor voor, elektromotor achter.

In de nieuwe Mercedes-AMG S 63 E-performance wordt de 4,0-liter V8-biturbomotor gecombineerd met een permanent bekrachtigde synchrone elektromotor, een in Affalterbach ontwikkelde krachtige batterij en de volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+. Het systeemvermogen van 590 kW (802 pk) en het maximale systeemkoppel van 1430 Nm zorgen voor indrukwekkende rijprestaties: De acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/u duurt slechts 3,3 seconden. De vermogensafgifte eindigt pas bij een elektronisch geregelde snelheid van 290 km/h (met het optionele AMG Driver's Package).

De 140 kW (190 pk) sterke elektromotor is op de achteras geplaatst, waar hij samen met een elektrisch geschakelde transmissie met twee versnellingen en het elektronisch geregelde sperdifferentieel achterin is geïntegreerd tot een compacte elektrische aandrijfeenheid (EDU). Experts noemen deze lay-out een P3 hybride. De krachtige accu bevindt zich eveneens achterin, boven de achteras.

Mercedes-AMG S-klasse

Het doorslaggevende voordeel van deze EDU-positie is het omzeilen van de 9-versnellingsbak, die aan de V8-motor is gekoppeld. Omdat hij achter de transmissie is geplaatst, kan het koppel van beide aandrijfeenheden volledig worden benut. Het resultaat: 1430 Nm systeemkoppel - een nieuw record in deze klasse. En er zijn nog veel meer argumenten die pleiten voor de P3-opstelling als prestatiegerichte hybride:

Het P3-concept maakt het mogelijk om over het hele toerenbereik elektrisch te boosten met een volledig koppel.

De elektromotor werkt rechtstreeks op de achteras en kan zijn vermogen dus directer omzetten in aandrijving - voor die extra boost bij het wegrijden, accelereren of inhalen.

Het inherente ontwerp van de elektromotor betekent dat zijn vermogen meteen met het volle koppel kan worden ingezet, waardoor bijzonder behendig kan worden gestart.

Bovendien ervaart de bestuurder onmiddellijk een merkbare prestatieverhoging dankzij het geïntegreerde, elektronisch geregelde sperdifferentieel achter: het hybride model accelereert zeer wendbaar uit de bocht.

In geval van slip aan de achteras wordt de aandrijfkracht van de verbrandingsmotor en de elektromotor naar behoefte ook op de voorwielen overgebracht. Dit wordt mogelijk gemaakt door de mechanische verbinding van de volledig variabele vierwielaandrijving via de aandrijfas en de aandrijfassen van de voorwielen. Dit maakt het ook mogelijk om puur elektrisch te rijden met vierwielaandrijving.

De positionering bij de achteras verbetert de gewichtsverdeling en de asbelasting in het voertuig. Dit vormt de basis voor het overtuigende rijgedrag.

Het AMG-concept biedt een zeer hoge recuperatie-efficiëntie, omdat het systeem slechts minimale mechanische en hydraulische verliezen van de motor en de transmissie toelaat. In de rijmodus "Comfort" kan de verbrandingsmotor gericht worden ontkoppeld. Dit vermindert het weerstandskoppel wanneer de rijsituatie dit toelaat.

De transmissie met twee versnellingen op de achteras schakelt automatisch. Met zijn speciaal afgestemde overbrengingsverhouding zorgt hij voor een combinatie van een hoog wielkoppel voor wendbaar starten en soepele, continue prestaties bij hogere snelheden. Een elektrische actuator schakelt uiterlijk bij circa 140 km/h de tweede versnelling in, wat overeenkomt met het maximale toerental van de elektromotor van circa 13.500 tpm.

Met de prestatieverhoging door de extra elektromotor kon het ontwikkelingsteam ook de efficiëntie van het hele voertuig parallel verbeteren - en zowel lagere emissies als een lager verbruik realiseren.

Mercedes-AMG S-klasse

Permanent bekrachtigde synchrone motor (PSM)

De PSM is uitgerust met een holle rotor van permanente magneten en kan zo rond de uitgaande as naar het linker achterwiel worden geïnstalleerd. De elektromotor wordt aangestuurd door vermogenselektronica, die zich eveneens in de EDU bevindt en de commando's van het gaspedaal rechtstreeks omzet in een passende aansturing van de PSM. Bovendien past de gevoelige aansturing van de elektromotor de snelheid aan tijdens het schakelen door de transmissie met twee versnellingen. Dit betekent dat de transmissie in de EDU helemaal geen mechanische synchronisatie nodig heeft. Het verhoogde koppel van de elektromotor kan dus ook bij hogere snelheden worden gebruikt. Het maximale koppel van een elektromotor is beschikbaar vanaf de eerste omwenteling, maar daalt later weer bij hogere toerentallen. Daarom brengt de tweede versnelling, die bij hogere snelheden wordt ingeschakeld, de elektromotor in een bereik met een lager toerental, zodat hij de verbrandingsmotor over het hele toerentalbereik kan ondersteunen.

Geïnspireerd door de Formule 1™, ontwikkeld in Affalterbach: de krachtige AMG-batterij.

Bij het bepalen van de elektrificatiestrategie was het van meet af aan duidelijk dat alle essentiële componenten in Affalterbach zouden worden ontwikkeld. Een daarvan is de AMG high-performance batterij (HPB). De ontwikkeling van het lithium-ionen-energieopslagsysteem is geïnspireerd op technologieën die zich in de hybride racewagens van het #mercedesamg Petronas F1 Team in de Formule 1 hebben bewezen. Het team van experts van de Formule 1-motorfabrikant High Performance Powertrains (HPP) in Brixworth werkte nauw samen met #mercedesamg in Affalterbach. De AMG high-performance batterij combineert een hoog vermogen dat snel achter elkaar kan worden opgeroepen met een laag gewicht om de totale prestaties van de auto te verbeteren. Daarbij komen nog de snelle energieopname en de hoge vermogensdichtheid.

Mercedes-AMG S-klasse

70 kW continu vermogen en 140 kW piekvermogen

De high-performance batterij in de S 63 #eperformance heeft een capaciteit van 13,1 kWh, meer dan het dubbele van de al bekende HPB 80. Hij levert 70 kW continu mechanisch vermogen en 140 kW piek mechanisch vermogen (gedurende tien seconden) aan de elektromotor. Extern opladen gebeurt via de 3,7 kW onboard AC-lader, bij een laadstation, wallbox of huishoudelijk stopcontact. De accu is ontworpen voor een snelle vermogensafgifte en -afname, niet voor een zo groot mogelijke actieradius. Toch maakt de elektrische actieradius van 33 kilometer een praktische actieradius mogelijk, bijvoorbeeld voor rustig volledig elektrisch rijden vanuit een woonwijk.

De voortdurende drang naar innovatie: directe koeling van de batterijcellen

De basis voor de hoge prestaties van de 400-volt AMG-batterij is de directe koeling: Een hightech koelvloeistof op basis van een elektrisch niet-geleidende vloeistof stroomt rond alle 1200 cellen en koelt ze afzonderlijk. Elke accu heeft een bepaalde temperatuur nodig voor een optimale vermogensafgifte. Als de energieopslagunit te koud of te warm wordt, verliest hij tijdelijk merkbaar vermogen of moet hij worden uitgeschakeld om niet beschadigd te raken als het temperatuurniveau te hoog is. De constante temperatuur van de batterij heeft dus een beslissende invloed op de prestaties, de levensduur en de veiligheid ervan. Conventionele koelsystemen, die alleen lucht gebruiken of het hele accupakket indirect met water koelen, bereiken al snel hun grenzen Als het thermomanagement zijn functie niet optimaal vervult, dreigt de accu voortijdig te verouderen.

Voor directe koeling moest het AMG-team nieuwe koelmodules van millimeterdikte ontwikkelen. Ongeveer 14 liter koelvloeistof circuleert van boven naar beneden door de hele batterij, langs elke cel, met behulp van een speciaal ontwikkelde krachtige elektrische pomp. Daarbij stroomt de koelvloeistof ook door een olie/water-warmtewisselaar die rechtstreeks aan de batterij is bevestigd. Deze geleidt de warmte naar een van de twee lagetemperatuurcircuits (LT) van het voertuig. Van daaruit gaat het naar de LT-koeler aan de voorkant van de auto, die de warmte afgeeft aan de buitenlucht. Het systeem is zo ontworpen dat de warmte gelijkmatig over de accu wordt verdeeld.

Het resultaat is dat de batterij altijd binnen een constante, optimale bedrijfstemperatuur van gemiddeld 45 graden Celsius blijft, ongeacht hoe vaak hij wordt opgeladen of ontladen. Het is mogelijk dat de gemiddelde temperatuur bij hoge snelheden wordt overschreden. De beveiligingsmechanismen zijn daarom zo ingesteld dat het maximale vermogen aan de batterij kan worden onttrokken om vervolgens het temperatuurniveau weer te verlagen door directe koeling. Conventionele koelsystemen kunnen dit niet aan en de accu kan zijn capaciteit niet meer volledig benutten. Dat geldt niet voor de AMG High Performance Battery: Zelfs onder zware belasting, waarbij vaak wordt geaccelereerd (batterij wordt ontladen) en afgeremd (batterij wordt geladen), behoudt de batterij zijn hoge prestatievermogen.

Alleen door effectieve directe koeling kunnen cellen met een zeer hoge vermogensdichtheid worden gebruikt. Dankzij deze individuele oplossing is het batterijsysteem bijzonder licht en compact. Ook het materiaalbesparende geleiderailconcept draagt bij aan het lage gewicht. De lichte maar tegelijkertijd robuuste crashstructuur van de aluminium behuizing zorgt voor maximale veiligheid.

Mercedes-AMG S-klasse

Regeneratie selecteerbaar in vier fasen

Omdat de krachtige batterij zich altijd in het optimale temperatuurvenster van ongeveer 45 graden bevindt, kan ook de regeneratie worden geoptimaliseerd: Normaal gesproken warmt een batterij sterk op bij een hoge regeneratiecapaciteit, zodat de energieterugwinning moet worden beperkt.

De recuperatie begint wanneer de bestuurder zijn voet van het gaspedaal neemt, d.w.z. in de oploopmodus zonder het rempedaal aan te raken. Dit laadt de batterij op en creëert een remkoppel. Hierdoor worden de wielremmen ontlast: afhankelijk van het recuperatieniveau en de verkeerssituatie hoeven ze helemaal niet te worden bediend. Een ander voordeel van regeneratie: bij steile afdalingen werkt het systeem als een motorrem en voedt het de batterij met energie. De bestuurder kan vier verschillende recuperatieniveaus kiezen met behulp van de rechter AMG-stuurwielknop. Met uitzondering van "Slippery" geldt dit in alle rijmodi, evenals in "ESP Sport Handling" of "ESP Off", en de energieterugwinning wordt afhankelijk van de rijmodus anders geconfigureerd.

Niveau 0: Het voertuig gedraagt zich zoals een conventionele verbrandingsmotor met handgeschakelde versnellingsbak, waarbij de koppeling is ontkoppeld. Als de bestuurder het gaspedaal loslaat, rijdt de auto met de minste weerstand verder. Het recuperatieniveau is zeer laag en dient enkel om de energievoorziening van de auto in stand te houden. Als de verbrandingsmotor is uitgeschakeld, worden de wrijvingsverliezen in de aandrijflijn tot een minimum beperkt.
Niveau 1: Dit is de standaardinstelling. De regeneratie is merkbaar voor de bestuurder. Het komt ongeveer overeen met de vertraging van een conventionele verbrandingsmotor met ingeschakelde koppeling.
Niveau 2: Sterkere terugwinning. Wanneer u met de verkeersstroom meegaat, hoeft u het rempedaal nauwelijks in te trappen.
Niveau 3: Hoogste energieterugwinning. Hier is bijna zogenaamd "one-pedal" rijden mogelijk, net als in een volledig elektrische auto. Afhankelijk van de rijsituatie kan meer dan 90 kW vermogen naar de accu worden teruggevoerd.
Werkingsstrategie: altijd elektrisch vermogen beschikbaar

De basisstrategie is afgeleid van het hybride powerpack van de #mercedesamg Petronas Formule 1-racewagen. Net als in de topklasse van de autosport is de maximale aandrijving altijd beschikbaar wanneer de bestuurder deze via een kickdown oproept - om krachtig uit de bocht te accelereren of snel in te halen. Het elektrische vermogen kan altijd worden aangesproken en veelvuldig worden gereproduceerd via een hoog recuperatievermogen en opladen naar behoefte. Het specifieke batterijconcept van de auto maakt een optimaal compromis mogelijk tussen maximale rijdynamiek en hedendaagse efficiëntie. Alle componenten zijn intelligent op elkaar afgestemd: de prestatiewinst is direct te ervaren.

Mercedes-AMG S-klasse

Zeven AMG-rijmodi

De zeven AMG DYNAMIC SELECT rijmodi "Electric", "Comfort", "Battery Hold", "Sport", "Sport+", "Slippery" en "Individual" zijn exact afgestemd op de nieuwe aandrijftechniek. Ze bieden dus een brede rijervaring - van efficiënt tot dynamisch. De rijmodi passen belangrijke parameters aan: de respons van de aandrijving en de transmissie, de stuurkarakteristiek, de chassisdemping of het geluid. Het boostvermogen van de elektromotor is ook afhankelijk van de betreffende rijmodus. Deze kan worden geselecteerd via het display in de middenconsole of de knoppen op het AMG-stuurwiel. Eén ding is echter in alle modi hetzelfde: het piekvermogen van de elektromotor kan eenvoudig worden opgeroepen via de kickdownfunctie. Het haptische gaspedaal zorgt voor een voelbaar drukpunt dat de voet van de bestuurder moet overwinnen.

Standaard start de performance hybride geruisloos ("Silent Mode") in de rijmodus "Comfort" (VS: "Electric") wanneer de elektromotor wordt ingeschakeld. In het instrumentenpaneel geeft het pictogram "Ready" aan dat de auto rijklaar is. Bovendien klinkt in het interieur via de luidsprekers van de auto een krachtig, sonoor startgeluid dat kenmerkend is voor AMG. Een lichte druk op het gaspedaal volstaat om de AMG Performance hybride in beweging te zetten.

"Electric": de nadruk ligt op de elektrische rijervaring. Vanaf stilstand tot maximaal 140 km/h rijdt de auto puur elektrisch. De verbrandingsmotor blijft altijd uitgeschakeld. Door de mechanische verbinding met de AMG Performance 4MATIC+ componenten is de vierwielaandrijving altijd beschikbaar: als de achterwielen plotseling te veel slip hebben, wordt het vermogen van de elektromotor via de aandrijfas en de aandrijfassen ook op de voorwielen overgebracht. Wanneer de accu leeg is of de bestuurder meer vermogen vraagt, schakelt de intelligente bediening automatisch over op de rijmodus "Comfort": De verbrandingsmotor start en neemt bijna onmerkbaar de aandrijfkracht over.

"Comfort": het wegrijden gebeurt grotendeels in elektrische modus. Verbrandingsmotor en elektromotor draaien dan naargelang de situatie - met elektrische aandrijving bij lage snelheden, bijvoorbeeld in woonwijken of in de binnenstad. Op landwegen en op de snelweg rijdt het voertuig meestal als hybride. Het resultaat is een harmonieuze en verbruiksgeoptimaliseerde rijervaring, mede dankzij de vroege opschakeling van de AMG SPEEDSHIFT MCT-9G-transmissie. Het onderstel en de stuurinrichting zijn afgestemd op comfort. De focus van het besturingssysteem ligt op energiezuinigheid, waardoor het brandstofverbruik en de emissies dalen. De kenmerkende sportiviteit en wendbaarheid van AMG blijven behouden.

"Battery Hold": De verbrandingsmotor en de elektromotor draaien net als in de rijmodus "Comfort" situationeel. Het grootste verschil is dat de bedrijfsstrategie de ladingstoestand van de accu constant houdt. Als de accu bijvoorbeeld 75% lading heeft, blijft deze in "Battery Hold" in dit bereik. Het gebruik van de elektromotor wordt dan beperkt en geoptimaliseerd voor een laag stroomverbruik, dat bijvoorbeeld door recuperatie wordt gecompenseerd. Het voordeel voor de bestuurder: hij kan zelf bepalen wanneer hij weer volledig gebruik wil maken van de acculading, simpelweg door de rijmodus te wijzigen.

"Sport": Starten met verbrandingsmotor en elektromotor en permanente interactie van beide aandrijvingen. De elektromotor geeft meer gas. Sportief rijgevoel door een wendbaarder gaspedaal, kortere schakeltijden en vroeger terugschakelen. Een meer dynamische ophanging en stuurinrichting.

"Sport+": Starten met verbrandingsmotor en elektromotor en permanente interactie van beide aandrijvingen. Nog hogere boost-prestaties. Uiterst sportief karakter dankzij een nog wendbaardere gasrespons en gerichte koppelinterventie bij het opschakelen, met cilinderuitschakeling voor optimale schakeltijden. Verhoogd stationair toerental voor sneller starten. Een nog dynamischere set-up voor ophanging, stuurinrichting en aandrijflijn.

"Slippery": Is optimaal afgestemd op gladde wegen, met minder vermogen en boost en een vlakke koppelkromme. Elektrisch rijden en recuperatieverstelling zijn gedeactiveerd.

"Individual": individuele aanpassing van aandrijving, transmissie, AMG DYNAMICS, onderstel, stuurinrichting en uitlaatsysteem.

Mercedes-AMG S-klasse

Dynamische besturing combineert wendbaarheid met stabiliteit

Ook het geïntegreerde dynamische regelsysteem AMG DYNAMICS behoort tot de standaarduitrusting. Het beïnvloedt de regelstrategieën van het ESP® (Electronic Stability Program), de vierwielaandrijving en het elektronisch gestuurde sperdifferentieel. Dit verhoogt de wendbaarheid zonder de stabiliteit van het voertuig aan te tasten. Bijzonder opmerkelijk: AMG DYNAMICS bepaalt hoe de auto moet reageren. Het systeem gebruikt de beschikbare sensoren onder meer om de snelheid, de zijdelingse versnelling, de stuurhoek en de giersnelheid vast te stellen. Door middel van intelligente pre-control kan het gedrag van de auto worden voorspeld op basis van de handelingen van de bestuurder en de gegevens van de sensoren. De regeling wordt afgestemd op de dynamische rijvaardigheid van de bestuurder - zonder merkbare of storende ingrepen van het systeem. Het resultaat is een authentieke rijervaring met een hoge bochtendynamiek en optimale tractie met een hoge stabiliteit en een voorspelbaar weggedrag. Zelfs ervaren bestuurders worden optimaal ondersteund zonder door het systeem te worden betutteld.

"Basic" is toegewezen aan de rijmodi "Comfort" en "Electric". Het ontwerp resulteert in een zeer stabiele rit met hoge gierdemping.
"Advanced" wordt geactiveerd in de modus "Sport". Het voertuig blijft neutraal in balans. De verminderde gierdemping en verhoogde wendbaarheid ondersteunen dynamische manoeuvres zoals rijden op bochtige landwegen.

"Pro" (afkorting voor "Professional") maakt deel uit van de modus "Sport+". In "Pro" krijgt de bestuurder nog meer hulp bij dynamische rijmanoeuvres, terwijl de wendbaarheid en de feedback van de weg in bochten verder worden verbeterd.

In de rijmodus "Individual" kan de bestuurder zelf de AMG DYNAMICS-niveaus "Basic", "Advanced" en "Pro" instellen.Geluidsbeleving in het interieur tijdens elektrisch rijden


Bij volledig elektrisch rijden waarschuwt het wettelijk verplichte Acoustic Vehicle Alerting System de omgeving dat de performance hybrid in aantocht is. Er klinkt een speciaal samengesteld, laagfrequent en snelheidsgemoduleerd AMG-geluid. Dit wordt via luidsprekers naar buiten gestraald. Het geluid is ook gedempt hoorbaar in het interieur, als akoestische feedback voor de passagiers. In de Europese Unie is het systeem actief tot 20 km/h, in de VS tot het equivalent van ca. 30 km/h. Daarna verdwijnt het signaal van de elektrische aandrijving harmonieus. Wie dat wil, kan het elektrische rijgeluid ook bij hogere snelheden ervaren. Hij hoeft alleen maar het geluid te selecteren via de betreffende knop op het stuurwiel (herkenbaar aan het symbool van de frequentiegolf).

Mercedes-AMG S-klasse

Zelfverzekerd powerpack: AMG 4,0-liter V8-biturbomotor

Een centraal onderdeel van de P3 hybride aandrijflijn is de AMG 4.0 V8 biturbomotor, in dit geval goed voor 450 kW (612 pk). Hij levert een maximumkoppel van 900 Nm, dat over een breed toerentalbereik beschikbaar is. Tot de belangrijkste ontwerpkenmerken van de motor behoren de twee twin-scroll-turboladers, die in de hete binnenkuip zijn geplaatst. De positie tussen de twee cilinderbanken verkort de wegen van de uitlaatgassen naar de turbocompressor en de gecomprimeerde verse lucht naar de verbrandingskamer. Het resultaat is een zeer directe respons. Een ander belangrijk kenmerk is de riemaangedreven starter-generator (RSG), die in het 400 volt elektrisch systeem is geïntegreerd. Deze combineert de starter en dynamo in één eenheid en heeft voldoende vermogen om de V8 altijd in één keer te starten.

Mercedes-AMG S-klasse

Actieve motorsteunen voor het eerst in de S-Klasse

De S 63 #eperformance is het enige model in het marktsegment dat met actieve motorsteunen is uitgerust. De lagers lossen het conflict op tussen een zachte aansluiting van de aandrijflijn voor een hoog comfort en een harde aansluiting voor een optimale rijdynamiek: Ze kunnen hun stijfheid traploos aanpassen aan de actuele rijomstandigheden. De voertuigsensoren detecteren de betreffende rijsituatie en het daaruit voortvloeiende trillingsgedrag van de motor, en geven deze informatie door aan een regeleenheid. Deze regelt de kracht waarmee de motor aan de carrosserie wordt gekoppeld. Het grootste voordeel is de nog grotere spreiding tussen prestaties en comfort.

Korte schakeltijden, hoge efficiëntie: de AMG SPEEDSHIFT MCT 9G-transmissie.

In de AMG SPEEDSHIFT MCT 9G-transmissie (MCT = Multi-Clutch Transmission) vervangt een natte startkoppeling de koppelomvormer. Deze koppeling vermindert het gewicht en zorgt dankzij de lagere massatraagheid voor een optimale respons op het gaspedaal, met name bij pieken en veranderingen in de belasting. De uitvoerig afgestemde software zorgt voor korte schakeltijden en desgewenst snel meerdere keren terugschakelen. Het levert een bijzonder emotionele schakelervaring op dankzij de dubbele ontkoppelingsfunctie in de rijmodi "Sport" en "Sport+". Dankzij gedefinieerde ontstekingsinterventies kan nog sneller worden geschakeld dan in de andere modi. In alle rijprogramma's wordt in de eerste versnelling geschakeld om altijd een dynamische rijervaring te garanderen. Ook is er de RACE START-functie, die zorgt voor een optimale acceleratie vanuit stilstand. In de handmatige modus "M" reageert de transmissie onmiddellijk en nauwkeurig op handmatige schakelcommando's van de bestuurder, en voert de commando's razendsnel uit.

Mercedes-AMG S-klasse

Volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+

De AMG Performance 4MATIC+ vierwielaandrijving combineert de voordelen van verschillende aandrijfconcepten: De volledig variabele koppelverdeling naar de voor- en achteras zorgt voor optimale tractie op de fysieke grens. Bestuurders kunnen rekenen op een hoge rijstabiliteit en veiligheid onder alle omstandigheden: op het droge, natte of besneeuwde wegdek. De overgang van achterwiel- naar vierwielaandrijving en omgekeerd vindt continu plaats op basis van een geavanceerde matrix die de intelligente regeling integreert in de volledige architectuur van de voertuigsystemen.

Een elektromechanisch gestuurde koppeling verbindt de permanent aangedreven achteras variabel met de vooras. Afhankelijk van de rijomstandigheden en de input van de bestuurder wordt continu de best mogelijke koppelverdeling berekend. Naast tractie en zijdelingse dynamiek verbetert de vierwielaandrijving ook de longitudinale dynamiek voor nog krachtigere acceleraties.

Mercedes-AMG S-klasse

Hoge torsiestijfheid: uitgebreid versterkte carrosserie

De basis voor de hoge rijdynamiek en het uitstekende comfort is de stabiele carrosserie van de AMG S-Klasse. Aan de voorzijde bevindt zich onder de V8-biturbomotor een aluminium stabilisator. Deze verhoogt de torsiestijfheid van de voorkant en verbetert zo de feedback aan de bestuurder - vooral bij het nemen van bochten. Een dwarsbalk bij de ophangingspunten verstijft ook de carrosseriestructuur.

Aan de achterzijde zijn er diagonale stutten van sterk, lichtgewicht aluminium in de bodemplaat om de rijprecisie merkbaar te verhogen. Een specifieke laadruimte-uitsparing van lichtgewicht vezelversterkte kunststof (FRP) biedt plaats aan de krachtige AMG-accu en verhoogt tegelijkertijd de stijfheid van de carrosserie op dit punt.

AMG RIDE CONTROL+ onderstel met standaard adaptieve demping.

Het AMG RIDE CONTROL+ onderstel is gebaseerd op luchtvering met automatische niveauregeling, gecombineerd met adaptief instelbare demping. De luchtgeveerde veerpoten worden afhankelijk van de situatie met lucht gevuld en maken zo een zachtere of hardere afstelling mogelijk. Een ander kenmerk is de niveauregeling, die de S-Klasse bij meer dan 120 km/u automatisch 10 millimeter laat zakken.

Met behulp van twee continu variabele regelventielen kan de dempingskracht zeer nauwkeurig worden aangepast aan verschillende rijomstandigheden en rijmodi: het ene ventiel regelt de uitgaande demping, dat wil zeggen de kracht die optreedt wanneer het wiel terugveert, en het andere ventiel regelt de compressiedemping wanneer het wiel samendrukt. De rebound- en compressiefase worden onafhankelijk van elkaar geregeld. Het AMG-ontwikkelteam kon de spreiding tussen sportiviteit en comfort aanzienlijk vergroten, onder meer door het verschil tussen de minimale en maximale dempingskrachtkarakteristiek te vergroten en door een nog grotere flexibiliteit in de karakteristiek van de mapping. Dankzij het speciale ontwerp van de kleppen reageert de demper snel en gevoelig op veranderend wegdek en rijomstandigheden.

Via de AMG DYNAMIC SELECT-rijmodi kan de bestuurder de basisinstelling vooraf selecteren: met een druk op de knop veranderen de rijeigenschappen bijvoorbeeld van volledige dynamiek in de modus 'Sport+' tot rustig cruisen in de instelling 'Comfort'. Bovendien kan de afstemming onafhankelijk van de rijmodi in drie stappen ("Comfort", "Sport" en "Sport+") worden aangepast via een speciale knop. De besturingssoftware van het systeem controleert continu bedrijfsgegevens zoals stuurwielhoek, voertuigsnelheid, acceleratie en lichaamsbeweging. Op die manier worden de dempers binnen milliseconden naargelang de situatie aangestuurd. Het resultaat is dat de wielen zelfs bij extreme rijmanoeuvres of op slecht wegdek altijd stevig aan de grond staan. U kunt kiezen uit drie verschillende dempingskarakteristieken.

Mercedes-AMG S-klasse

Actieve rolstabilisatie standaard

Een ander kenmerk levert een doorslaggevende bijdrage aan de AMG-specifieke set-up voor een hoge rijdynamiek: AMG ACTIVE RIDE CONTROL actieve rolstabilisatie. In plaats van met conventionele, starre stabilisatiestangen compenseert het systeem de carrosseriebewegingen elektromechanisch. Daartoe zijn de stabilisatiestangen op de voor- en achteras in twee delen verdeeld. In het midden bevindt zich een elektromechanische actuator waarin een drietraps planetair tandwiel is geïntegreerd. Bij een oneffen wegdek of een gematigde rijstijl scheidt de actuator actief de stabilisatorhelften, wat het rijcomfort verhoogt. Bij dynamisch gebruik, bijvoorbeeld op een bochtige weg, komen de helften samen en worden ze tegen elkaar aangedraaid.

Bovendien vermindert het systeem niet alleen de rolbewegingen in bochten, maar maakt het ook een nauwkeurigere afstelling van het stuurgedrag en de belasting mogelijk. Bovendien verhoogt het het rijcomfort bij rechtuit rijden omdat prikkels door bijvoorbeeld eenzijdige verkeersdrempels worden gecompenseerd. Bewegingen in het lichaam kunnen actief en optimaal aan de rijomstandigheden worden aangepast. Hierdoor kan de bestuurder de voor AMG typische rijeigenschappen op het gebied van dynamiek, precisie en feedback nog intensiever ervaren.

Om aan de hoge vermogenseisen te kunnen voldoen, is het systeem gebaseerd op een extra 48-volt-subnetwerk aan boord. Een ander voordeel ten opzichte van de gebruikelijke hydraulische systemen is de aanzienlijk snellere respons. Het AMG-besturingssysteem kan de status van het voertuig tot 500 keer per seconde aanpassen. Daarbij komt nog het lagere gewicht van de componenten in vergelijking met hydraulische oplossingen.

Mercedes-AMG S-klasse

Prestatiegerichte hybride aandrijving kan de tractie van één wiel regelen in plaats van ESP

Ook de controle van de voertuigdynamiek profiteert van de hybride aandrijving. In plaats van ingrijpen door ESP® kan de elektromotor ook de tractie regelen zodra een wiel te veel slip signaleert. Daartoe vermindert het intelligente regelsysteem het aandrijfkoppel van de elektromotor dat via het sperdifferentieel aan het wiel wordt overgedragen. Het resultaat is dat ESP® de verbrandingsmotor niet of pas later gas hoeft te geven. Voordeel: De verbrandingsmotor kan dus met een hoger koppel werken. Dit verbetert vervolgens de wendbaarheid. Bovendien kan het anders gereduceerde vermogen worden gebruikt om de accu op te laden.

Mercedes-AMG S-klasse

Drietraps AMG-parameterbesturing en standaard achterasbesturing

Ook de stuurinrichting draagt bij tot meer dynamiek en comfort. Zo beschikt de drietraps AMG-parameterstuurinrichting over een variabele verhouding van de stuurgeometrie die zich aanpast aan de gekozen rijmodus. Bij hoge snelheden neemt de stuurbekrachtiging af, bij lage snelheden wordt deze geleidelijk verhoogd. Daardoor is bij lage snelheden en bij het manoeuvreren en parkeren slechts een relatief kleine hoeveelheid kracht nodig. Bij sneller rijden blijft de best mogelijke controle over het voertuig behouden. In de standen "Sport" en "Sport+" geeft het stuurwiel bovendien aanzienlijk meer feedback over de rijtoestand.

De standaard achterasbesturing werkt met een maximale stuurhoek van 2,5 graden. Tot dit punt draaien de achterwielen bij snelheden tot 100 km/h (variabel afhankelijk van de AMG DYNAMICS-instelling) in tegengestelde richting van de voorwielen. Dit leidt tot een virtuele verkorting van de wielbasis en resulteert in aanzienlijk wendbaarder indraaien, minder stuurkracht en een grotere wendbaarheid. Hierdoor wordt de draaicirkel bij het keren of parkeren merkbaar kleiner. Bij snelheden van meer dan 100 km/h (afhankelijk van de AMG DYNAMICS-instelling) draaien de achterwielen parallel aan de voorwielen. De virtuele verlenging van de wielbasis heeft een positief effect op de rijstabiliteit: Bij het veranderen van richting wordt sneller zijdelingse kracht opgebouwd, waardoor het voertuig directer op stuurcommando's reageert. De reactie van de achterasbesturing is afhankelijk van de gekozen rijmodus AMG DYNAMIC SELECT.

Het samenspel van actieve rolstabilisatie en actieve achterasbesturing draagt bij tot een verdere spreiding van het rijgedrag. Enerzijds is de AMG S-Klasse een comfortabele toerberline met een absoluut stabiel rijgedrag op hoge snelheid. Anderzijds kan de bestuurder met een druk op de knop sportieve eigenschappen met wendbare lichtvoetigheid en wendbaarheid oproepen.

Mercedes-AMG S-klasse

Goede controle en lichtecht: het AMG high-performance compound remsysteem.

Passend bij het extreme vermogen en de bijbehorende prestaties wordt standaard het AMG high-performance composietremsysteem met 6 zuiger vaste remklauwen voor en 1 zuiger zwevende remklauwen achter toegepast. De remschijven op de vooras meten 400 x 38 millimeter, op de achteras 380 x 32 millimeter. Het remsysteem maakt indruk met een zeer korte remweg en maximale stabiliteit en fadingbestendigheid bij zwaar gebruik. Bovendien scoort het met een lange levensduur en een bijzonder snelle respons. Tot de comfortfuncties behoren Hill Start Assist en priming/dry braking in natte omstandigheden. Bij uitgeschakeld contact en stilstaande auto selecteert de transmissie automatisch de parkeerstand "P". Bij het wegrijden wordt de elektrische parkeerrem automatisch gelost. Als optie is het keramische AMG composietremsysteem met hoge prestaties verkrijgbaar. Het lichte remmateriaal bespaart gewicht en vermindert de onafgeveerde massa.

Mercedes-AMG S-klasse

Comfortabeler en veiliger rijden met talrijke hulpsystemen

Talrijke nieuwe of verbeterde rijhulpsystemen ondersteunen de bestuurder. Ze ontlasten het dagelijks leven door situatiespecifieke assistentie bij snelheidsaanpassing, afstandscontrole, sturen en wisselen van rijbaan. Bestuurders kunnen langer fit blijven en hun bestemming veiliger en comfortabeler bereiken. In geval van gevaar, bijvoorbeeld wanneer een ongeval dreigt door onvoorzichtigheid, kunnen rijassistentiesystemen afhankelijk van de situatie op het gevaar reageren en zo de ernst van mogelijke aanrijdingen verminderen of zelfs helemaal voorkomen.

Het nieuwe assistentiedisplay in het bestuurdersdisplay geeft het werkingsprincipe van de rijassistentiesystemen duidelijk weer als een schermvullende weergave. Bestuurders herkennen hun auto, rijbanen, rijstrookmarkeringen en andere weggebruikers zoals auto's, vrachtwagens en tweewielers in een geabstraheerde weergave. De systeemstatus en de werking van de assistenten worden gevisualiseerd in deze weergave van de omgeving. Het nieuwe, geanimeerde assistentiedisplay is gebaseerd op een in realtime gegenereerde 3D-scène. Deze dynamische, hoogwaardige weergave maakt de werking van de rijassistentiesystemen transparant als een augmented reality rijervaring.

Mercedes-AMG S-klasse


 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS