Formule 1

Het hoogtepunt op de F1-Grand Prix kalender begint nu toch echt te naderen: De Grand Prix van Las Vegas!

Uitgegeven door Peter Vader • 28 maart 2023 16:00

Het hoogtepunt op de F1-Grand Prix kalender 2023 begint nu toch echt te naderen: de Grand Prix van Las Vegas! Op 30 maart 2022 werd bekendgemaakt dat deze Grand Prix zal terugkeren op de kalender in november 2023, waarmee het aantal Grands Prix in de Verenigde Staten op drie komt. Het is alom bekend dat de Netflix-serie ‘Drive to Survive’ heeft bijgedragen aan een veel grotere belangstelling van de Amerikanen voor de Formule 1 dan voorheen. Het vernieuwde Las Vegas Circuit is een stratencircuit dat 6,120 km lang is en veertien bochten heeft. Het huidige circuit ligt net boven dezelfde locatie als het stratencircuit dat gebruikt werd in de jaren 80. Deze race stond bekend als de Caesars Palace Grand Prix. De huidige baan is – hoe kan het ook anders - ontworpen door de vooraanstaande Formule 1-circuitbouwers Hermann en Carsten Tilke, die inmiddels een hele rij van nieuwe circuits achter hun naam hebben staan.

Las_Vegas_F1_1_circuitplan

Tilke is goed bekend in F1-kringen, sommige van zijn circuits waren niet zo geliefd bij de F1-community, maar desondanks in hun eigen woorden: "we zijn één van de meest ervaren bedrijven als het gaat om ontwerp, planning en constructiemanagement met betrekking tot grote projecten binnen de auto-industrie en autosportsector, met name racebanen en testterreinen.” Een aantal spraakmakende locaties heeft de handtekening van Tilke Engineers & Architects, waaronder: Sepang International Circuit, Bahrain International Circuit, Shanghai International Circuit, Istanbul Park Racing Circuit, Valencia Street Circuit, Marina Bay Street Circuit, Yas Marina Circuit, Korea International Circuit, het Buddh International Circuit, Circuit of The Americas, Sochi Autodrom, Kuwait Motor Town, Hanoi Street Circuit, Jeddah City Circuit en, natuurlijk de aanstaande Las Vegas Street course.

Plattegrond circuit Las Vegas 2023

In een Q&A van Agnes Carlier van Grand Prix 247 met Hermann en Carsten Tilke wordt verteld over Tilke’s bijzondere F1-projecten:

Wat is het meest iconische F1-circuit?
Hermann: "Elk nummer is anders. We stoppen onze ervaring in elk nummer. Dat moet je aan de chauffeurs vragen. Djedda is zeer uitzonderlijk. Ook Bahrein, dus het is moeilijk te zeggen. Iets speciaals is zeker Las Vegas."

Het zwaarste F1-circuit om op te rijden
Hermann: "Jeddah is erg veeleisend."

En de mooiste baan?
Hermann: "Nürburgring, de Nordschleife! Van de nieuwe circuits is dat Bahrein. Ik vind het daar heel erg leuk. Ze leveren goed werk en onderhouden het goed. Er hangt een goede sfeer, ik vind het erg leuk."

Werken in Saoedi-Arabië...
Carsten: "Saoedi-Arabië is ook zo’n land dat de afgelopen jaren is veranderd. Iedereen voelt zich hier op zijn gemak. Mensen komen hier aan en zijn ietwat sceptisch of bang, maar dan merkt iedereen dat het de goede kant op gaat met het land. Het begon met Formula E-racen. Daarna concerten. Toeristen komen eraan, het land gaat open. We zijn in een goede richting."

Geeft u de voorkeur aan permanente of niet-permanente of racebanen?
Carsten: "Jeddah is een niet-permanente baan, maar kan wel een permanente baan worden. Uiteindelijk moeten de Saoedi’s zelf weten wat ze met hun track willen doen. Sommige gebouwen zijn beslist niet tijdelijk."

Hoe verhoudt het zich tot het Riyad-project waaraan u werkt?
Carsten: "Een compleet andere omgeving. Hier zijn we direct aan zee. Het is gebouwd rond een prachtig landschap. Het is echt leuk, maar we verklappen niet te veel. Het zal binnenkort worden vrijgegeven."

Dus je hebt het goed gedaan in Saudi?
Carsten: "Ja... het was hard werken van iedereen, zoveel verschillende aspecten moesten samen worden uitgerold om het voor elkaar te krijgen. Het Ministerie van Sport, de Saoedische Motorsport Federatie, de aannemer die het heeft gebouwd…, het is iedereen die bij het project betrokken is. Elk jaar verbeterden ze en nu is het erg goed. We zijn zeer tevreden dat we hier ons eerste circuit samen met de F1 hebben gerealiseerd."

Toekomstige projecten?
Hermann: "Las Vegas voor dit jaar, Qatar dit jaar. Dan hebben we nog twee F1-circuits op ons lijstje staan en we hebben wat kleinere circuits in de VS, bijvoorbeeld in Tennessee. Veel plekken waar we actief zijn. De autosport groeit. Sommige nieuwe GP’s zitten in de pijplijn. Daarover is nog niet besloten of zijn aangemeld..."



Maar voorlopig kijkt iedereen reikhalzend uit naar de Grand Prix van Las Vegas, die plaatsvindt op 18 november en wordt georganiseerd door de F1 in samenwerking met de Las Vegas Convention and Business Authority. De verwachting is dat het één van de hoogtepunten van de 23 races tellende F1-kalender wordt. Het is de voorlaatste race van het seizoen 2023 en hij wordt verreden op de zaterdagavond. Het is een race in de categorie van de straatraces, zoals Monaco, en de baan zal delen van de legendarische Strip omvatten, slingerend tussen hotels en casino's, en langs de wereldberoemde Bellagio-fontein. Het 6,2 km lange circuit zal 14 bochten met pits en paddocks hebben die zich langs East Harmon Avenue bevinden voordat het circuit terugkeert naar Koval Lane en vervolgens hij rond de nog in aanbouw zijnde MSG Sphere loopt. Evenementen organiseren kunnen de Amerikanen als de beste, dus de Grand Prix van Las Vegas belooft het hoogtepunt op de GP-kalender 2023 te worden!



Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS