Formule 1

George Russell over ontwikkeling Mercedes in 2023: "Team 'begrijpt precies' waar ze moeten verbeteren"

Uitgegeven door Peter Vader • 20 september 2022 11:01 • Print artikel

De dagen dat Mercedes de Formule 1 domineerde lijken inmiddels ver weg te zijn. Mercedes heeft dit seizoen last gehad van de nieuwe aerodynamische reglementen, die ze met hun revolutionaire ontwerp van de sidepods, maar niet onder de knie konden krijgen. Hoewel de prestaties van het team gedurende het seizoen zijn verbeterd, is 2022 nog steeds rampzalig voor het team dat de laatste acht constructeurskampioenschappen heeft gewonnen. Het leek onvoorstelbaar dat het dit jaar alle hens aan dek zou zijn bij de Silver Arrows, die tot op heden het op twee na beste team zijn, achter Ferrari en Red Bull. Een overwinning hebben ze dit jaar helemaal nog niet behaald. Mercedes heeft dit seizoen nog maar zes races te gaan om een broodnodige overwinning te claimen, iets wat nodig is om hun record van het winnen van ten minste één race per seizoen sinds 2012 te verlengen. De Duitsers zijn dicht bij de hoogste trede gekomen tijdens de Nederlandse Grand Prix maar ze verkeren niet in een consistente vorm.

George_Russell_portret
George Russell

Radicaal ontwerp
Hun radicale ontwerp zou hier een grote reden voor kunnen zijn, nadat Mercedes hun ‘no sidepods’-auto had geïntroduceerd. Hoewel het technisch een geniale uitvinding is, is het zeer waarschijnlijk dat de filosofie waar ze de W13 omheen hebben gebouwd de reden van het porpoising in het vroege seizoen is geweest. De Mercedessen waren de auto’s op de grid die er het meeste onder leden van alle auto’s in de paddock, het bezorgde Lewis Hamilton zelfs een heftige rugpijn tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan. Het kostte veel ontwikkelingstijd om het probleem te overwinnen. Voor 2022 hebben ze daarom de titelstrijd al opgegeven, de Duitsers kijken al naar een terugkeer naar de top in 2023.

“Niets is van de kaart”
Het team overweegt momenteel hun opties voor volgend seizoen, waarbij Russell toegeeft in een bericht van Formula1 dat "niets van tafel is". "We hebben beslist een vrij uniek ontwerp met die sidepods. Het is niet van de kaart dat we met dat ontwerp doorgaan, maar het is evenmin van de kaart dat we de filosofie volledig zullen veranderen. Maar uiteindelijk, of we nu de brede sidepods hebben of de smalle sidepods die niet de onderscheidende factor zijn, er is meer aan de hand."

Blijven ontwikkelen
Teambaas Toto Wolff heeft dit seizoen een aantal keren uitgelegd dat de ingenieurs niet konden begrijpen waarom de auto dit seizoen soms wel twee seconden langzamer was dan Red Bull. Russell heeft echter onthuld dat het team nu "precies begrijpt" waar ze moeten verbeteren. "Ik denk dat we precies begrijpen waarom we op circuits als Zandvoort en Boedapest zo competitief waren", zei Russell. “We begrijpen ook waarom we op circuits als Monza en Spa niet competitief waren. Dat betekent niet dat we de problemen van de ene op de andere dag kunnen oplossen. Maar we moeten deze auto blijven ontwikkelen en volgend jaar zal hier een soort evolutie van komen. Ik denk dat we nu een volledig duidelijke richting hebben over hoe de auto te ontwikkelen."

George_Russell_chicane_GP_Italy





Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

RaceXpress Youtube

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS