Formule 1

Doemt er een nieuw seizoen van pijn op voor Ferrari? Zijn John Elkann en Benedetto Vinga echt zo onwetend?

Uitgegeven door Peter Vader • 14 maart 2023 09:01

Het F1-seizoen 2023 is nog maar één Grand Prix oud en er komt alweer een hoop herrie uit Maranello. Na een dienstverband van ruim 28 jaar vertrok Mattia Binotto bij Ferrari - of werd hij de laan uitgestuurd - en moet nieuwe bezem Frederic Vasseur de zaak schoonvegen. Of eigenlijk moet hij de puntjes op de 'i' zetten. De Fransman profileerde zich meteen met zijn uitspraak geen revolutie maar een evolutie te willen in 2023 in Maranello. Op zichzelf een toonbeeld van verstandig bezig zijn. En toch lijkt het nieuws dat uit Maranello komt nogal wanhopig van aard, nu er een Formule 1-seizoen van nog meer pijn opdoemt voor Ferrari en zijn Tifosi. De insiders stellen zich de vraag: zijn John Elkann en Benedetto Vinga echt zo onwetend?

Charles_Leclerc_actie GP Bahrein 2023
Charles Leclerc in actie tijdens de GP Bahrein 2023

Een gemuilkorfde Vasseur?
"Ik heb een directe relatie met Vigna", legde de nieuwe Ferrari-teambaas Fred Vasseur uit tijdens Maranello's propagandafestival in januari om het nieuwe seizoen, aangemerkt als het nieuwe tijdperk, af te trappen. Dat waren een van zijn eerste woorden terwijl hij voor het eerst in het rood gekleed was, als vervanger van Mattia Binotto. 'Vinga komt een paar keer per week bij mij eten,' vervolgde Vasseur, “Ik bel elke dag met Elkann. Ik heb de bevoegdheid om het beleid uit te voeren zoals ik wil, en dat zal ik ook doen.” Nou, onthoud dat even… De machtige Italiaanse krant Corriere Dello Sport, bij monde van ingewijd journalist Fulvio Solms, lijkt daar heel anders over te denken. Hij suggereert dat Fred volkomen gemuilkorfd is door Vigna. Solms zegt dat Vigna de man is die alle macht op de bekende en vertrouwde Maranello-manier uitoefent. Arme Fred. Vasseur lijkt veel minder invloed te hebben op zijn nieuwe vriend na het eten, dan hij ooit had gedacht.

Ferrari pitstop Bahrein 2023

Het epicentrum van de aardbeving
"De kloof tussen Vasseur en Vinga vormt het ware epicentrum van de aanhoudende aardbeving, georkestreerd door president John Elkann", legt Solms uit. “Elkann gaf Vigna de leiding over Vasseur. Maar Vasseur heeft veel minder macht als teambaas dan al zijn negen andere collega's op de grid. Eigenlijk heeft Vasseur als teambaas vrijwel geen zeggenschap.” Dus, heeft ‘onze Fred’ ècht die vrijheid "om Maranello te runnen zoals ik wil"? Het lijkt erop dat hij misschien een beetje in de war was. En als de Italiaanse media iets mogen afleiden van de afgelopen week, dan is het dat het eigenlijk Vinga is, die de touwtjes in handen heeft vanuit zijn gecapitonneerde kantoor (een kantoor met meubels bekleed met stof of leer waarin kussentjes van zacht, isolerend materiaal verwerkt zijn, red.) Zal Fred dat accepteren? Vinga is overigens geen doorsnee CEO afkomstig van de Ivy League (een Amerikaanse keten van acht elitaire en particuliere onderzoeksuniversiteiten in het noordoosten van de Verenigde Staten, red.) met een bedrijfsdiploma van Harvard. Hij is eigenlijk een gevierd uitvinder. Zijn ontdekkingen worden zelfs gebruikt in de Nintendo Wii waarmee onze kinderen spelen. Dus hij is een ‘smart cookie’ (slim ventje, red,). Maar dat betekent niet dat hij ook maar enige empathie heeft voor de Formule 1, naast het uitoefenen van zijn controle over de Scuderia, zoals Solms suggereert?

Frederic_Vasseur_F1_FerrariFerrari teambaas Frederic Vasseur: een straatvechter blijft altijd een straatvechter

Een straatvechter is altijd een straatvechter
Vasseur is aan de andere kant een geboren en getogen racer, die erom bekend staat dat hij abrupte beslissingen kan nemen om underdog-teams naar onverwachte resultaten te sturen. Dat kan een ander probleem zijn. Ferrari is niet echt een underdog. Een mismatch? Misschien. Maar toch, een straatvechter is en blijft altijd een straatvechter. Sommigen vertrouwen erop dat Fred’s mentaliteit Ferrari vooruit zal helpen. Fulvio Solms suggereert dat Vasseur verlamd is op het gebied van media- en sponsorcoördinatie. Dat de scheuren al begonnen te verschijnen bij de Grand Prix van Bahrein. Fred's SF-23's vernielden niet alleen banden in een alarmerend tempo, maar al snel werd duidelijk dat de aerodynamica van de auto ook niet zo zuiver was als verwacht. Naar verluidt leidend tot het ontslag van aerodynamica specialist David Sanchez. Vasseur had een dergelijke crises al ontkracht als louter een probleem van de opzet van de auto. Hij zei dat zijn snelle auto gewoon beter moet worden afgesteld.

Ferrari_CEO_John_Elkann_L_Charles_Leclerc_R
Ferrari CEO John Elkann in gesprek met Charles Leclerc

Wat doet Leclerc?
Maar het probleem zit duidelijk veel dieper dan dat. Neem bijvoorbeeld de inmiddels beroemde eis van Charles Leclerc om een spoedvergadering te beleggen met de playboy Agnelli-telg en grote baas John Elkann, zodra hij uit dat vliegtuig in de Golf stapte. Is Charles Leclerc ook klaar om van het Maranello-schip te springen? Charlie (Elkann, red.) is helemaal niet blij. Nu Leclerc's contract eind 2024 afloopt, zeggen sommigen dat hij klaar is om te springen. Naar Mercedes, zeggen ze. Waarvan Lewis blijkbaar afstand neemt. Maar even genoeg over Lewis, dat is een heel ander verhaal.

Laurent_Mekies_Frederic_Vasseur F1 Ferrari
Laurent Mekies en Frederic Vasseur

Velen verlaten Ferrari
Terugkomend op de tienjarige Maranello-veteraan en aerodynamicus Sanchez. Zijn ontslag zou een ander signaal zijn van de onzekerheid binnen het Ferrari-team. Sanchez was namelijk toch al op weg naar de uitgang, zijn positie werd effectief ingenomen door Diego Tondi. Maar David Sanchez is niet de enige Ferrari-kop die rolt. Teambaas Mattia Binotto werd in december weggestuurd. Hoofdstrateeg Inaki Rueda in februari. Gino Rosato en Jonathan Giacobazzi, een man die ooit zelfs werd aangeprezen als een plausibele teambaas, zijn ook verdwenen. Nu is ook nog ‘teamoudste’ Laurent Mekies op huizenjacht in Parijs. Dit brengt ons terug bij Fred Vasseur, die "nu al ontgoocheld is over zijn rol als teambaas, die blijkbaar heel weinig macht heeft." Van de opgewekte Fransman werd verwacht dat hij Ferrari naar het volgende niveau zou brengen nadat Mattia Binotto vertrok. Maar nu lijkt zelfs dat streven in gevaar te komen, aldus beweerd in een bericht van GrandPrix247.

Leclerc_en_Sainz_persconferentie Ferrari Bahrein 2023

De ironie is voelbaar
De ironie in dit alles is voelbaar. Noch Egghead Vinga, noch Angelli-nakomeling Elkann leken twaalf maanden geleden iets te geven om de alom geliefde Scuderia. Ze verboden Binotto om te bellen en nu mag de nieuwe man - Frederic Vasseur - ook ineens niet meer bellen of chatten met sponsors. Of zaken met de media bespreken. Dat is allemaal nogal vreemd, gezien het feit dat het hetzelfde duo ‘Vinga & Elkann’ is, die de touwtjes in handen heeft. Als je het op een afstandje observeert, dan zou het geliefde Scuderia Ferrari heel goed kunnen imploderen. Het is momenteel toch al een wankele situatie. Veel van de verhalen zijn natuurlijk gebaseerd op geruchten. Krankzinnige geruchten in de Italiaanse media. Maar toch, waar rook is... Rook genoeg om te suggereren dat er ernstige problemen zijn in Maranello. Dus laten we hopen dat ‘Fred en de jongens’ het voor elkaar krijgen om de juiste set-up voor de SF-23 te realiseren. In geval van diezelfde SF-23 is iedereen zo overtuigd dat het lijkt dat die juiste set-up zich ergens in de auto verstopt. Zou best kunnen..., het is zelfs te hopen voor de Scuderia. Want na 21 jaar wordt het wel weer eens tijd voor een rood gekleurd F1-wereldkampioenschap, nietwaar?



Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS