Formule 1 • Column MH

Collumn 02: Wie gokt kan hard vallen

Uitgegeven door Tim Biesbrouck • 12 juni 2005 06:17

Voordat de Grand Prix van Europa goed en wel van start kon gaan, was het al onrustig in de Paddock van het Formule 1 circus. Had er iemand een wonderband uitgevonden, Ron Dennis diarree of had Flavio Briatore een nieuwe vriendin? Nee, niets van dit alles: het ging over Robert Doornbos. De meest wilde verhalen deden de ronde, tot aan “het geld is op” aan toe. Ik ken wel iemand binnen de Formule 1 waarbij deze opmerking wellicht op z’n plaats is, maar daarover later meer. Doornbos wist in Monaco al dat hij op de Nürburgring niet in actie zou gaan komen en dit had niets te maken met elke andere gedroomde theorie. Franck Montagny mocht het eens proberen en dat was het dan. Hé, die opmerking is wel op z’n plaats want het team heeft natuurlijk een behoorlijke fout gemaakt door de Fransman teveel nieuwe banden te geven. Nee, dat mag niet, zei de F.I.A. en wij willen jullie een aparte straf geven. Jordan mag in Canada maar twee bolides inzetten en wie staat er buiten: juist Robert Doornbos. Vreemd maar waar.

Button baalt

Mclaren

Mclaren

Rokende Minardi

Toen was alles nog heel...

Vitantonio Liuzzi van Red Bull is ook een mooi type. Hij zit in de Paddock achter de meisjes aan, maar ja, wat moet je dan ook als rechtgeaarde Italiaan anders doen. Liuzzi klom ook nog even op een crossmotor en tijdens de rest van het weekend wist hij alleen te imponeren tijdens de diverse interviews op televisie. De Italiaan staat voorlopig aan de wal, want Christian Klien stapt in Canada en Amerika in, maar ook Scott Speed zal daar gaan rijden voor Red Bull. Dit is natuurlijk een marketing verhaal. Je bent met jouw glamourteam op het Amerikaanse continent en zet er een Amerikaan in. Dan kan je op genoeg publiciteit rekenen.

Liuzzi op de brommer

Coulthard heeft het naar zijn zin

De meisjes van Toyota

Briatore en Becker

Truli als taxi chauffeur

Wie zei daar dat de race op de Nürburgring saai zou worden? Het einde was in ieder geval leuk en pijnlijk tegelijk. Alonso deed waar hij goed in is en McLaren maakte een daverende fout. Hoe verging het Kimi Räikkonen ook alweer… oh ja, hij klapte bij het ingaan van de laatste ronde de bandenstapels in, maar waardoor kwam dit nu eigenlijk? Uiteraard heeft de band van Michelin er iets mee te maken gehad want dat kon de hele wereld zien, maar niet de band, maar de rechter voorwielophanging ging stuk. Als er een vlak stukje op de band zit, trillen je tanden eruit, dat is waar, maar waarom kon David Coulthard met ditzelfde euvel in Barcelona de race wel uitrijden? Bij de Red Bull bolide brak de wielophanging niet af…. Bij McLaren wel. De echte vraag is dan ook: hoe komt dat vlakke stukje, waardoor alle problemen begonnen, op de band terecht? De oplettende fan zal gezien hebben dat zowel Montoya als Räikkonen gedurende de laatste stint van de race last kregen van een blokkerend rechter voorwiel. Waarom? Dat lag niet aan de banden, maar aan het gewicht van de McLaren bolide. McLaren heeft haar wagens weggestuurd met een bepaalde set-up voor de kwalificatie en de race, met daarbij een strategie voor het verdere verloop van die race. Nu er tijdens de race geen banden gewisseld mogen worden, maar wel brandstof getankt mag worden is de oplossing eigenlijk zeer eenvoudig. Alonso was er vandoor en de grootste bedreiging van McLaren. In een poging Räikkonen voor Alonso te krijgen heeft het team haar strategie veranderd. Dit betekende dat men de tweede stint met meer brandstof is gaan rijden en de laatste stint met veel minder brandstof kwam te zitten dan men vooraf had gepland. Dit betekent dat het gewicht van de wagens steeds lager wordt en daar was de afstelling van het chassis niet op voorbereid. Het gevolg waren blokkerende rechter voorwielen doordat het chassis te stijf was afgesteld voor het gewicht dat men bij zich had. Natuurlijk moest Räikkonen even hard remmen toen hij Villeneuve voorbij wilde rijden, zo’n vijftiend ronden voor het einde, maar doordat de gewichtsverhouding verstoord was liep de Fin schade op aan zijn rechter voorband. Probleem nummer twee is de wielophanging zelf. Die had het nooit mogen begeven want als Red Bull het in Barcelona wel kan, waarom McLaren dan niet op de Nürburgring? Trek zelf je conclusie maar. Wie gokt kan hard vallen. Naast dit geval was er nog de kindercrèche. Ralf en Michael Schumacher gingen elkaar in de media te lijf en in de Paddock ontweken zij elkaar. Zelfs papa Schumacher kon daar weinig aan veranderen.

Red Bull helm

Erg blij!

Schumacher baalt

Heidfeld is blij!

Renault viert feestje

Briatore en de beker...

Gelukkig was het heel mooi weer en konden de fans de zonnebrandcrème goed uitproberen. Ook het kopen van petjes en shirts was geen probleem want al had Red Bull haar enorme Energy Centre nog niet uit de haven van Monaco kunnen vissen, de reuzenhelmen waren er wel. In die helmen zitten winkeltjes waar van alles gekocht kan worden. Die dingen doen je meer denken aan Jaws uit James Bond met zijn grote hoofd een ijzeren tanden. Misschien is het een idee om de broers Schumacher er samen in zo een te zetten, dan kunnen ze in één auto hun onenigheidje uitvechten. De fans hebben gelukkig een mooie race kunnen zien met voldoende actie en rare momenten. Nu kan iedereen de schoenlepel ter hand nemen want alles mag de containers in naar Canada, maar niet voordat er even stevig getest wordt op Silverstone en Monza. Tegen de tijd dat de kemphanen in Canada aan de slag gaan, hebben wij in Nederland de Marlboro Masters of Formula 3 en dan kunnen wij zien hoeveel fans er van het circuit in Zandvoort rennen, om aan het einde van de dag nog wat televisiebeelden van de Grand Prix in Canada op te pikken.

Mark Hendriksen

Bron: Mark Hendriksen, F1Direct
Foto's: Independent Sports Press Europe

 

Babe-box

Xtra

COLUMNS