Autosport Internationaal Toerwagens • Supercars

Bugatti Metrologie - Een evenwicht tussen precisie en perfectie + FOTO'S

Uitgegeven door Deni Volkers • 22 februari 2023 12:52

Elke hypersportwagen van Bugatti wordt gemaakt met een streven naar absolute perfectie. Op het raakvlak tussen productie en kwaliteit zorgt een specialist ervoor dat toleranties in honderdsten van millimeters worden nageleefd, zodat een Bugatti hyper sportwagen optimaal presteert, zelfs wanneer hij wordt blootgesteld aan de extreme krachten en snelheden waartoe hij op unieke wijze in staat is.

Bugatti Metrologie

Geen twee auto's van het Franse luxemerk zijn hetzelfde. Elke Bugatti wordt op maat gemaakt naar de wensen van de klant en met de hand gemaakt via een uniek productieproces dat enkele maanden in beslag neemt. "Alle onderdelen moeten in elk opzicht technisch en optisch perfect zijn. Maar bovenal moet het algemene uiterlijk van een Bugatti er een zijn van perfecte harmonie. Het exterieur en interieur van elke creatie moeten een perfecte balans hebben tussen esthetiek, comfort en kwaliteit," legt Grégoire Haller-Meyer uit. Hij werkt als metrologist bij Bugatti en is verantwoordelijk voor het meten en analyseren van alle onderdelen en hun optimale plaatsing op een Bugatti voertuig om telkens een perfecte pasvorm te garanderen. Ook onderzoekt hij onderdelen die niet precies voldoen aan de technische en esthetische toleranties die Bugatti eist. "Ik moet bijvoorbeeld de reden vinden wanneer de spleet tussen twee componenten slechts één millimeter afwijkt van onze gespecificeerde toleranties. Dat zou immers kunnen leiden tot ongewenste geluiden bij de hoge snelheden die onze hypersportwagens bereiken," legt hij uit.

Metrologie is een tak van de fysica die onder meer betrekking heeft op de wetenschappelijke studie van metingen, de correcte toepassing van afmetingen en de verschillende meetinstrumenten en -methoden die nodig zijn om volledige metingen uit te voeren. Bij zijn werk gebruikt Grégoire zowel klassieke handgereedschappen als uiterst precieze, geavanceerde 3D-scanners met een nauwkeurigheid tot 0,005 millimeter. Met behulp van de nieuwste en zeer complexe software, deels afkomstig uit de luchtvaartindustrie, genereert hij nauwkeurige gegevens voor de analyse van de kwaliteit, de graad, de toleranties en de afmetingen van onderdelen.

Wanneer een onderdeel - of het nu extreem klein is of zo groot als een deurpaneel - in zijn constructie of in zijn plaatsing afwijkt van de strikt gedefinieerde afmetingen, begint Grégoire met een intensieve analyse van de hoofdoorzaak. Hij begint met het analyseren van de hele auto en hoe die in elkaar is gezet om vast te stellen waar de afwijking vandaan komt. "Omdat ik voortdurend in gesprek ben met het team in het Atelier, kan ik onmiddellijk reageren op zelfs de kleinste afwijkingen van de Bugatti-norm," legt Grégoire uit. Hij werkt inderdaad nauw samen met de ingenieurs en gespecialiseerde ambachtslieden van het Atelier om elk individueel geval te behandelen met een nauwgezette analytische aanpak van een meesterdetective alvorens zijn eindconclusies te geven. Na afloop van de analyse bespreekt hij zijn bevindingen met de ingenieurs van Bugatti, die ook samenwerken met interne specialisten of externe leveranciers om een oplossing te vinden die vervanging of aanpassing van een bepaald onderdeel kan inhouden. Grégoire zorgt er vervolgens voor dat de afwijking is opgelost en zich niet meer zal voordoen.

"Het meten van de verschillende onderdelen en toleranties is echter maar een deel van mijn werk. Een ander deel van mijn werk betreft de analyse van gegevens om onze kwaliteitsnormen te garanderen en voortdurend te verbeteren en de absolute high-end afwerking van de hypersportauto's die wij maken te waarborgen", aldus Grégoire. Voor dimensionale analyse op dit gedetailleerde niveau hebben metrologisten allereerst fundamentele kennis nodig van geometrische en wiskundige principes. Daarnaast hebben ze een diepgaand begrip nodig van productieprocedures, assemblageprocessen, vakmanschap in het luxesegment en materialiteit.

Dit niveau van inspanning en expertise in nauwkeurige metingen is uniek in de auto-industrie, en wordt toegepast op elke supersportwagen van Bugatti, of het nu gaat om een serieproductiemodel zoals de Chiron1, een carrosseriebouwproject zoals de Centodieci2 of een uniek, one-off model zoals de La Voiture Noire3.

De rol van Grégoire binnen Bugatti is slechts een onderdeel van het voortdurende streven naar perfectie dat het hele team in Molsheim toepast op de ontwikkeling en productie van zijn voertuigen. In techniek, design en ultieme toewijding aan vakmanschap zal een Bugatti altijd een onvergelijkbaar stukje autogeschiedenis blijven op het toppunt van precisie.

Bugatti Metrologie

Bugatti Metrologie

Bugatti Metrologie

Bugatti Metrologie

Bugatti Metrologie

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS