Formule 1

Brembo; fabrikant van remmen wijst naar Red Bull, als onderzoek naar defect Max Verstappen doorgaat

Uitgegeven door Bas Kaligis • 27 maart 2024 04:02

Het remprobleem dat Max Verstappen zondag tijdens de Grand Prix van Australië ondervond, is mogelijk veroorzaakt door een set-up-keuze. Verstappen trok zich in ronde 3 terug uit de Grand Prix van Australië, nadat hij een remprobleem had ondervonden dat begon zodra de race net op gang was gekomen en resulteerde in een brandende rechterachterwielnaaf.

Max Verstappen Red Bull Racing F1


Verstappen, die vanaf poleposition aan de leiding ging, kwam in ronde 2 onder druk te staan van Ferrari's Carlos Sainz en werd ingehaald nadat de Nederlandse coureur een momentje had in bocht 3, waardoor hij in de klauwen van de Spanjaard terechtkwam. Verstappen worstelde al met de balans van zijn auto door het remprobleem, wat aan het einde van de ronde duidelijk werd toen zijn rechterachterwiel begon te roken - wat steeds intenser werd naarmate de ronde vorderde.

Verstappen, die achter Sainz was gevallen, zakte naar beneden toen hij langzamer ging rijden omdat hij besefte dat zijn auto in de problemen zat en keerde terug naar de pits. Bij het binnenrijden van de pitstraat explodeerde de naaf van het rechter achterwiel toen het vuur achter het wiel vitale onderdelen begon te verhitten en de metalen erachter smolt.

Omdat mechanische storingen zeer zeldzaam zijn voor Red Bull, moet het onderzoek naar wat er mis ging nog worden afgerond, maar remmenfabrikant Brembo heeft verklaard dat er geen problemen waren met de onderdelen of materialen die zijn gebruikt bij de productie van de door hen geleverde onderdelen. In een verklaring stelt Brembo dat de oorzaak van de problemen die Max Verstappen ondervond 'niet kan worden toegeschreven' aan hun materialen of onderdelen, noch aan afwijkingen in onderdelen of een defect in de materialen die zijn gebruikt om de onderdelen te maken.

Als gevolg daarvan is het probleem hoogstwaarschijnlijk het gevolg van een set-up keuze gemaakt door Red Bull met betrekking tot de configuratie van de remmen, wat betekent dat er 'geen directe Brembo verantwoordelijkheid' is voor het probleem, maar dit is nog niet bevestigd door Red Bull. Terwijl Verstappen vol goede moed de race vroegtijdig beëindigde, legde teambaas Christian Horner uit wat er was gebeurd vanuit het perspectief van Red Bull.

"Het lijkt erop dat de rem er vrijwel vanaf het begin van de race op zat en daarom was het, zoals Max beschreef, alsof hij een handrem had, waardoor hij een paar momenten had", zei hij. "Toen werd de hitte groter en groter en groter en toen ontstond de brand. We hebben nu alle stukken terug en bekijken de schade, en we zullen precies nagaan wat de oorzaak was."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS