Formule 1

Bijzonder 'probleem' frustreert boze Sainz; Max Verstappen haalt zijn schouders op

Uitgegeven door Peter Vader • 3 juli 2022 11:02

Carlos Sainz was tijdens de kwalificatie een beetje verward door de cijfertjes op zijn stuur, omdat deze niet echt meer relevant waren. Max Verstappen en Charles Leclerc hadden hetzelfde probleem, maar dat boeide het duo vrij weinig. Tijdens de kwalificatie hebben de Formule 1-coureurs op hun stuur, vaak rechtsboven in hun scherm, een deltatijd staan. Daarmee kunnen ze zien hoeveel hun huidige ronde sneller of langzamer is dan hun tot dan toe snelste ronde. Ook kunnen ze, omdat de deltatijd zich live aanpast, zien in welke bochten ze tijd verliezen of winnen.

Max_Verstappen_Carlos_Sainz_practice_P2_en_P1_GP_Engeland_2022

Carlos Sainz gefrustreerd
Op Silverstone was het op zaterdag echter lastig om gebruik te maken van de delta. De omstandigheden in het regenachtige Groot-Brittannië waren namelijk het beste in het eerste deel van de kwalificatie. Toen het later harder ging regenen en de baan natter was, kwam die deltatijd niet echt meer van pas, omdat de rondetijden sowieso langzamer waren. Het leidde tot enorme frustratie bij de latere polesitter Carlos Sainz, zoals gemeld in een bericht van RacingNews365. "Toen ik de baan op ging in Q3, en omdat ik mijn snelste ronde had gereden in Q1, was die ronde uit Q1 natuurlijk mijn deltatijd. In Q1 was de baan echter veel minder nat. Dat was echt enorm frustrerend", legt hij uit. "Het is echt frustrerend om te zien dat je drie seconden 'langzamer' bent dan je eerder was. Op een gegeven moment reed ik op een recht stuk en vroeg ik aan mijn engineer of hij mijn deltatijd wilde resetten, want ik werd er echt boos en gefrustreerd door. Toen heb ik wat knopjes omgezet op mijn stuur en vanaf dat moment kon ik eindelijk mezelf verbeteren en kijken naar het schermpje op mijn stuur."

Charles_Leclerc_Max_Verstappen_geen_probleem_GP_Engeland_2022

Verstappen en Leclerc halen schouders op
Als de andere twee toppers, Max Verstappen en Charles Leclerc, worden gevraagd naar hetzelfde probleem, halen ze hun schouders op. Volgens de Red Bull-coureur was het geen grote zorg voor hem, want hij wist uiteindelijk ondanks de grote tijdsverschillen wel een patroon te ontdekken in zijn deltatijd. "Ja, bij mij was dat ook het geval en kon ik ook nog steeds die oude delta zien. Ronde na ronde in Q3 kwam ik natuurlijk steeds dichter op die deltatijd, maar je zat natuurlijk altijd 'in de plus' (omdat de omstandigheden slechter waren dan in Q1, red.)."

Je herkent de trend
"Op een gegeven moment zie je echter een beetje een soort trend. Een trend waar je op de baan je tijd verliest, maar over het algemeen was er in Q3 ook veel meer stilstaand water op de baan. Een paar centimeter naar links of naar rechts kon er daardoor voor zorgen dat je veel wijder dan normaal door een bocht ging. Je moest dus veel preciezer zijn dan in Q1." Verstappen’s Ferrari-rivaal Charles Leclerc voegt er weinig aan toe. "Ja, wat Max zei. Ik had ook de delta van Q1 en dat is niet heel geweldig als referentie. Maar ja, een groot probleem was het voor mij niet."

Red_Bull_regenachtig_Silverstone 2202

Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

RaceXpress Youtube

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS