Formule 1

Moet de F1 terug naar de vroege jaren '90? Mercedes lijkt het niet te weten

Uitgegeven door Jeroen Scholte • 14 februari 2015 11:16

Eerder deze week meldde RaceXpress reeds dat de teams het tijdens een recent samenzijn van de F1 Strategy Group in Parijs eens zijn geworden over een aantal technische reglementen die veranderd dienen te worden om de aantrekkingskracht van de sport richting zijn fans te vergroten. Allen knikten instemmend toen het ging over bredere banden, minder aerodynamische restricties en 1000pk.


Volgens reporter Andrew Benson van de BBC zijn er echter ook een aantal punten waarin de teams elkaar (nog) niet hebben kunnen vinden. Zo zijn de teams het vooralsnog niet eens over wanneer de nieuwe regels ingevoerd zouden moeten worden. Naar verluidt zou Red Bull het liefst zo snel mogelijk de wijzigingen doorgevoerd willen zien, terwijl concurrent Mercedes juist de tijd wil nemen. Sceptici zullen de argumentatie aangaande deze standpunten halen uit de stand op de ranglijst van afgelopen seizoen.

Maar dat is misschien té eenvoudig, en vooral te cynisch, gedacht. De meerderheid van de Strategy Group zou de eerste regelwijzigingen willen invoeren vanaf 2016, maar Mercedes zou zijn hakken in het zand zetten. Niet om de voorsprong op het asfalt te behouden, maar omdat het team graag eerst zeker wil weten of de geopperde wijzigingen wel zijn wat het publiek ook daadwerkelijk wil.

De Duitsers willen zo graag weten wat de fans willen zien om het teruglopende aantal televisiekijkers een halt te toe roepen. Van een slordige 600 miljoen kijkers in 2008 is de F1 teruggezakt naar iets tussen de 425 en 450 miljoen. Daarbij moet worden aangetekend dat veel landen F1 inmiddels achter de decoder hebben gestopt en er dus voor betaald moet worden. Pluspunt is overigens dat de kijkcijfers in zowel Amerika als Engeland juist groeiende zijn.



De algemene gedachte achter alle (mogelijke) aanstaande wijzigingen is dat de wagens terug moeten naar de looks uit de eerdere jaren ’90. De bredere, krachtig ogende wagens waarin bijvoorbeeld Nigel Mansell (1992) en Alain Prost (1993) wereldkampioen werden, zouden meer tot de verbeelding spreken bij de fans dan de huidige lichting wagens.

Waar Red Bull alles snel wil veranderen en Mercedes juist aan de handrem trekt, houdt Ferrari zich ongeveer in het midden op. De Italianen hebben een sterke behoefte de kosten te reduceren en tegelijkertijd de show verbeteren en zijn daarbij van mening dat 2017 een mooi jaar zou zijn om de nieuwigheden te introduceren. Kleine wijzigingen voor 2016 zien ze ondanks dat echter wel degelijk zitten, in tegenstelling dus tot Mercedes.

De volgende bijeenkomst van de Strategy Group vindt eind deze maand plaats. Daar zal verder gepraat gaan worden over de toekomst van de sport.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS