Formule 1

Extreem idee Fernando Alonso voor F1-weekend aan vooravond van Grand Prix van China

Uitgegeven door Bas Kaligis • 17 april 2024 07:00

Terwijl sommige coureurs hun bezorgdheid uiten over het gebrek aan oefentijd tijdens de Grand Prix van China, zou Aston Martins Fernando Alonso de vrije training helemaal willen schrappen uit een Formule 1-raceweekend.

Fernando Alonso Aston Martin F1


De Formule 1 maakt zich op om voor het eerst in vijf jaar terug te keren naar het Shanghai International Circuit, waar het herziene F1 sprint-format zijn debuut zal maken. Door de veranderingen vinden de kwalificatie en de Grand Prix nu plaats nadat de sprint-race is voltooid.

De gebruikelijke VT1-sessie van een uur blijft bestaan als onderdeel van het gewijzigde sprint-format. Dit heeft er wel voor gezorgd dat Max Verstappen, Sergio Pérez en Carlos Sainz hun bezorgdheid hebben geuit over het gebrek aan tijd om het circuit van Shanghai weer onder de knie te krijgen. Dus als slechts één uur oefenen hen zorgen baart, dan zullen ze niet staan te juichen voor het idee van Alonso.

Aston Martin-ambassadeur Pedro de la Rosa zei dat Alonso een ander nieuw format voor het F1-raceweekend heeft voorgesteld. Als het aan hem ligt, gaat hij meteen door met de kwalificatie, zonder vrije training om zich voor te bereiden.

"Wat Fernando eigenlijk zou willen, is direct naar de kwalificatie gaan", onthulde De la Rosa op de podcast van F1 Nation. "Hij heeft het er weleens over gehad. Hij hoeft niet op te warmen, hij heeft geen andere set banden nodig om sneller te gaan, het is gewoon knallen, de eerste ronde. Dat is het. Hij is dan zo snel als hij het hele weekend zal zijn omdat hij niet op snelheid hoeft te komen."

"Het is goed (het sprint-format, red.). Het is goed voor de coureurs om zich aan te passen, om ervoor te zorgen dat ze niet te veel tijd hebben om de afstelling van de auto te veranderen, om de kneepjes van het circuit te leren. Een sprint format laat de beste coureur altijd wat meer schitteren. De realiteit is dat de beste auto's altijd zullen schitteren, maar dat de beste coureurs soms niet de kans krijgen omdat tegen de tijd dat je bijvoorbeeld bij Q3 aankomt, alle coureurs acht of negen sets nieuwe banden hebben gehad om echt de limiet te vinden. Dat is het grootste verschil."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS