Gert Huzink wint door fouten van Temmink en Van Loon
Uitgegeven door Edwin Nieuwenhuis • 21 juni 2009 21:24
HARDENBERG - Gert Huzink heeft zijn eerste rallysprint gewonnen. Tijdens de Autosoft Vechtdal Rallysprint was de coureur in zijn Skoda Fabia WRC aan het begin niet de snelste en maakte hij dankbaar gebruik van foutjes bij zijn concurrenten om er met de grootste beker vandoor te gaan.

John Temmink opende met snelste tijden op de eerste twee klassementsproeven. Erik van Loon, die zijn Mitsubishi Lancer voor de gelegenheid had ingeruild voor een Ford Focus WRC uit de stallen van Van Merksteijn Motorsport, wist de Subaru van Temmink verrassend goed bij te houden. Met twee keer een tweede tijd bedroeg zijn achterstand aan het begin van de derde proef maar acht seconden, Huzink volgde met vijftien tellen achterstand.

Na de vierde klassementsproef nam de spanning nog verder toe. Van Loon had zijn achterstand op Temmink teruggebracht tot vier seconden en ook Huzink had twee seconden goed gemaakt. De wisselvallige weersomstandigheden deden van zich spreken op de vijfde klassementsproef. Van Loon en navigator Harmen Scholtalbers lieten zich verrassen op het natte, gladde asfalt en zij schoven met de Ford Focus WRC een greppeltje in, waar ze niet meer uit wisten te komen. Einde wedstrijd voor de equipe die desondanks terug kunnen kijken op een indrukwekkend debuut in een World Rally Car.

Ook John Temmink en gelegenheidsnavigator Bart den Hartog maakten op de klassementsproef bij Gramsbergen een fout. Ze konden hun weg wel vervolgen maar verloren 32 seconden op Huzink die op weg was naar zijn eerste zege. “Ik heb de zege op de vierde proef feitelijk vergooid”, vond John Temmink. “Die proef heb ik te rustig aan gedaan, waardoor Erik van Loon op vier seconden kon komen. Omdat ik graag wilde winnen, ben ik voor de vijfde proef te fanatiek van start gegaan. Ik heb teveel risico genomen en daardoor heb ik iets te laat voor een bocht geremd. Gevolg was dat we doorschoten. Toen ik even later Erik van Loon naast de baan zag liggen op de rondkoers, kon ik me wel voor mijn hoofd slaan. Dit is een typisch geval van twee vechten om een been en Huzink loopt er mee heen”, aldus Temmink toen de ergste teleurstelling gezakt was. Temmink wist op de laatste proef nog wel een snelste tijd te klokken maar moest genoegen nemen met de tweede plaats in de eindstand op achttien seconden van Huzink.

Huzink is erg tevreden over zijn optreden in de Vechtdal Rallysprint, eigenlijk een testwedstrijd voor hem in voorbereiding op het vervolg in het Dutch Rally Open: “We hebben niet alleen om de zege gestreden, maar we hebben ook steeds dingen aan de setup van de auto veranderd. Allemaal om te kijken hoe dat aan zou voelen. De ene keer werd het beter, de andere keer werd het minder. We zijn dus volop, samen met Erik Wevers en de monteurs van Wevers Sport, aan het testen en proberen geweest en dat daarbij een zege uit de bus rolt is prachtig.”

Ook achter de top was er genoeg strijd op de wegen rond Hardenberg. Ad Smits finishte als vierde, waarmee hij de maximale punten voor de rallysprint titel binnenhaalde omdat de top drie niet staat ingeschreven voor het kampioenschap. Marco Schapers pakte in een Subaru Impreza de winst in de standaard Groep N-klasse, voor Henk van de Riet in een Mitsubishi Lancer EVO.

Een mooi familieduel speelde zich rond de tiende plaats af. Timo van der Marel legde zijn vader, meervoudig Nederlands kampioen Jan van der Marel, het vuur aan de schenen. Timo reed zijn kleine Renault Clio in een noodgang over de KP’s, waardoor Jan in zijn veel potentere Porsche hem maar met moeite voor wist te blijven. Uiteindelijk zorgde een kapot subframe aan de Porsche ervoor dat vader Jan zijn PK-beul moest parkeren, zoon Timo finishte op een erg knappe negende plaats in het algemeen klassement en als derde in de standaard Groep N.

Op de vijfde special raakte de Peugeot 205 van Wilbert Evers en Sascha van Veen van de weg en raakten daarbij een boom. De beide deelnemers zijn naar het ziekenhuis overgebracht.

Uitslag Autosoft Vechtdal Rallysprint
1 Gert Huzink - Aaldert Aaltink, Skoda Fabia WRC 05, 34 minuten 21 seconden
2 John Temmink - Bart den Hartog, Subaru Impreza WRC S12, op 18 sec
3 Marco Koch - Stefan Assman, Opel Kadett C, op 1 min 51 sec
4 Ad Smits - Bart van Riemsdijk, Ford Escort Cosworth, op 1 min 56 sec
5 Marco Schapers - Wout de Klerk, Subaru Impreza WRX, op 2 min 48 sec
6 Wim Muijlwijk - Maarten Ruijten, BMW 320i, op 2 min 53 sec
7 Henk van de Riet - Wim Backers, Mitsubishi Lancer EVO 7, op 2 min 55 sec
8 Jarno van Haren - Wilfried Jilisen, Ford Escort, op 3 min 0 sec
9 Timo van der Marel - Kevin Kooijman, Renault Clio, op 3 min 02
10 Theo van den Bergh - Astrid de Geus, Nissan 350Z, op 3 min 21 sec
Tussenstand Nationaal Nederlands Rallysprint Kampioenschap na drie wedstrijden:
1 Ad Smits, 300 punten
2 Peter Beurskens, 286
3 Roy Wevers, 278
4 Anton Moree, 270
5 Wouter Ploeg, 258
6 Eep Borgers, 246
7 Will Bruins, 246
8 Marrie van Dorland, 208
9 Erik Moree, 196
10 Ferdi Biesheuvel, 180
De volgende wedstrijd meetellend voor het Nederlands Rallysprint kampioenschap is de PLUS Rallysprint die op 11 juli wordt verreden in de omgeving van Etten-Leur.




