Goed debuut Timo van der Marel in World Rally Car
Uitgegeven door Bas Kaligis • 8 september 2010 11:43
Afgelopen zondag verruilde de leider van het groep N-kampioenschap, Timo van der Marel, zijn Mitsubishi Lancer Evo 9 voor een Lancer WRC 05 uit de stallen van ATM/MML. Met sponsor Abel Pasman als gelegenheidsnavigator ging de jonge Van der Marel de strijd aan met de andere WRC-rijders die aan de start van de Amsterdam Sprint stonden. Hij demonstreerde dat hij een alleskunner is en maakte met zijn spectaculaire rijstijl veel indruk op het publiek. Uiteindelijk werd de equipe tweede algemeen, achter Erik van Loon en voor Gert Huzink.

De Amsterdam Sprint bestond ook dit jaar uit twee verschillende proeven die drie keer verreden werden. “Ik had van tevoren geen gelegenheid om te testen en heb zaterdagmiddag alleen twee keer de start met de launch control geoefend. Tijdens de eerste twee proeven had ik nog wat tijd nodig om te wennen. Ik maakte een paar schoonheidsfoutjes: liet de auto afslaan bij de start van de eerste proef en moest wennen aan het schakelen op het stuur,” blikt Van der Marel terug. “Eigenlijk is alles anders dan bij onze groep N: het remvermogen, de acceleratie, de tractie, de bochtensnelheid en het koppel. Deze WRC rijdt toch niet zo gemakkelijk als men vaak denkt, onze Evo 9 is makkelijker te rijden. In de WRC doe je veel dingen die tegen het gevoel van het ‘normale’ rijden ingaan. Er zitten zoveel knopjes en schakelaars in de auto, dat je daar bijna continu mee bezig bent. Abel en ik waren nog wel het meest onder de indruk van de launch control. Ongelooflijk hoe je als een kanonskogel wegschiet bij de start!”
Na de eerste twee proeven lagen Timo en Abel derde algemeen, 2,2 seconden achter Erik van Loon met een Ford Focus WRC en 10 seconden achter de leider, Gert Huzink, met een Subaru WRC S12. Op proef drie was Timo zelfs maar 0,8 seconden langzamer dan Van Loon, die daar de scratch noteerde. Tot de laatste proef lag Van der Marel keurig vlak achter de geroutineerde WRC-rijders Van Loon en Huzink. Op die laatste, zesde, proef kreeg Gert Huzink echter een lekke band en kregen Timo en Abel de zilveren plak in de schoot geworpen.
“De sprint was een goede test voor de Hellendoorn Rally, waar ik weer met deze auto aan de start sta. Ik heb ervoor gekozen wat meer dwars te gaan dan ik in Hellendoorn zal doen. Zo kreeg ik een beter gevoel met de auto en leerde ik wat de auto doet in bepaalde situaties. Het was niet de snelste manier, maar wel de leerzaamste en wellicht ook de leukste,” grijnst de 21-jarige Amersfoorter.
De samenwerking met gelegenheidsnavigator Abel Pasman verliep erg prettig. “Ik ken Abel al erg lang en we hadden veel plezier samen. Hij heeft het ook heel goed gedaan. Abel heeft zelf jarenlang rally gereden, de meeste rallyrijders zitten liever niet op ‘die andere stoel’. Hij heeft zich echter niet laten kennen. In Hellendoorn zal navigatrice Annemieke Hulzebos weer naast mij plaatsnemen. Mede dankzij Abel stond ik met dit kanon aan de start, ik ben hem daar erg dankbaar voor. Daarnaast wil ik opnieuw mijn dank uiten aan Mark van Eldik, Vierhouten Palletindustrie B.V. en Abel Pasman Infra B.V. Tot slot complimenten en dank aan het serviceteam van ATM en MML. Er was veel rust op de service en dat is erg prettig.”
Op 17 en 18 september staat de Hellendoorn Rally op het programma. Daarover later meer.




