Circuit van Misano het toneel voor de eerste tests met de prototypes van Pirelli-banden voor MotoGP
Uitgegeven door Bas Kaligis • 16 september 2025 06:01
Op dinsdag 16 september zal het circuit van Misano ook het toneel zijn voor de eerste tests met de prototypes van Pirelli-banden voor MotoGP. De testteams van de fabrikanten de eerste prototypes van de Pirelli-banden testen die vanaf 2027 in de MotoGP zullen worden gebruikt. Pirelli laat de banden testen door de testrijders van de teams om feedback te verzamelen en de ontwikkeling voort te zetten.

“Misano was voor ons een zeer positief weekend en de banden presteerden goed in beide klassen. In Moto2 werd de nieuwe E0126-supersoft achterband zeer gewaardeerd door alle rijders; hij hielp om zowel het absolute ronderecord als de nieuwe snelste raceronde neer te zetten en de totale racetijd met meer dan tien seconden te verkorten. De Moto3, waarin tot in de laatste bocht hevig werd gestreden, was vier seconden sneller dan vorig jaar, en Perrone reed de nieuwe snelste raceronde.
Dinsdag beginnen de eerste tests met de MotoGP-banden van de toekomst. "Onze inzet eindigt niet met de GP, want dinsdag wacht ons hier in Misano een heel belangrijke gelegenheid: de eerste test van de prototypebanden voor MotoGP, die vanaf het wereldkampioenschap 2027 gebruikt zullen worden. Deze test vormt de eerste stap in het verzamelen van nuttige informatie voor de ontwikkeling van Pirelli’s MotoGP-banden — een test waarmee we graag al wilden beginnen samen met de teams in de koningsklasse. Op die manier hebben we, wanneer we in 2026 met de nieuwe motoren kunnen testen, al een product dat zich in een vergevorderd ontwikkelingsstadium bevindt en sterk lijkt op de uiteindelijke versie."

"Voor de test zullen verschillende voor- en achterbandoplossingen beschikbaar worden gesteld aan de testteams en testrijders van de vijf fabrikanten die momenteel in het wereldkampioenschap aanwezig zijn, in de huidige maten die in de MotoGP worden gebruikt: 17 inch in diameter, met een velgbreedte van 4 inch voor en 6,25 inch achter. De nieuwe Pirelli-banden moeten, zoals de reglementen voorschrijven, worden getest met de motoren die dit seizoen in competitie zijn. Om ze qua eigenschappen en prestaties zo veel mogelijk te laten lijken op de configuratie van de nieuwe 850’s die vanaf 2027 in het wereldkampioenschap zullen worden gebruikt, worden de tests uitgevoerd zonder ride-heightsystemen en met aanpassingen aan de set-up.”




