Algemeen • Interview

Interview Charles Zwolsman

Uitgegeven door Nathalie Voorn • 28 september 2005 20:05 • Print artikel



Charles Zwolsman (26) is dit jaar kampioen geworden in de Toyota Formula Atlantic Series in Amerika en krijgt hierdoor de kans om een test te gaan rijden in de Champcars en zal naar alle waarschijnlijkheid op 6 november a.s. deelnemen aan de Champcar race in Mexico. Wij spraken hem op de kartbaan in Amsterdam, waar zijn roots liggen.

01. Charles, allereerst gefeliciteerd met je titel in de Toyota Formula Atlantic Series! Om te beginnen met het begin: Je komt uit de karts. Hoe kwam je in contact met karting?
Eigenlijk is dat een beetje zo gekomen. Mijn broertje en ik deden eerst aan motorcross. Toen waren we een keer bij het dolfinarium in Harderwijk. Daar heb je een ovalbaantje met karts en mijn broertje Ross en ik reden iedereen voorbij. We vonden dit helemaal te gek. Toen heeft mijn vader een kart gekocht. We zijn begonnen op Zwolle en dat is eigenlijk steeds verder gegroeid. Meteen overal van het begin af aan winnen en steeds meer winnen en dan blijf je doorgroeien.

02. Wanneer en waar was je debuut race?
Dat was op Zwolle, 14 jaar geleden

03. En hoe verliep dat debuut?
Ik geloof dat ik 5e werd. Het hele Nederlands Kampioenschapveld was daar, dus dat was behoorlijk goed. De 2e race die won ik, geloof ik.

04. Voor welke kartteams heb je gereden?
Ik heb vooral gereden voor Peter de Bruijn, het meest van de jaren. Ik heb ook nog voor Lemmens gereden. Heel veel met CRG-chassis’ en ik ben begonnen bij Grolstra uit Groningen. Op het laatst nog gereden voor Vacirca, CRG Nederland.

05. Indertijd hadden jullie een sterke generatie karters. Tegen wie reed je?
Jenson Button, Anthony Davidson, Giorgio Pantano. (terwijl Fisichella in de F1 rechtdoor de banden in vliegt), Fisichella was een paar jaar eerder. Ook met Kimi Raikkonen, zowel in de karts als in de autosport.



06. Je beste resultaat in de internationaal? Karts/autosport?
5e junioren WK karten / Autosport natuurlijk 2005 en 2e in het Formule Renault Eurocup in 2000. 2e omdat Felipe Massa mij eraf tikte. Hij lag wat punten achter op mij en hij zat achter me, toen hij mij eraf tikte. Een beetje een actie als Michael Schumacher die Damon Hill eraf tikte. Hij is kampioen geworden, ik 2e en Kimi Raikkonen 3e.

07. En welke moment in auto- en kartsport was het mooiste?
Mijn eerste overwinning in de Formule Ford. Het was een mooie wedstrijd, ik moest keihard knokken, dat was een mooi gevoel.

08. Wanneer maakte je de overstap naar de autosport?
Toen ik 19 jaar oud was naar de Formule Ford in 1999

09. Welke klassen heb je doorlopen?
1999 - Formule Ford Frankrijk en Duitsland
2000 - Formule Renault 2000 Eurocup - 2e (F. Massa kampioen)
2001 - Duits Formule Renault - 3e overall
2002 - Duits Formule 3
2003 - Formule 3 Euroseries - 7 top-10 finishes
2004 - Formule 3 Euroseries - podium finish
2005 - Toyota Formula Atlantic Series bij Condor Motorsports - rookie of the year en kampioen 2005 - test + race Champcars

10. Je broertje racet ook? Helpen jullie elkaar, met adviezen en dergelijke? Hebben jullie elkaar wel eens in de wielen gereden?
Op het moment is hij even gestopt, omdat hij niet de kans had om bij een topteam te rijden. Op die manier had hij geen zin om verder te gaan. In het middenveld rondrijden en geen kans om verder te komen, hij is ambitieus, dus daardoor is hij eventjes gestopt. Maar toen we wel samen reden, gaf ik wel af en toe tips, maar hij is op zijn eigen manier bezig. We zijn er nooit samen af gegaan, als we samen reden ging het altijd fair.



11. Hoe voelt het om als “onbekende Nederlander” in een Amerikaanse serie als “Rookie of the Year” genoemd te worden en dan kampioen te worden?
Ja, geweldig, zeker omdat we vorig seizoen niet getest hebben. Iedereen draait daar een vol seizoen, dan weet je in de winter ongeveer wie wat gaat doen. Ik kwam er zo tussendoor voor de eerste race, ik kon zo instappen. Met minder budget dan andere teams, ongeveer 2/3 hiervan. Dat maakt best wel indruk bij de andere mensen en ze zijn best enthousiast daar.

12. Je bent nu terug in Nederland, heb je het kampioenschap goed gevierd?
Ja, lekker wezen stappen in Amsterdam met vrienden.

13. Begin dit jaar heb je besloten om vanuit Europa een overstap te maken naar de USA. Nieuwe circuits, nieuwe mensen. De Amerikanen staan enthousiaster tegenover de autosport en vooral de Champcars Series zijn erg populair. Hoe is Amerika en het Amerikaanse publiek in vergelijking tot het Europese?
Heel gaaf. In Europa is het ook wel verschillend waar je rijdt. De ene race gaat het publiek helemaal uit zijn dak en de andere race zijn ze wat rustiger. En is het Amerika is het eigenlijk net zo. Ik vind het wel mooi.

14. Beschrijf het afgelopen seizoen voor jou?
Hard werken. Samen met mijn engineer heb ik vele uren achter de computer gezeten. Doordat wij een budget hadden ter omvang van 2/3 van andere teams, hebben wij niet kunnen testen en dus ook weinig tijd om je auto in orde te brengen. Ik ben ook pas 1,5 week voor de eerste race van het seizoen op het vliegtuig gestapt, zonder enige verwachting en gewoon gaan rijden zonder enige ervaring in deze wagen. Condor heeft (op 2 races na) alleen mijn wagen gerund, na twee jaar afwezigheid. In de F3 had ik een engineer waarmee ik geweldig goed kon opschieten, maar waar ik bij het afstellen van de wagen altijd in conclaaf lag. Mijn engineer bij Condor Motorsports en ik lagen echter op één lijn. Doordat wij veel tijd achter de computer hebben gezeten, konden we de wagen toch goed afstellen en dit resultaat behalen.

15. De titel in het Toyota Formula Atlantic is in het verleden gewonnen door mannen als Gilles Villeneuve, Michael Andretti, Patrick Carpentier en Buddy Rice. Ook wordt je vanuit Nederland vergeleken met Arie Luyendijk. Allemaal niet onverdienstelijk binnen de autosport. Hoe zie je dit zelf en wat vind je ervan?
Het is mooi om te horen vergeleken te worden met deze mannen, maar uiteindelijk moet ik het zelf gaan doen. Het blijft moeilijk in de autosport, voornamelijk omdat je sponsoren nodig hebt. Qua snelheid zit het wel goed, maar zoals een ieder heb ik ook sponsors nodig voor volgend jaar.



16. Hoe reageert het Amerikaanse publiek / de internationale pers op jou? Heb je veel reacties gekregen? Hoe waren de reacties uit Nederland?
In de USA is er veel verslaggeving, ook over de Atlantic Series. Speed TV zendt alle trainingen, de races en veel interviews uit, maar ook bijvoorbeeld de persconferenties. Er is veel aandacht geweest, ook na de titel en natuurlijk ook vanuit Nederland.

17. Zelf heb je gezegd geprobeerd in de picture te rijden bij de Champcars. Wat vind je van deze klasse en heb je hiervandaan nog reacties gekregen?
Er zijn wel contacten met teams, maar aangezien hun nog midden in het seizoen zitten, is er verder nog niets bekend. Aan het einde van het seizoen zullen er gesprekken gaan plaatsvinden.

18. Je gaat nu een test rijden in de Champcars en het is de bedoeling de race in Mexico van 6 november a.s. te gaan rijden? Is er inmiddels al meer bekend en wat zijn jouw verwachtingen?
Binnen 2 weken is er meer bekend voor een test. 6 november is de planning voor de race. Als de test goed gaat, rijdt ik daar. Probleem is nu een beschikbare en geschikte auto te vinden.

19. Wat gaan we van Charles Zwolsman vernemen in de toekomst, plannen/wensen?
Op dit moment ben ik het meest gericht op de Champcars. Ik wil racen en hiermee geld verdienen. Het is toch het mooiste als je van je we hobby je werk kunt maken?

20. Er is momenteel een hype omtrent de Nederlanders in de F1? Tevens wordt er een Oranje koorts verwacht van Jos Verstappen/Lammers/Bleekemolen in de A1 GP die binnenkort van start gaat? Wat vind je hiervan en zou je graag in deze aandacht mee willen doen om de Nederlanders te vertegenwoordigen in Amerika? (Zaterdag voor ons interview is bekend gemaakt dat Minardi is overgenomen door Red Bull)
De andere Nederlanders volg ik in het nieuws en op websites. Minardi is een goed opstapteam. Misschien maken ze in de toekomst een betere kans, of ikzelf. F1 blijft toch lonken. Zeg nooit nooit.



21. Hoe ziet het trainingsschema van een coureur eruit? Zomer- en winter?Training is continu: hardlopen, krachttraining, nekspieren dienen zwaar getraind te worden in verband met de G-krachten. Dit wordt alleen maar zwaarder bij de Champcars. In de winter is karten heel erg goed voor de beweging, maar hiervoor heb ik meestal geen tijd. De rest gaat door, iedere dag train ik zo’n 2,5 uur.

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS