Nieuwe FIA-terminologie voor 2026: "Overtake Mode", "Boost Mode", "Recharge" en "Active Aero".....
Uitgegeven door Peter Vader • 18 december 2025 09:00
Het F1-seizoen van 2026 moet nog beginnen, maar achter de schermen is de revolutie al in volle gang. De FIA voert niet alleen ingrijpende technische veranderingen door, maar herschrijft ook het taalgebruik in de koningsklasse van de autosport. Het doel: de sport toegankelijker maken voor fans nu een compleet nieuw tijdperk aanbreekt. Auto’s worden kleiner en lichter, terwijl de aandrijflijn voortaan voor 50 procent uit een verbrandingsmotor en voor 50 procent uit elektrische kracht bestaat. Daarmee verandert ook de manier waarop races worden beleefd.

Vaarwel DRS
Een van de meest opvallende wijzigingen is het verdwijnen van DRS. In plaats daarvan introduceert de FIA ‘actieve aerodynamica’ en een nieuwe ‘inhaalmodus’. Die geldt als de directe afstammeling van het huidige systeem, maar werkt anders. Coureurs krijgen een vermogensboost wanneer zij een rivaal binnen één seconde volgen. In tegenstelling tot de beweegbare achtervleugel kan deze extra power op meerdere plekken op het circuit worden gebruikt, verspreid over een hele ronde of juist tijdens één beslissende inhaalactie.
Boost en opladen
Naast de Inhaalmodus verschijnt ook de Boost-modus, die niet verward mag worden met de inhaalfunctie. Deze extra kracht komt voort uit energie die wordt teruggewonnen door het ERS (Energy Recovery System). Coureurs kunnen deze boost zowel aanvallend als verdedigend inzetten en krijgen daarmee het maximale vermogen dat de motor kan leveren, ongeacht waar zij zich op de baan bevinden. Daartegenover staat de Oplaad-modus, waarin rijders energie terugwinnen tijdens het remmen, bij het loslaten van het gaspedaal aan het einde van rechte stukken of zelfs in bochten, wanneer slechts een deel van het vermogen wordt gebruikt.
Actieve aerodynamica
Actieve Aero vormt een van de speerpunten van de nieuwe reglementen. Voor- en achtervleugels worden actief aangestuurd om luchtweerstand te verminderen op rechte stukken of juist extra neerwaartse druk te genereren in bochten. De eerder gebruikte termen X-mode en Z-mode verdwijnen. Voortaan spreekt men simpelweg van een ‘rechte modus’ en een ‘bochtmodus’. De FIA hoopt hiermee de wirwar aan technische begrippen terug te dringen, nu het grondeffect plaatsmaakt voor dynamische aerodynamische oplossingen.

Uniforme termen
Met het verdwijnen van DRS kwamen aanvankelijk ook begrippen als X-mode, Z-mode en MOM (Manual Override Mode) in beeld, maar die blijken te ingewikkeld. De federatie wil één duidelijke terminologie, uniform voor alle teams, coureurs en commentatoren. Dat is geen overbodige luxe, want met de introductie van elektrische aandrijvingen en actieve aerodynamica wordt het volgen van een Grand Prix complexer dan ooit. De eerste nieuwe generatie auto’s moet nog worden onthuld, maar de discussie is al volop gaande.
Tombazis licht toe
FIA-directeur eenzitters Nikolas Tombazis bevestigt dat de bond bewust ingrijpt. “ We herzien een aantal termen omdat we het duidelijk en eenvoudig willen maken, zodat fans begrijpen wat er gebeurt .” Daarbij kijkt de FIA nadrukkelijk verder dan alleen het reglement. “ We willen een uniforme terminologie, die teams gebruiken wanneer ze via de radio met de coureurs communiceren, maar ook commentatoren op tv, en dezelfde terminologie in de reglementen ,” aldus Tombazis. “ Daarom werken we er momenteel aan om ervoor te zorgen dat we de juiste terminologie ontwikkelen.”



Bron foto's: FIA
Wat verandert er in de Formule 1 in 2026? Bekijk HIER de beelden van de naderende verandering!
Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen en meer bekende Nederlandse racers. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!




