Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

Colin Caresani wint op Imola na sterke inhaalrace: “Het was een veeleisende race”

Uitgegeven door Johan van de Kerkhof • 8 augustus 2025 11:40

Colin Caresani heeft van zich doen spreken op het circuit van Imola. De 21-jarige coureur uit Aerdenhout sleepte uit kansloze positie een overwinning uit het vuur. Caresani en zijn Mercedes-teamgenoten wonnen in het Italiaanse GT-kampioenschap de derde race van het seizoen, in de Pro/Am-klasse.

Caresani Imola

Na races op Misano en Monza was het de beurt aan Imola om een evenement op de endurancekalender van het Italiaanse GT-kampioenschap te organiseren. Het Autodromo Enzo e Dino Ferrari, gelegen in het pittoreske dorpje Imola, onder de rook van Bologna, was gastheer voor de derde drieuursrace van het seizoen. Voor Caresani de eerste keer dat hij met een GT3-machine mocht racen op het iconische asfaltlint.

In het Italiaanse kampioenschap werkt de jonge Nederlander, die vorig jaar het Silver Cup-kampioenschap in de GT World Challenge Europe op zijn naam schreef, samen met Antonelli Motorsport. Dat team wordt gerund door Marco Antonelli – de vader van Formule 1-coureur Kimi Antonelli – en is reeds jarenlang een vaste klant van Mercedes AMG. Voor de enduranceraces deelt Caresani de Mercedes AMG GT3 Evo met zijn Thaise collega Tanart Sathienthirakul en de Duitse brons Florian Scholze.Het drietal schoot op vrijdag met een razende vaart uit de startblokken. Caresani noteerde bij de eerste vrije training de snelste ronde van het gezamenlijke GT3-veld. Een bijzondere prestatie, aangezien zijn eigen wagen uitkomt in de Pro/Am-klasse, de competitie waarin professionals (Caresani en Sathienthirakul) hun bolide delen met een amateur (Scholze). Gedurende het weekeinde wist Caresani de eerste plaats in het Pro/Am-klassement vast te houden.

Bij de openingsstint van de drieuursrace op Imola hield Caresani zelfs knap een tweede plaats ‘overall’ vast, waarbij hij de leider van de wedstrijd continu in de smiezen hield. De Pro/Am-leiding kwam nooit in gevaar. Na het stuurtje te hebben overgedragen aan Scholze viel de blauwe Mercedes met startnummer 64 wel iets verder terug, maar lag het team nog altijd op ramkoers voor in ieder geval een podiumfinish.

Caresani en consorten kregen een gigantische tik toen het team net de tweede van vijf verplichte pitstops had afgewerkt. Waar Sathienthirakul was ingestapt onder een groene vlag, en iedereen op de baan volgas mocht rijden, daar profiteerden diverse tegenstanders ervan hun pitstop één ronde later te maken, toen er een gele vlag hing. Vanwege de Full Course Yellow boekten meer dan vijftien equipes ruim een minuut winst ten opzichte van de #64 wagen.Vanuit geslagen positie begon het drietal aan een inhaalrace, die Scholze na een hernieuwde rijderswissel richting de veertiende plaats bracht, waarop Sathienthirakul de wagen naar de top tien reed. Caresani, die het laatste halve uurtje voor zijn rekening nam, zorgde vervolgens voor een stunt. De razendsnelle Noord-Hollander greep maar liefst vijf concurrenten bij het nekvel, waaronder de drie tegenstanders voor het Pro/Am-podium. Bij het vallen van de vlag reed Caresani als vijfde overall over de meet, als winnaar in de Pro/Am-klasse.

Caresani Imola

“Het was een veeleisende race”, laat Caresani nadien optekenen. “Onze beginfase was sterk en we konden goed meekomen met de leiders in de Pro-klasse. Dat verbaasde mij niet: onze snelheid was gedurende het hele weekend erg sterk. Antonelli Motorsport heeft hier op Imola een fantastische wagen afgeleverd en ik wil ze van harte bedanken voor hun harde werk. De neutralisatie kwam voor ons op een heel pijnlijk moment. We waren net binnen geweest voor de pitstop, toen de Full Course Yellow uitkwam. Tsja, dan kan je niets uithalen: je mag immers niet al te snel rijden omdat de baan is geneutraliseerd. We verloren veel tijd, en uiteraard daardoor ook veel plaatsen. Wat ik erg bemoedigend vind is dat iedereen binnen het team de schouders eronder heeft gezet: niemand treurde om het verlies aan plaatsen, iedereen had een nieuw doel. Zo snel mogelijk naar voren.”

“Ik ben tevreden over mijn laatste stint. Toen ik instapte lagen we tiende op de baan en vierde in de klasse, maar uiteindelijk zijn we vijfde in de race geworden en eerste in onze eigen klasse. Zodoende hebben Tanart en ik onze derde gezamenlijke GT3-zege gescoord en mag ik voor de eerste keer een succes met Florian bejubelen”, besluit Caresani vreugdevol.

De enduranceserie van het Italiaanse GT-kampioenschap wordt over zes weken besloten met een drieuursrace op het circuit van Mugello. Op zondag 14 september aanstaande wordt de vierde en laatste wedstrijd van het seizoen verreden.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS