Formule 1

Max Verstappen doet aan damage control in Monaco: "Of het nou een één- of tienstopper is..."

Uitgegeven door Bas Kaligis • 26 mei 2025 03:44

De Grote Prijs van Monaco stond voor Max Verstappen en Red Bull Racing in het teken van damage control. Met de slecht insturende RB21 eindigde Verstappen als vierde in de Grand Prix van Monaco. Na een race die vooral ging om de twee verplichte pitstops, trok Lando Norris in zijn McLaren aan het langste eind. De Brit won de race in het Prinsdom voor de Monegask Charles Leclerc. Voor Norris was het zijn tweede zege van het jaar. McLaren-teamgenoot Oscar Piastri completeerde het podium. Hij behoudt wel de leiding in het wereldkampioenschap F1.

Max Verstappen op stratencircuit zijn woonplaats Monaco

“Dit is Monaco. Het was lastig, maar het zijn goede punten. Op naar Barcelona!”, zei Verstappen, die na de race tekst en uitleg gaf over de verplichte tweestopper: “Je kan hier sowieso niet racen. Het maakt niet uit wat je doet. Of het nou een één- of tienstopper is. Kijk naar het einde. Ik reed vooraan en mijn banden waren eraan, maar niemand kon mij inhalen. Vandaag de dag met een Formule 1-auto denk ik dat je net aan voorbij kan aan een Formule 2-wagen. Ik snap dat ze met het idee kwamen, maar ik denk niet dat het heeft gewerkt.”

“We hadden niks te verliezen. We hadden een groot gat achter ons, dus we hadden sowieso dezelfde positie gehad. Dat is wat Monaco is. Kwalificeren is hier heel belangrijk. Normaal gezien, als er niks geks gebeurt, kan je moeilijk naar voren komen. Als je dan normale pitstops doet, behoud je je positie en dat is wat er vandaag gebeurde. Ook denk ik niet dat we de snelheid hadden om de jongens voor ons aan te vallen. Elke keer als ik bij hun probeerde te blijven, hadden mijn banden teveel slijtage. P4 was het maximale wat we vandaag konden doen.”

#F1 #GPMonaco #MaxVerstappen

Om 15.00 uur lokale tijd rijden de coureurs weg voor de formatieronde voor de Grand Prix van Monaco. De strategie speelt altijd een belangrijke rol in de Formule 1, maar dit weekend zit er een extraatje bij. Iedereen moet namelijk twee pitstops maken. De top drie, Lando Norris (McLaren), Charles Leclerc (Ferrari) en Oscar Piastri (McLaren), start op de mediums. Max start op de harde band. Bij het uitgaan van de startlichten is Max goed weg, maar het lukt hem niet om Piastri te passeren. De gehele top elf behoudt de positie waarop ze gestart zijn. Achterin het veld vechten Kimi Antonelli (Mercedes) en Gabriel Bortoleto (Sauber) om de veertiende positie, maar de Braziliaanse coureur van Sauber eindigt in de muur. Hij weet wel achteruit weg te rijden en kan door. Toch wordt er een VSC ingezet door de wedstrijdleiding om brokstukken van de baan af te halen. Oracle Red Bull Racing-coureur Yuki Tsunoda duikt meteen naar binnen voor een pitstop. Ook Pierre Gasly (Alpine), Oliver Bearman (Haas) en Bortoleto volgen hem.

Na een aantal rustigere rondes vindt het volgende incident plaats. Gasly meldt over de boordradio dat zijn remmen het niet meer doen en schiet in de chicane over het rechterachterwiel van Tsunoda. De Japanner kan door, maar Gasly raakt hard de muur. Op drie wielen weet hij toch de pitstraat te halen, waardoor de situatie met een gele vlag kan worden opgelost. Wel is het einde race voor de Alpine-coureur. Max klaagt via de boordradio over Piastri. De viervoudig wereldkampioen vindt dat Piastri op een gevaarlijke wijze twee keer de deur dicht gooit. Max zit na vijftien rondes nog altijd vast achter de Australiër op de krappe stratenbaan.

Isack Hadjar is de eerste van de top vijf die naar binnen gaat. Hij duikt in ronde vijftien naar binnen en wisselt naar de zachte band. Hij komt daardoor in een mooi gat terecht op de achtste positie. De mannen ervoor wachten iets langer. Norris gaat als eerste van de top vier naar binnen in ronde twintig. Hij wisselt naar de harde band. In dezelfde ronde duikt Hadjar voor een tweede keer naar binnen, waardoor hij opnieuw terugvalt naar de achtste plek. Zijn Racing Bulls-teamgenoot Liam Lawson speelt daarin een grote rol. Hij rijdt negende en drukt het tempo, zodat Hadjar ervoor uitkomt.

Piastri en Leclerc volgen niet veel later. Piastri kent een matige stop en komt terug op de vierde plek. Leclerc heeft wel een goede stop, maar komt toch als derde terug de baan op, achter Norris. Max leidt daardoor de race in ronde 23, maar hij moet nog twee keer stoppen. In ronde 29 duikt hij naar binnen voor de eerste stop. Max wisselt naar de mediums en komt weer terug op de vierde positie. Na dertig rondes rijdt Norris vooraan, voor Leclerc, Piastri, Max, Hamilton en Alonso. De top zes heeft allemaal één stop gemaakt. Hadjar op P7 heeft al voldaan aan het bandenreglement. Waar er in de pitstraat genoeg gebeurt, is er op de baan weinig actie. De enige inhaalacties worden gedaan door voorste coureurs die de achterblijvers op een ronde zetten.

F1 Monaco

Door de verschillende strategieën is het drukte op de baan. Leclerc zegt zelfs: “Ah dit is een grap.” Max klaagt ook over de boordradio, maar dan over het schakelen: “Het voelt alsof dit de Grand Prix van Monaco in 1972 is!” Ook Alonso kent problemen. Hij haalt de finishlijn niet. In ronde 39 vindt hij zijn Waterloo, omdat er rook uit zijn auto komt. Hij rijdt zijn auto keurig een uitweg in, waardoor de race gewoon door kan gaan.

De laatste stops van de top vijf beginnen in ronde 49. Piastri duikt als eerste naar binnen en wisselt naar de harde band. De ronde erna duikt Leclerc naar binnen en ook Norris volgt. Max blijft buiten waardoor hij de race leidt. Ondertussen is er in het middenveld veel onrust. Alexander Albon en Carlos Sainz houden om de beurt de rest van het veld op, zodat ze een vrije pitstop kunnen maken. George Russell (Mercedes) verliest zijn geduld en steekt de baan af, waardoor hij voor Alex Albon komt. De Brit krijgt voor de actie een drive through penalty.

Verstappen blijft uiteindelijk tot de één-na-laatste ronde buiten en maakt dan zijn tweede en laatste pitstop. Hij valt daardoor terug naar de vierde plaats, waar hij ook op finisht. Norris, Leclerc en Piastri zijn door het langzamere tempo van de wereldkampioen dicht bij elkaar gekomen, maar tot een echte aanval komt het niet. Norris wint de Grand Prix van Monaco en komt tot drie punten van zijn McLaren-teamgenoot Piastri in het kampioenschap (WK-stand F1). Leclerc pakt in zijn thuisrace een tweede plek, voor kampioenschapsleider Piastri die het podium completeert.


 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS