12H Sebring - Porsche gemotiveerd om na Daytona overwinning de leiderspositie te verdedigen + FOTO'S
Uitgegeven door Peter Vader • 12 maart 2025 10:00
Porsche Penske Motorsport wil zijn voorsprong in het kampioenschap vergroten in de tweede ronde van het IMSA WeatherTech SportsCar Championship-seizoen. Na de overwinning bij de seizoensopener in Daytona, mikt het fabrieksteam op succes bij de legendarische 12 Hours of Sebring met zijn twee Porsches 963. Twee extra hybride prototypes van klantenteams JDC-Miller MotorSports, met onder andere de Nederlander Tijmen van der Helm, en Proton Competition zullen ook deelnemen aan de hoogste GTP-klasse. In de twee GT-categorieën zullen partnerteams in totaal met vier Porsches 911 GT3 R, onder andere voor het roze Iron Dames-team.
De 12 Hours of Sebring zal op 15 maart voor de 73e keer plaatsvinden. Tijdens een officiële IMSA-test in februari trof het Porsche Penske Motorsport-team uitgebreide voorbereidingen voor de komende enduranceklassieker. Fabriekscoureur Matt Campbell zette de snelste ronde neer tijdens de tweedaagse testsessie achter het stuur van de #6 Porsche 963. De twee 509 kW (692 PS) Porsche 963's van Porsche Penske Motorsport, samen met de door klanten ingeschreven prototypes van JDC-Miller MotorSports en Proton Competition, krijgen dit jaar nog zwaardere concurrentie in de GTP-klasse: Aston Martin maakt zijn debuut in de hoogste categorie van IMSA.
"De 24 uur van Daytona was een hard bevochten strijd over de volledige raceafstand en we verwachten niets minder voor de tweede ronde in Sebring", zegt Thomas Laudenbach, Vice President Porsche Motorsport. Het kijken ernaar uit om het op te nemen tegen de nieuwe concurrenten van Aston Martin. Onze raceauto's dienen als wereldwijde merkambassadeurs en we genieten van de concurrentie in sterke velden. Hoe sterker de tegenstanders, hoe waardevoller de overwinningen. Alle Porsche-teams zijn hongerig naar succes in Sebring."
“Tijdens recente testsessies op Sebring hebben we verder gewerkt aan de optimale set-up voor de Sebring International Raceway – met zijn beruchte hobbels, die voor ons vorig jaar een behoorlijke uitdaging vormden, is het een uniek circuit”, legt Urs Kuratle, Director Factory Motorsport LMDh, uit. “De testresultaten waren veelbelovend, hoewel we er geen duidelijke conclusies uit kunnen trekken over de competitieve volgorde voor de race. Sinds zijn racedebuut in januari 2023 is de Porsche 963 de meest succesvolle auto in de LMDh-categorie. Dat hebben we opnieuw bewezen in Daytona en dat willen we in Sebring nog eens benadrukken.”
“De 12 uursrace is een van de hoogtepunten op de kalender”, benadrukt Jonathan Diuguid, Managing Director Porsche Penske Motorsport. “We jagen daar nog steeds op onze eerste overwinning. In 2023 lagen we met nog 20 minuten te gaan aan kop, toen beide Porsche 963's betrokken raakten bij een incident. Ons duidelijke doel: we willen de overwinning behalen bij dit prestigieuze evenement. Na onze Daytona-triomf zijn we hongeriger dan ooit naar een nieuwe overwinning.”
Fabriekscoureurs Matt Campbell uit Australië, Mathieu Jaminet en Kévin Estre zullen de rijderstaken delen in de #6 Porsche Penske Motorsport 963. In de Daytona-winnende #7-auto worden Felipe Nasr en Nick Tandy vergezeld door de Belgische regerend World Endurance Champion Laurens Vanthoor. In de door klanten ingeschreven Porsche 963 van Proton Competition zal de Zwitserse coureur Neel Jani samenwerken met de Chileen Nico Pino en de Fransman Tristan Vautier. Het hybride prototype van JDC-Miller MotorSports zal worden bestuurd door Gianmaria Bruni uit Italië, de Nederlandse coureur Tijmen van der Helm en Porsche-fabriekscoureur Nico Müller uit Zwitserland. De vaste coureur van het Formule E-klantenteam Andretti viert zijn debuut achter het stuur van de Porsche 963.
GT-categorieën: vier Porsche 911 GT3 R's mikken op klasseoverwinningen
In de GTD Pro-klasse zullen twee Porsche 911 GT3 R’s aan hun race beginnen zodra de groene vlag wordt gezwaaid. De voormalige Porsche Juniors Laurin Heinrich en Klaus Bachler zullen het stuur van AO Racing's "Rexy" delen met de Belg Alessio Picariello. In de identieke 911 GT3 R van Proton Competition zal Porsche-fabriekscoureur Richard Lietz uit Oostenrijk één van de coureurs zijn.
Na een podiumplaats in de GTD-klasse in Daytona, zal Wright Motorsports met een sterke line-up in de baan komen in Sebring, met de Amerikanen Elliott Skeer en Adam Adelson die samenwerken met de Australiër Tom Sargent. In de roze Iron Dames 911 GT3 R zullen de Deense Michelle Gatting, de Zwitserse Rahel Frey en de Belgische Sarah Bovy proberen hun stempel te drukken.
De race
De legendarische endurancerace in Sebring staat bekend als een zware test voor zowel mens als machine, en is tegelijkertijd een ideale voorbereiding op de 24 uur van Le Mans. Geen enkel ander circuit op de IMSA-kalender legt zulke extreme druk op de auto's. Eén reden: een deel van de historische lay-out loopt over een voormalig militair vliegveld. Ongeveer 30 procent van het baanoppervlak bestaat uit betonnen platen en de beruchte hobbels vormen een unieke uitdaging. Daarom wordt het circuit vaak in één adem genoemd met de hashtag #RespectTheBumps op de social media.
De 73e editie van de 12 uur van Sebring van het IMSA WeatherTech SportsCar Championship vindt plaats op de 6,02 kilometer lange Sebring International Raceway. Met 18 overwinningen is Porsche de succesvolste fabrikant in de geschiedenis van deze enduranceklassieker. Tussen 1976 en 1988 behaalde Porsche 13 opeenvolgende overwinningen. De meest recente algehele overwinning van Porsche kwam in 2008, toen de Duitser Timo Bernhard samen met de Fransen Romain Dumas en Emmanuel Collard een door Penske gerunde Porsche RS Spyder naar de overwinning loodste tegen een veld van theoretisch superieure LMP1-prototypes. Dat is dus al even gelden en Porsche is daarom hongerig naar een nieuwe overwinning.
Citaten van coureurs voorafgaand aan de 12 uur van Sebring:
Matt Campbell (Porsche 963 #6): "Sebring is niet alleen speciaal vanwege de brute hobbels. De race zelf is een van de hoogtepunten van het jaar. We hebben er een paar weken geleden getest, wat echt belangrijk was. Vorig jaar hebben we daar ook een volledige duurtest gedaan, wat ons veel waardevolle inzichten heeft gegeven. Ik denk dat we heel goed voorbereid zijn. De teamsfeer is fantastisch na onze overwinning in Daytona.”
Felipe Nasr (Porsche 963 #7): “Na onze fantastische seizoensopener in Daytona hebben we half februari getest in Sebring. Nu kan ik niet wachten om weer in de Porsche te stappen en te vechten voor een nieuwe overwinning. De 12 uur van Sebring is een van de zwaarste races op de kalender: meedogenloze hobbels, constant veranderende baancondities en felle concurrentie. We weten wat er nodig is om daar vooraan te staan – we gaan er helemaal voor.”
Neel Jani (Porsche 963 #5): “Ik ga voor het eerst in de Porsche 963 rijden in Sebring en ik ben enthousiast. Ik heb geweldige herinneringen aan Sebring – ik heb de race in 2022 overall gewonnen en dat zou ik graag herhalen. Het zal echter niet makkelijk worden, aangezien we de recente Sebring-test hebben gemist. In IMSA kan alles gebeuren – elke race biedt iedereen een kans. Dat is wat ik zo leuk vind aan deze serie.”
Nico Müller (Porsche 963 #85): “Allereerst wil ik JDC-Miller MotorSports, Porsche en ook mijn Formule E-team Andretti bedanken voor het mogelijk maken van deze opdracht op korte termijn. Ik ben erg enthousiast om mijn eerste ronden in de Porsche 963 te voltooien. Ik voel me nog meer vereerd dat ik dit mag doen bij een prestigieus race-evenement als mijn eerste 12 uur van Sebring. Met JDC, Gimmi Bruni en Tijmen van der Helm heb ik veel 963- en Sebring-ervaring in het team. Dit zal mijn leerproces zeker versnellen en ons in een goede positie brengen.”
Richard Lietz (Porsche 911 GT3 R #20): “Sebring is altijd een lastige race, maar Porsche heeft het hier historisch gezien goed gedaan. Ik hoop dat we die trend kunnen voortzetten met onze 911 GT3 R. Claudio Schiavoni, Matteo Cressoni en ik vormen een sterk trio. Als we uit de problemen kunnen blijven, krijgen we kansen.”
Laurin Heinrich (Porsche 911 GT3 R #77): “Onze seizoensopener in Daytona verliep niet zo goed als we hadden gehoopt, dus we zijn vastbesloten om terug te vechten in Sebring. Vorig jaar was onze Porsche 911 GT3 R hier snel. De auto en het circuit passen goed bij elkaar. In Sebring draait het allemaal om maximale prestaties in het laatste uur. Daar hebben we ons tijdens het testen specifiek op gericht. Bovendien hebben we veel geleerd over de nieuwe koppelsensoren op de aandrijfassen in Daytona, en die inzichten zouden ons nu moeten helpen. Ons doel is duidelijk: maximale punten scoren en de eerste grote endurance-overwinning van AO Racing behalen.”
Elliott Skeer (Porsche 911 GT3 R #120): “Sebring is zonder twijfel mijn favoriete race. Er hangt een speciale, ouderwetse energie op die plek. We stonden daar in 2024 op het podium en met Wright Motorsports die een sterk podium in Daytona behaalde, zijn onze verwachtingen omhoog gegaan. Adam Adelson, Tom Sargent en ik komen binnen na een zeer productieve test en ik heb er vertrouwen in dat we een nette race kunnen rijden. Laten we eens kijken wat de twaalf uur durende strijd brengt.”
Rahel Frey (Porsche 911 GT3 R #83): “Sebring brengt altijd veel emoties met zich mee. We hebben hier in het verleden een sterk tempo gehad, maar raakten verstrikt in incidenten en maakten zelf ook fouten. Om eerlijk te zijn is Sebring niet mijn favoriete circuit – het is altijd een grote uitdaging voor mij persoonlijk. Maar dit jaar racen we in IMSA met de Porsche, wat het wat makkelijker zou moeten maken – en bovendien zijn mijn teamgenoten erg snel.”
Deelnemende Porsche-raceauto's tijdens de 12 uur van Sebring:
GTP-klasse (Porsche 963):
Porsche Penske Motorsport #6: Matt Campbell (AUS), Mathieu Jaminet (FRA), Kévin Estre (FRA)
Porsche Penske Motorsport #7: Felipe Nasr (BRA), Nick Tandy (GBR), Laurens Vanthoor (BEL)
Protoncompetitie #5: Neel Jani (SUI), Tristan Vautier (FRA), Nico Pino (CHL)
JDC-Miller MotorSports #85: Gianmaria Bruni (ITA), Nico Müller (SUI), Tijmen van der Helm (NLD)
GTD Pro-klasse (Porsche 911 GT3 R):
Protoncompetitie #20: Richard Lietz (AUT), Claudio Schiavoni (ITA), Matteo Cressoni (ITA)
AO Racing #77: Klaus Bachler (AUT), Laurin Heinrich (GER), Alessio Picariello (BEL)
GTD-klasse:
Iron Dames #83: Michelle Gatting (DNK), Rahel Frey (SUI), Sarah Bovy (BEL)
Wright Motorsports #120: Adam Adelson (USA), Elliott Skeer (USA), Tom Sargent (AUS)
Evenementenschema (lokale tijd = CET -5 uur):
Donderdag 13 maart
10:05 – 11:35 uur: Vrije training 1
15:05 – 16:35 uur: Vrije training 2
19:45 – 21:15 uur: Vrije training 3
Vrijdag 14 maart
11:25 – 11:40 uur: GTD-kwalificatie
11:50 – 12:05 uur: GTD Pro-kwalificatie
12:40 – 12:55 uur: GTP-kwalificatie
Zaterdag 15 maart
10:10 – 22:10 uur: Race
Alle Porsche-overwinningen in Sebring:
1960 – Gendebien/Herrmann (Porsche RS-60)
1968 – Siffert/Herrmann (Porsche 907)
1971 – Elford/Larrousse (Porsche 917 K)
1973 – Haywood/Gregg/Helmick (Porsche Carrera RSR)
1976 – Holbert/Keyser (Porsche Carrera RSR)
1977 – Dyer/Frisselle (Porsche Carrera RSR)
1978 – Redman/Mendez/Garretson (Porsche 935)
1979 – Akin/McFarlin/Woods (Porsche 935)
1980 – Fitzpatrick/Barbour (Porsche 935 K3)
1981 – Leven/Haywood/Holbert (Porsche 935/80)
1982 - Paul Sr./Paul Jr. (Porsche 935 JLP-3)
1983 – Bakker/Mullen/Nierop (Porsche 934)
1984 – Heyer/de Narvaéz/Johansson (Porsche 935 J)
1985 – Wollek/Foyt (Porsche 962)
1986 – Akin/Stuck/Gartner (Porsche 962)
1987 – Rahal/Mass (Porsche 962)
1988 – Ludwig/Stuck (Porsche 962)
2008 – Bernhard/Dumas/Collard (Porsche RS Spyder)
Bron foto's: Porsche Newsroom
Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!