Formule 1

Hoe sponsorbedragen in de Formule 1 worden bepaald

Uitgegeven door Bas Kaligis • 3 september 2025 05:52

Een logo op een Formule 1-auto? Dat is veel meer dan alleen een sticker plakken. Achter elke sponsordeal in de F1 schuilt een uitgekiende strategie, grondige analyse en – uiteraard – een stevig prijskaartje. Maar hoe worden die sponsorbedragen eigenlijk vastgesteld?

Grootschalige F1-sponsordeal in de Formule 1 Oracle en Red Bull Racing

Een wereldwijd podium
Bedrijven kiezen voor F1-sponsoring om één duidelijke reden: zichtbaarheid. De Formule 1 trekt jaarlijks honderden miljoenen kijkers, verdeeld over vijf continenten. Elke race is een wereldwijde etalage voor merken, die zich willen profileren in een hightech, snel en prestigieus milieu.

Wie wil je bereiken?
Voordat een bedrijf in de buidel tast, wordt eerst onderzocht wie er precies naar F1 kijkt. Wat is de leeftijd van de gemiddelde kijker? In welke landen is de sport het populairst? En vooral: past dit publiek bij het merk?

Op basis van die doelgroepanalyse wordt bepaald of de investering in F1 logisch is. Bovendien kijken marketeers ook naar hoe het merk het beste in beeld kan worden gebracht – letterlijk. Hoe groter en zichtbaarder het logo op de auto of op teamkleding, hoe hoger de prijs.

Verschillende niveaus van sponsoring
Niet elke sponsor heeft evenveel budget nodig. Er zijn verschillende pakketten, elk met hun eigen prijskaartje:
• Titelsponsors (zoals “Oracle Red Bull Racing”) betalen het meest en zijn prominent overal zichtbaar.
• Hoofdsponsors staan vaak op de auto en kleding.
• Partners of suppliers leveren producten of diensten, en krijgen in ruil vaak bescheiden zichtbaarheid.
Deze deals kunnen variëren van enkele tonnen tot honderden miljoenen euro’s per jaar.

Wat levert het op?
Natuurlijk willen bedrijven weten wat ze terugkrijgen voor hun geld. Daarom worden er vooraf uitgebreide berekeningen gemaakt. Marketingbureaus analyseren bijvoorbeeld:
• Hoe vaak een logo op tv komt
• Hoeveel mensen het zien via sociale media
• Hoeveel interactie er is met het merk
• Of er extra waarde zit in VIP-events of netwerkmogelijkheden
Zo ontstaat een beeld van de potentiële “return on investment” (ROI).

Onderhandelen is de norm
De uiteindelijke prijs wordt bepaald aan de onderhandelingstafel. Factoren zoals de prestaties van het team, de duur van het contract en zelfs de economische situatie kunnen invloed hebben. Wie voor langere tijd instapt, krijgt vaak korting per jaar.

F1-sponsordeal Oracle en Red Bull Racing

Praktijkvoorbeeld: Oracle en Red Bull Racing
Een sprekend voorbeeld van een grootschalige F1-sponsordeal is die tussen Oracle en Red Bull Racing. In 2022 werd technologiebedrijf Oracle de nieuwe titelsponsor van het team – wat sindsdien officieel “Oracle Red Bull Racing” heet.

Volgens schattingen gaat het om een deal van ongeveer $300 miljoen verspreid over vijf jaar. Dat maakt het een van de meest waardevolle sponsorcontracten in de geschiedenis van de Formule 1.

Maar Oracle levert meer dan alleen geld. Het bedrijf ondersteunt Red Bull met cloudtechnologie en data-analyse, waarmee bijvoorbeeld racestrategieën en simulaties worden verbeterd. Die technische samenwerking zorgt voor zichtbare prestaties op het circuit én in marketingcampagnes.

Het merk Oracle is sindsdien prominent zichtbaar op de auto’s van Max Verstappen en Yuki Tsunoda, op de vrachtwagens, teamkleding, merchandise, en in vrijwel alle officiële communicatie. Het gevolg? Wereldwijde naamsbekendheid in een zeer concurrentiële techmarkt – precies het doel van de sponsoring.

Kort gezegd: een sponsorbedrag in de Formule 1 komt tot stand na een combinatie van marktanalyse, mediaberekeningen en strategische keuzes. Voor bedrijven zoals Oracle is het een miljoeneninvestering – maar eentje die, mits goed ingezet, wereldwijd zakelijk rendement oplevert én sportieve successen ondersteunt.



Oracle Red Bull Racing truck F1

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS