Autoschade bij raceauto's: zo handelt men de schade af
Uitgegeven door Bas Kaligis • 11 maart 2022 13:38
Bij raceauto's is het gebruikelijk dat elk team zijn eigen schade draagt. Zo reed Max Verstappen bijvoorbeeld eens in op Sebastian Vettel, maar hoefde hij de autoschade aan diens Ferrari niet te betalen. Dat werkt dus volledig anders dan in het verkeer. Het idee erachter is dat deelnemers de risico's kennen en dat deze risico's nu eenmaal bij de sport horen, net zoals bijvoorbeeld ook een voetballer een blessure kan oplopen.
(https://unsplash.com/photos/yCg-sSDyxsE)
Verzekering voor schade bij raceauto's
In tegenstelling tot in het verkeer is het ook niet gebruikelijk om F1-auto's te verzekeren. De coureur wordt uiteraard wel goed verzekerd, net als de toeschouwers. Autobedrijven bouwen zelf hun eigen raceauto's en houden bij het teambudget alvast rekening met de kosten voor herstellingen en defecten. Het heeft er ook mee te maken dat autobouwers de onderdelen zelf maken en het heel moeilijk is om er een prijskaartje op te kleven. Vaak willen de autobouwers daar niet al te transparant over communiceren, dat is natuurlijk hun recht.
Dat is volledig anders in de rallysport, waar de auto's niet speciaal voor de sport worden gemaakt. Daar laat men de rally-auto's vaak wel compleet verzekeren. Ook de rit van bijvoorbeeld de garage naar het parcours is dan gedekt. De verzekeringen zijn er wel peperduur. In de rallysport zijn het meestal de teams die de premies betalen. Bij NASCAR is elke racer dan weer zelf verantwoordelijk voor zijn peperdure verzekering, omdat de racers er onder een zelfstandig statuut werken.
Herstellingen en vervangstukken
Mechanische defecten komen vaak voor bij raceauto's. Veel basisherstellingen gebeuren gewoon tijdens de race, dat zullen liefhebbers van de autosport vast wel weten. Snelheid is daarbij centraal. Daarom heeft men veel reserveonderdelen klaarliggen. Na de race gaat de auto naar de garage en wordt het volledig gescreend. Dan zal men revisies uitvoeren, onderdelen herstellen of vervangen en zelfs aan de software sleutelen, want onder de motorkap van een F1-auto zit een heus computerprogramma. Toen Max Verstappen tijdens de opwarmronde van de GP van Hongarije bijvoorbeeld zijn voorvleugel beschadigde en de race elk moment dreigde te beginnen, kon men niet anders dan ter plekke de volledige voorvleugel vervangen. Beschadigingen aan de voorvleugel komen uiteraard vaak voor, al bij de kleinste aanraking kan er iets afbreken of klemmen. Het is ook een essentieel onderdeel van de auto, want het zorgt voor de down-force.
Vervangen is meestal de snelste en veiligste oplossing.
Aan al deze onderdelen kleeft een pittig prijskaartje. Hoewel niet elke autobouwer in zijn kaarten laat kijken, moet je voor zo'n voorvleugel al snel rekenen op minstens 200.000 euro. Ook de bodemplaat (65.000 euro), de versnellingsbak (850.000 euro) en het stuur (57.000 euro) zijn zeker niet goedkoop. De duurste delen van de auto blijven uiteraard de monocoque, die al snel anderhalf miljoen euro kost, en de motor waarbij je het over meerdere miljoenen hebt. Aan zo'n motor sleutelt men bij een defect uiteraard wel, dat zal men niet zomaar volledig vervangen.
Lakreparaties bij F1-auto's
Een van de andere veelvoorkomende vormen van autoschade bij F1-auto's is lakschade. Dat herstelt men uiteraard niet tijdens de race, dat is niet de prioriteit, en daarvoor is er wel wat meer tijd beschikbaar. En die tijd neemt men. Men doet er namelijk alles aan om de auto's visueel op-en-top te laten verschijnen. Drie woorden staan daarbij centraal: krassen auto verwijderen.
Na een race vinden er altijd inspecties plaats en zo wordt de lakschade, net als de andere vormen van schade, in kaart gebracht. Het is daarbij wel degelijk zo dat men de lakschade herstelt en niet bijvoorbeeld gewoon een nieuwe conus monteert. Toen de conus van Verstappens F1-auto bijvoorbeeld lakschade vertoonde, stuurde men de koolstofvezelneus direct terug naar Milton Keynes in Engeland. Vervolgens werd alles er gescand met een laser, gecontroleerd op scheuren en zorgvuldig hersteld. In deze video zie je hoe zo'n lakherstelling verloopt.




