Kelvin Snoeks toont talent en karakter; met nieuwe BMW knap naar podium
Uitgegeven door Bas Kaligis • 12 juni 2014 08:35
FRANCORCHAMPS – Na twee weken geleden al een zinderende overwinning te hebben geboekt op de Nurburgring, heeft Kelvin Snoeks ook afgelopen weekend op het F1-circuit van Spa-Francorchamps onderstreept dat hij een geduchte kanshebber is voor de titel in de Super GT Divisie van de spectaculaire Supercar Challenge. Nadat Snoeks op vrijdagmiddag in de kwalificatie de motor opblies van zijn Volvo S60 V8, moest de debutant van Day-V-Tec tijdens de openingsrace op zaterdag weliswaar verstek laten gaan, maar kwam hij op zondag dubbel zo hard terug. In een geleende BMW Z4 GT 3 van GKB Engineering uit Luxemburg reed Snoeks van een twaalfde startplaats naar een mooie tweede plaats achter teamgenoot Henry Zumbrink!

Om extra ‘tracktime’ op te doen maakte Snoeks op vrijdag gebruik van de mogelijkheid om samen met de Britcar een extra oefensessie op het legendarische circuit in de Belgische Ardennen af te leggen. Met 82(!) auto’s op de baan leverde dit echter meer frustratie dan het beoogde voordeel op. Naast het drukke verkeer stond ook de bolide van Snoeks niet goed afgesteld op de veeleisende karakteristieken van het snelle, heuvelachtige circuit. Hoewel Snoeks en zijn team veel aan de wagen sleutelden kregen ze de bolide in de twee trainingssessies niet naar de wens van de rijder afgesteld.
Hoewel gedurende de kwalificatie de wagen zich steeds beter begon te gedragen door wederom meerdere aanpassingen te doen en een nieuwe set banden te monteren, moest Snoeks toch genoegen nemen met de vierde startplaats voor de eerste race op zaterdag en de derde gridpositie voor zondag. Een motorprobleem in de afsluitende fase van deze tijdtraining zou echter nog veel kopzorgen opleveren gedurende de rest van het weekend.
KELVIN SNOEKS: “Het was werkelijk niet te doen met zoveel auto’s op de baan. Niet alleen was er gewoon geen vrije ronde te rijden, maar door het grote snelheidsverschil tussen de wagens onderling ervoer ik het eerlijk gezegd op meerdere momenten zelfs als gevaarlijk. Helaas hadden we veel werk aan het vinden van een goede afstelling voor dit circuit. Dat koste niet alleen veel tijd, maar daardoor liep ik ook betere startposities mis. Maar dat is nu niet onze grootste hoofdbreker. Het motorprobleem aan het einde van de sessie zorgt er voor dat we op zoek moeten naar vervangend vervoer voor de races, daar dit euvel niet hier op het circuit op te lossen is. Ik hoop derhalve dat ik later dit weekend nog wel in actie kan komen.”

Omdat zijn team op een dergelijke korte termijn geen vervangende racewagen kon vinden, moest Snoeks derhalve de race op zaterdag lijdzaam vanaf de zijlijn aanschouwen. Op zaterdagmiddag werd echter wel een goed alternatief voor de race op zondag gevonden. Het Luxemburgse GKB Engineering stelde hun BMW Z4 GT3 ter beschikking, waardoor Snoeks op zondag toch van start kon gaan, maar door de wissel wel pas vanaf de twaalfde startplaats mocht vertrekken.
In een auto waar hij tot op dat moment nog geen meter in had afgelegd, verbaasde Snoeks vriend en vijand door zijn opmerkelijke prestaties. Nadat hij vanaf het startschot zijn tempo geleidelijk had opgebouwd, noteerde hij snelle rondetijden en klom hij stapsgewijs op naar voren. Na een groot deel van de race op P4 te hebben gelegen, haalde hij aan het einde van de 1 uur durende race op magnifieke wijze nog twee Ferraris in, waarna hij als tweede werd afgevlagd, achter teamgenoot Henry Zumbrink!
KELVIN SNOEKS: “Dat we hier als team nog een een-tweetje scoren is meer dan fantastisch. Na de tegenvaller op vrijdag is het sowieso een wonder dat ik vandaag überhaupt nog kon starten. De BMW voelde vanaf de start echter direct erg goed aan, waardoor ik snel in mijn ritme kwam en echt kon aanvallen. Ik ben iedereen die ons heeft geholpen dan ook erg dankbaar voor deze kans. Op deze manier heb ik toch nog veel waardevolle punten voor het kampioenschap kunnen scoren om in het spoor van de leiders te blijven!”
Foto's Hans van der Vleuten




