DTM

SPECIAL - DTM-organisatie ITR presenteert spectaculaire visie voor een revolutionaire elektrische raceserie

Uitgegeven door Peter Vader • 7 november 2019 17:02 • Print artikel

Met een spectaculaire conceptstudie voor raceauto's met elektrische aandrijving kijkt de ITR, de overkoepelende organisatie van de DTM-toerwagenserie, naar de toekomst van de autosport. Het ontwerp is in verschillende opzichten uniek en gaat veel verder dan de huidige bestaande raceserie met elektrische voertuigen. De elektrische motoren van raceautostudies worden dus op twee verschillende manieren aangedreven: hetzij via een batterij of via een brandstofcel, die waterstof omzet in elektrische energie.

ITR DTM battery electricity
De verwijderbare batterij is geÔntegreerd in de onderbehuizing van het voertuig

Pitstops door robots
Een wereldpremiŤre is ook de visie voor een toekomstige raceserie voor de pitstops: industriŽle robots zouden niet alleen automatisch de wielen verwisselen, maar ook de batterij of de waterstoftank aan de onderkant van het voertuig, afhankelijk van de energieopslag. Het ontwerp zorgt voor extreem krachtige toerwagens waarin coureurs kortstondig over 1.000 pk kunnen beschikken. Omdat deze power tijdens een race van 30 tot 40 minuten beschikbaar zou moeten zijn, moet de batterij of de waterstoftank vervangen worden. Een video gedistribueerd door de ITR toont animaties van e-racewagens en pitstops.

ITR DTM hydrogen
De verwisselbare waterstoftank is geÔntegreerd in de onderbehuizing van het voertuig

Onderdeel van DTM-randprogramma
"Dit is een moedig en innovatief concept", zegt Gerhard Berger, voorzitter van de ITR. "Als je de toekomst van het autoracen wilt vormgeven en ook racen wilt aanbieden met alternatieve drives die fans opwinden, moet je vooruit blijven kijken. Het is duidelijk dat fabrikanten die willen meedoen aan de autosport zich steeds meer richten op alternatieve aandrijfconcepten. "Sinds het seizoen 2019 gebruikt de DTM voertuigen met efficiŽnte viercilinder motoren met meer dan 600 pk. Bovendien is er al een meer milieuvriendelijke, hoogwaardige benzine getest. En de volgende bouwsteen voor toekomstige, duurzame aandrijftechnologieŽn in de DTM is al in de maak: samen met de bij de DTM-betrokken fabrikanten en andere ontwikkelingspartners, heeft de ITR een haalbare specificatie gecreŽerd voor de introductie van een hybride systeem op basis van de huidige twee-liter turbomotoren. Het doel is dat hybride technologie in 2022 in de DTM wordt geÔntroduceerd.

ITR DTM robot pitstop
IndustriŽle robots vervangen de batterij of de waterstoftank

Kostenbeheersing door standaardisatie
Een serie voor elektrische racewagens zou bij de start in het ondersteunende programma van de DTM gaan. De visie voorziet in standaardvoertuigen waarin de elektrische aandrijving met elektromotoren, vermogenselektronica en batterij (BEV) of brandstofcel grotendeels gestandaardiseerd zou zijn. In de komende maanden zal ITR blijven werken aan een gedetailleerde haalbaarheidsstudie. Met een dergelijk technologieproject moeten de kosten onder controle worden gehouden. Dit is alleen mogelijk als grote delen van de ontwikkeling centraal worden aangestuurd en essentiŽle technische componenten van de latere raceauto worden gestandaardiseerd.

ITR DTM wielenwissel
IndustriŽle robots wisselen ook automatisch de wielen

Indrukwekkende prestaties mogelijk
Desalniettemin zou een dergelijke raceserie interessant moeten zijn voor fabrikanten, omdat de voertuigen kunnen voorkomen in het merk-typische uiterlijk van hun modellen. Tot nu toe is er geen race-serie met volledig elektrische voertuigen die dit mogelijk maakt. De prestatiegegevens van het onderzoek zijn indrukwekkend: vermogenspieken tot 1.000pk zorgen voor topsnelheden van aanzienlijk meer dan 300 km/ u. Dergelijk rijden vereist de hoogste veiligheidsnormen voor coureur, batterij en waterstoftank. Voor de veiligheid van de coureur zou u voortbouwen op de ervaring met de bewezen koolstofvezelveiligheidscel van de DTM-voertuigen. Voor vervangbare batterijen en waterstoftanks zou een in de monocoque van het voertuig geÔntegreerde doos worden ontwikkeld voor bots- en brandbeveiliging.

ITR DTM 1000hp
Maximaal 1.000 pk vermogen is voor een korte tijd beschikbaar

Professioneel, internationaal autosportplatform
De uitvoering van het project hangt in wezen af van drie factoren: de technische haalbaarheid, de financiering van de ontwikkeling en de interesse van fans, fabrikanten, teams en sponsors. Met professionele DTM-evenementen op topcircuits in Duitsland en in andere Europese kernmarkten, een breed publiek en een internationale tv-marketing, heeft de ITR een sterk platform voor de start van een dergelijke serie. De gepresenteerde visie betekent een enorme sprong voorwaarts in de autosport die grote technische en organisatorische uitdagingen met zich meebrengt. De geschetste EV-raceserie fungeerde als een testterrein voor fabrikanten en als ontwikkelingsversnellers voor technologieŽn die relevant zijn voor productieauto's. Berger voegt eraan toe: "De DTM is een professioneel, internationaal autosportplatform voor voertuigen gerelateerd aan standaardmodellen. Het bestaat al meer dan 30 jaar, geniet een grote populariteit en heeft een sterk erfgoed. Met dit concept willen we laten zien dat we openstaan voor de toekomst en werken aan de autosport van morgen."

ITR DTM gewicht pk verhouding
Lage vermogen-gewichtsverhouding zorgt voor dynamische racen

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS