SPECIAL : De historie van de DTM op Zandvoort
Uitgegeven door Bas Kaligis • 18 augustus 2010 05:12
Van 20 tot en met 22 augustus is de DTM, de populairste internationale toerwagenklasse, voor de tiennde maal in successie te gast op Circuit Park Zandvoort. Daarmee heeft de Nederlandse DTM-ronde de langste historie van alle DTM-wedstrijden buiten Duitsland, de bakermat van de serie. De enige Nederlandse zege werd behaald in 2003 door ex F1-coureur Christijan Albers. De DTM-races op Circuit Park Zandvoort zijn per traditie goed voor volop spektakel. Een overzicht.

2001
Int. AvD Rundstreckenrennen Zandvoort, 21 t/m 23 september 2001
Na de succesvolle heropleving van de serie in het jaar 2000 zet de DTM in 2001 een stap naar meer internationaliteit met races op de A1-Ring in Oostenrijk en Circuit Park Zandvoort, waar eind september het voorlaatste weekend van het kampioenschap plaatsvindt. Voor in totaal 40.000 bezoekers is Christian Abt met de Abt-Audi TT-R de voornaamste smaakmaker van het weekend. Hij verovert zijn eerste pole in de DTM, schrijft de kwalificatierace op zijn naam en strijdt in de hoofdrace rondenlang op een spectaculaire manier met Mercedes-Benz-coureur Uwe Alzen, die Abt uiteindelijk nipt weet te verslaan.
Uitslag kwalificatierace (8 ronden):
1. Christian Abt (Dui), Abt-Audi TT-R, 13.30,686 min.
2. Mattias Ekström (Zwe), Abt-Audi TT-R, op 0,188
3. Peter Dumbreck (GBr), Mercedes-Benz CLK-DTM, op 0,471
4. Patrick Huisman (Ned), Mercedes-Benz CLK-DTM, op 0,951
8. Christijan Albers (Ned), Mercedes-Benz CLK-DTM, op 5,000
Uitslag hoofdrace (24 ronden):
1. Uwe Alzen (Dui), Mercedes-Benz CLK-DTM, 43.57,311 min.
2. Christian Abt (Dui), Abt-Audi TT-R, op 0,322
3. Bernd Schneider (Dui), Mercedes-Benz CLK-DTM, op 0,681
4. Patrick Huisman (Ned), Mercedes-Benz CLK-DTM, op 2,290
Uitgevallen: Christijan Albers (Ned), Mercedes-Benz CLK-DTM, 11e ronde, van de baan
Aantal toeschouwers: 40.000
Weer: zonnig, warm
Pole-position: Christian Abt, 1.37,679
Snelste ronde: Christian Abt, 1.38,820
2002
Rundstreckenrennen Zandvoort, 27 t/m 29 september 2002
Een weekend met pieken en dalen voor Abt-Audi-coureur Laurent Aiello, die op Zandvoort al voortijdig kampioen kan worden. De Fransman rijdt de snelste tijd in de kwalificatietraining, maar zijn pole-position wordt hem naderhand ontnomen omdat bij controle de brandstof in de tank van zijn Audi niet identiek blijkt te zijn met de voorgeschreven brandstof voor het evenement. Aiello mag niet starten in de sprintrace, die gewonnen wordt door de Zwitser Marcel Fässler. In de hoofdrace vertrekt Aiello vanaf de laatste startplaats en werkt zich gestaag naar voren. Met zijn zesde plaats scoort hij toch nog één kampioenschapspunt. Belangrijker is echter nog dat Mattias Ekström met de Abt-Audi TT-R op Zandvoort zijn eerste DTM-zege behaalt. Daardoor kan Bernd Schneider, die tweede wordt, Aiello niet meer inhalen in het kampioenschap. De Fransman is daarmee voortijdig zeker van de titel.
Uitslag kwalificatierace (8 ronden):
1. Marcel Fässler (Zwi), Mercedes-Benz CLK-DTM, 13.22,149 min.
2. Christian Abt (Dui), Abt-Audi TT-R, op 2,414
3. Mattias Ekström (Zwe), Abt-Audi TT-R, op 2,859
13. Patrick Huisman (Ned), Mercedes-Benz CLK-DTM, op 9,718
Uitgevallen: Christijan Albers (Ned), Mercedes-Benz CLK-DTM, 3e ronde, van de baan
Uitslag hoofdrace (24 ronden):
1. Mattias Ekström (Zwe), Abt-Audi TT-R, 40.04,709 min.
2. Bernd Schneider (Dui),Mercedes-Benz CLK-DTM, op 5,545
3. Marcel Fässler (Zwi), Mercedes-Benz CLK-DTM, op 7,724
12. Christijan Albers (Ned), Mercedes-Benz CLK-DTM, op 43,526
16. Patrick Huisman (Ned), Mercedes-Benz CLK-DTM, 58,696
Aantal toeschouwers: 45.000
Weer: zonnig, warm
Pole-position: Marcel Fässler, 1.37,282
(Laurent Aiello (Fra), Abt-Audi TT-R, 1.36,960 tijd geschrapt)
Snelste ronde: Ekström, 1.37,620
2003
Großer Preis der DTM, 19 t/m 21 september 2003
Na het vroegtijdige vertrek van Uwe Alzen uit het Mercedes-Benz-fabrieksteam promoveert Christijan Albers naar een actuele CLK en ontwikkelt zich tot de ontdekking van het seizoen. Na overwinningen op de Adria Raceway, de Nürburgring en de Norisring hopen vele fans op succes voor eigen publiek op Circuit Park Zandvoort. Na de zesde tijd in de kwalificatietraining lijkt het voor Albers een lastige opgave te worden, maar in de 22e ronde van de race haalt hij zijn teamgenoot Bernd Schneider in en pakt de leiding. Vervolgens rijdt hij zonder problemen de overwinning naar huis. Jeroen Bleekemolen, bezig aan zijn eerste jaar in de DTM met het Opel Euroteam, kwalificeert zich in eigen huis voor de tweede maal in het seizoen voor de Superpole van de snelste tien rijders. Daarin rijdt hij de negende tijd. In de wedstrijd wordt hij met de één jaar oude Astra V8 Coupé heel verdienstelijk zevende en pakt zijn eerste – en enige – kampioenschapspunten van het seizoen. Merkgenoot Timo Scheider beleeft een dramatisch weekend: op zaterdag zijn eerste pole in de DTM, op zondag uitgevallen nadat na de verplichte pitstop het rechter voorwiel van zijn Opel Astra losraakte. Hij reed weliswaar lange tijd aan de leiding, maar zag zijn droom van de eerste overwinning in rook opgaan.
Uitslag (36 ronden):
1. Christijan Albers (Ned), AMG-Mercedes CLK, 59.40,840 min.
2. Bernd Schneider (Dui), AMG-Mercedes CLK, op 5,337
3. Mattias Ekström (Zwe), Abt-Audi TT-R, op 14,478
7. Jeroen Bleekemolen (Ned), Opel Astra V8 Coupé, op 27,899
Aantal toeschouwers: 62.000
Weer: zonnig
Pole-position: Timo Scheider, 1.35,336
Snelste ronde: Christijan Albers, 1.36,494
2004
DTM Zandvoort, 3 t/m 5 september 2004
De DTM-race op Zandvoort in het eerste weekend van september 2004 wordt overschaduwd door een zwaar ongeval van de Schotse coureur Peter Dumbreck, die in de 23 ronde bij het uitkomen van de Arie Luyendijkbocht de controle over zijn Opel Vectra GTS V8 verliest, in de bandenstapels belandt en met de auto meerdere malen over de kop slaat. Hoewel vrijwel alle kunststofdelen van de carrosserie losraken en het wrak er dramatisch uitziet, blijft de rolkooi volledig intact en komt Dumbreck met de schrik vrij. Na de nodige verwarring over de juiste startvolgorde wordt er opnieuw gestart voor een afstand van slechts tien ronden, waarna de einduitslag wordt opgemaakt. Audi-coureur Mattias Ekström is met zijn A4 DTM de winnaar, voor zijn teamgenoot Martin Tomczyk, Christijan Albers eindigt met de AMG-Mercedes C-Klasse voor eigen publiek als derde. Jeroen Bleekemolen mag eenmalig zijn oude Opel Astra V8 Coupé verruilen voor een Vectra GTS V8 en wordt daarmee dertiende.
Uitslag (10 ronden):
1. Mattias Ekström (Zwe), Audi A4 DTM, 16.16,858 min.
2. Martin Tomczyk (Dui), Audi A4 DTM, op 0,805
3. Christijan Albers (Ned), AMG-Mercedes C-Klasse, op 1,140
13. Jeroen Bleekemolen (Ned), Opel Vectra GTS V8, op 25,688
Aantal toeschouwers: 73.000
Weer: zonnig, warm
Pole-position: Mattias Ekström, 1.34,051
Snelste ronde: Christijan Albers, 1.36,441

2005
DTM Zandvoort, 26 t/m 28 augustus 2005
De Opels doen het verrassend goed op Zandvoort, waar routinier Manuel Reuter zijn 200e DTM-race rijdt, maar uiteindelijk is het toch Mercedes-Benz-coureur Gary Paffett die met de overwinning aan de haal gaat, zijn vierde zege van het seizoen. Daarmee komt de Brit, die voor het seizoen 2005 de AMG-Mercedes C-Klasse in DaimlerChrysler Bank-design overnam van de uit de DTM vertrokken Christijan Albers, een flinke stap dichterbij de kampioenstitel, die hij bij de finale op Hockenheim ook zal binnenhalen. Mattias Ekström eindigt voor Audi als tweede. In de race rijdt Opel-coureur Heinz-Harald Frentzen twee keer aan de leiding, de oud-Formule 1-coureur wordt uiteindelijk derde en behaalt daarmee zijn tweede podiumplaats van het seizoen. Daarmee eindigen voor de eerste en enige keer in het seizoen alle drie de deelnemende merken in de DTM op het podium.
Uitslag (38 ronden):
1. Gary Paffett (GBr), AMG-Mercedes C-Klasse, 1.01.59,421 u.
2. Mattias Ekström (Zwe), Audi A4 DTM, op 12,015
3. Heinz-Harald Frentzen (Dui), Opel Vectra GTS V8, op 16,732
Aantal toeschouwers: 77.000
Weer: zonnig, 21º C
Pole-position: Bernd Schneider, 1.32,730
Snelste ronde: Gary Paffett, 1.34,785
2006
DTM Zandvoort, 1 t/m 3 september 2006
Afgezien van zijn pitstop in de 14e ronde leidt Audi-coureur Tom Kristensen van start tot finish en houdt daarmee de strijd in het kampioenschap open. Makkelijk heeft de Deen het echter allerminst: bij de eerste verplichte pitstop blijft de 20-liter-tankkan aan de vulopening van zijn Audi A4 DTM hangen en hij rijdt met de ongewenste ballast door tot in de Tarzanbocht, waar hij er eindelijk in slaagt om het projectiel af te schudden. Vervolgens stelt Kristensen zonder problemen zijn tweede overwinning van het seizoen veilig. Bernd Schneider eindigt met zijn AMG-Mercedes C-Klasse op de tweede plaats, Martin Tomczyk wordt met zijn Audi A4 DTM derde.
Uitslag (38 ronden):
1. Tom Kristensen (Den), Audi A4 DTM, 1.02.16,493 u.
2. Bernd Schneider (Dui), AMG-Mercedes C-Klasse, op 0,785
3. Martin Tomczyk (Dui), Audi A4 DTM, op 4,977
Aantal toeschouwers: 78.500
Weer: bewolkt, 21º C
Pole-position: Jamie Green, 1.32,189
Snelste ronde: Mika Häkkinen, 1.34,888
2007
DTM Zandvoort, 27 t/m 29 juli 2007
Audi domineert tijdens het zevende raceweekeinde van het seizoen 2007 op Circuit Park Zandvoort, maar de manier waarop de uitkomst vanaf de pitmuur geregisseerd wordt zorgt voor felle kritiek van fans en media, die de overduidelijke stalregie afkeuren. De Fransman Alexandre Prémat, in 2004 winnaar van de Formule 3-Masters op Zandvoort, lijkt met zijn één jaar oude Audi A4 voor een sensatie te gaan zorgen door zijn eerste overwinning binnen te halen, maar in de slotronde trapt hij op de rem om zijn Duitse merkgenoot Martin Tomczyk als eerste over de eindstreep te laten gaan. Ook Timo Scheider, die op weg lijkt naar zijn eerste podiumplaats in de DTM, moet zijn persoonlijke succes ondergeschikt maken aan het teambelang en laat Mattias Ekström voorbij, die zo achter Tomczyk en Prémat als derde eindigt. Scheider wordt uiteindelijk vierde, Bruno Spengler is op de vijfde plaats de best geklasseerde Mercedes-Benz-rijder op Zandvoort.
Uitslag (38 ronden):
1. Martin Tomczyk (Dui), Audi A4 DTM, 1.02.31,668 u.
2. Alexandre Prémat (Fra), Audi A4 DTM, op 0,297
3. Mattias Ekström (Zwe), Audi A4 DTM, op 2,036
Aantal toeschouwers: 74.500
Weer: licht bewolkt, 17 º C
Pole-position: Timo Scheider, 1.32,823
Snelste ronde: Jamie Green, 1.35,395

2008
DTM Zandvoort, 11 t/m 13 juli 2008
Nooit eerder was de DTM zo vroeg in het seizoen al te gast op Zandvoort. Geen nieuws is echter dat Audi opnieuw domineert. In de kwalificatie eist Mattias Ekström de pole-position voor zich op, en ook in de race is de Zweed sterk. Hij rijdt 33 ronden lang aan de leiding en stelt daarmee de zege veilig. Teamgenoot Timo Scheider is weliswaar sneller, maar slaagt er door een andere strategie niet in om Ekström tijdens de verplichte pitstops in te halen. Achter Ekström en Scheider bezet Tom Kristensen de derde plaats, Martin Tomczyk completeert het succes voor het Audi Sport Team Abt Sportsline door als vierde te eindigen. Daarmee behaalt voor het eerst sinds de race in Istanboel in 2005 een team een viervoudige overwinning in de DTM. Best geklasseerde Mercedes-Benz-coureur op Zandvoort is de Canadees Bruno Spengler, die evenals een jaar eerder als vijfde eindigt. Markus Winkelhock zorgt in de voorlaatste ronde nog voor spektakel door Bernd Schneider en Mike Rockenfeller in te halen, die in een fel onderling gevecht verwikkeld zijn. Winkelhock wordt achtste en pakt daarmee het laatste kampioenschapspunt. Voor Bernd Schneider is het zijn laatste optreden op Zandvoort, de routinier stopt aan het eind van het seizoen. Lokale held Christijan Albers kan met de 2006-Audi van het klantenteam Futurecom geen potten breken: hij strandt al in de beginfase na een aanrijding.
Uitslag (38 ronden):
1. Mattias Ekström (Zwe), Audi A4 DTM, 1.01.33,024 u.
2. Timo Scheider (Dui), Audi A4 DTM, op 0,270
3. Tom Kristensen (Den), Audi A4 DTM, op 6,760
Uitgevallen: Christijan Albers (Ned), Audi A4 DTM, aanrijding
Aantal toeschouwers: 48.000
Weer: bewolkt, 18 º C
Pole-position: Mattias Ekström, 1.31,012
Snelste ronde: Tom Kristensen, 1.33,729
2009
DTM Zandvoort, 17 t/m 19 juli 2009
Nadat Audi een aantal jaren de DTM op Zandvoort domineerde, huurde Mercedes-Benz in het najaar van 2008 enkele dagen lang het circuit af om er te testen. Die inspanning werpt zijn vruchten af, want met Gary Paffett staat er voor het eerst sinds 2005 weer eens een Mercedes-Benz-coureur op de hoogste trede van het DTM-podium in Zandvoort. Opnieuw zorgt stalregie bij Audi voor scheve gezichten bij het publiek: na een teleurstellend optreden in de kwalificatie wordt Mattias Ekström door zijn merkgenoten naar voren geholpen en komt als tweede over de streep, gevolgd door Oliver Jarvis, die een dag eerder als eerste rijder met een oude auto de pole-position behaalde. Na het horen van alle betrokkenen, twee weken later voorafgaand aan de volgende DTM-race op Oschersleben, wordt de uitslag omgedraaid: Ekström krijgt een tijdstraf van vijf seconden, waardoor niet hij, maar Jarvis uiteindelijk tweede in de officiële uitslag wordt. Bovendien krijgen de Audi-teams Phoenix en Abt elk een boete van 25.000 Euro (waarvan 20.000 voorwaardelijk) opgelegd vanwege illegale stalorders. Dat is echter niet het enige incident: Alexandre Prémat, oorspronkelijk vierde, en Timo Scheider, oorspronkelijk zesde, worden gediskwalificeerd, omdat ze zich na afloop van de race te laat voor de verplichte weging komen melden. Ook de Deen Christian Bakkerud, die eigenlijk als twaalfde over de eindstreep kwam, wordt uit de uitslag gehaald: hij komt helemaal niet bij het wegen opdagen. Markus Winkelhock tenslotte wordt gediskwalificeerd, omdat er na afloop niet meer voldoende brandstof in de tank van zijn auto aanwezig is.
Uitslag (41 ronden):
1. Gary Paffett (GBr), AMG Mercedes C-Klasse, 1.05.52,688 u.
2. Oliver Jarvis (GBr), Audi A4 DTM, op 6,235
3. Mattias Ekström (Zwe), Audi A4 DTM, op 6,431
Aantal toeschouwers: 38.000
Weer: zonnig, 23 º C
Pole-position: Oliver Jarvis, 1.31.966
Snelste ronde: Mattias Ekström, 1.33,963
Meer info over DTM-weekend Zandvoort. Bekijk HIER het prijsoverzicht voor tribune en duin kaarten DTM Zandvoort.




