DTM

Paul di Resta: "Een grote verandering gaande door het verdwijnen van Mercedes"

Uitgegeven door Wim Boekel • 19 april 2019 15:10 • Print artikel

Paul di Resta reed tot nu toe al zijn DTM-races voor Mercedes. Na het seizoen 2018 stopte het Duitse merk ermee en stapte de Schot over naar Aston Martin. Het Britse merkt debuteert dit jaar in het Duitse toerwagenkampioenschap. “Het is een enorme verandering nadat ik een aantal jaren bij Mercedes zat, je voelt je onderdeel van de inventaris en de familie, maar er is duidelijk een grote verandering gaande in de DTM door het verdwijnen van Mercedes en bovendien kwam Aston Martin wel erg snel voorbij, naast Audi en BMW”, vertelde de R-Motorsport-coureur aan de Scotsman. Het nieuwe team in de DTM vraagt wel dat de coureur een periode van ontwikkeling met het team door moet.

Paul Di Resta

“Om eerlijk tegen je te zijn, het is een erg open vraag wat het gaat worden”, aldus Di Resta. “Als je nieuwkomer bent in een kampioenschap, dan moet je je rivalen niet onderschatten. De ontwikkeling van de auto is een jaar later dan die van de anderen. Ik denk dat je moet zeggen dat ‘Rome is ook niet in op één dag gebouwd’, maar we hopen snel competitief te zijn. Er is nu met Aston Martin veel van het team hetzelfde als voorheen met Mercedes.” De coureur reed tussen zijn twee DTM-perioden in de Formule 1 voor Force India. Geen gelukkige periode voor de coureur, maar toch was hij blij met zijn terugkeer naar de toerwagens.

“De DTM is beslist de volgende hoogst haalbare serie na de Formule 1, voor wat betreft wat het opdoen van autosport-ervaring”, aldus de coureur. “Het is erg open en familie georiënteerd. Het is close racen. En de toekomst ziet er ook meer wereldwijd georiënteerd uit voor wat betreft het verder kijken dan Europa en zeker buiten Duitsland. Ze kijken ook naar de link met het Japanse GT-kampioenschap. Het is bevestigd dat we een wedstrijd gaan rijden in Fuji. In de volgende twee à drie jaar gaan we een soort van gezamenlijk wereldkampioenschap creëren, waarin ook Nissan, Lexus en Honda bij betrokken zijn.”

“Deze auto’s zijn luid, wat je ook verwacht van een sportwagen. Dat is wat de DTM is, het publiek zit boven op de actie en deze nieuwe auto’s zijn echt gaaf. Je ziet wat wrijving en tegen elkaar botsen. Er is een WOW-factor als je kijkt. En de grid zit dicht op elkaar, geen drieënhalve seconde verschil zoals je ziet in de Formule 1. Je praat over een seconde van de eerste tot de achttiende plaats op onze grid, DTM is van het begin tot het eind alleen maar fantastische actie.”

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS