DTM

Nieuwe DTM-bolides kunnen tot 300 km/u over het rechte stuk gaan; Rockenfeller: "De sound is anders, maar wel erg mooi!"

Uitgegeven door Wim Boekel • 5 januari 2019 16:31 • Print artikel

De nieuwe DTM-bolides, die gebaseerd zijn op de nieuwe Class One-regels, gaan volgens Mike Rockenfeller maar liefst twee tot drie seconden sneller zijn dan haar voorganger. Inmiddels hebben zowel Audi als BMW getest met de 2019-auto’s die maar liefst 100 pk meer hebben.

DTM 2019 Audi

Naast het verbeterde vermogen van de 4 cilinder 2.0 liter turbo aangedreven auto’s is ook de aerodynamica efficiënter geworden. De achtervleugel, ondervloer, voorkant en de diffusor achter zijn geüpdate, alsmede is er een aangepaste voorkant gekomen voor de huisvesting van de nieuwe motor.

“Afhankelijk van de baan gaan de rondetijden twee tot drie seconden sneller dan voorheen zijn”, zei Rockenfeller tegen het Engelse Autosport over hoeveel sneller de auto’s gaan zijn. “Je benadert de bocht sneller en de remfase wordt wat langer. We gaan sneller over het rechte stuk, omdat we met hogere snelheden rijden, misschien voor de eerste keer met meer dan 300 km/u. Dat zou fantastisch zijn en moet zeker mogelijk zijn met de DRS en wat slipstreamen.” Met de overstap naar de turbomotoren, komt een einde aan het tijdperk van de atmosferische motor.

“De atmosferische motor levert haar vermogen op een meer lineaire manier en met de luchtinlaat restrictor bereikte het een limiet van rond de 500 pk”, vertelde de Audi-coureur. “De turbo heeft een mindere kubieke inhoud, vier cilinders minder, en totaal andere karakteristieken. We hebben ongeveer 100 pk meer output. Dat kun je duidelijk voelen. De motor heeft een grotere stuwkracht. Haar acceleratie is zelfs in de vierde, vijfde en zesde versnelling te voelen, dat is gaaf! Je hebt ongelofelijk veel vermogen op het moment dat de turbo erin komt.”

“De banden zijn hetzelfde, maar nu met de 100 extra paarden die de achterwielen aandrijven, wordt ervoor gezorgd dat ze sneller spinnen. De belasting is hoger, vooral voor de achterbanden”, zei Rockenfeller, die wel blij is met de wissel naar de turbomotoren.

Tegelijkertijd benadrukt de Duitser wel dat de motoren stiller gaan zijn. “In de auto zelf verschilt het geluid niet zo”, zei de voormalig DTM-kampioen. “Alhoewel, bij het schakelen naar een lagere versnelling, is er een gigantisch gebrul in de uitlaatpijpen. Dat is gaaf voor ons coureurs en ook voor de fans. In zijn geheel zijn de motoren wat stiller, maar ondanks dat, kun je het goed horen en zien we dat er veel vermogen bij betrokken is. De sound is anders dan het was, maar erg mooi.”

DTM 2019 BMW

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS