Nieuwe auto, duidelijke missie: Rene Rast wil vierde DTM-titel: "Ik kijk het meest uit naar Zandvoort"
Uitgegeven door Peter Vader • 26 april 2025 19:47
Als drievoudig kampioen met 28 overwinningen op zijn naam is René Rast een van de grootste sterren in de DTM. Dit jaar start de man uit Minden (D) in een nieuwe BMW M4 GT3 Evo. Samen met Schubert Motorsport uit Oschersleben begint Rast aan zijn achtste DTM-seizoen. Dat seizoen begint dit weekend, van 25 tot en met 27 april, met een thuiswedstrijd voor zijn team in de Motorsport Arena Oschersleben. In een interview vertelt de 38-jarige over de uitdaging van de strijd om de titel, het gelijkwaardige deelnemersveld en zijn liefde voor de DTM.
Voel je als drievoudig kampioen nog steeds de spanning van de seizoensstart?
“Jazeker. Ik begin aan mijn achtste DTM-seizoen, maar eerlijk gezegd voelt elk jaar een beetje als het eerste. Bovendien heb je nieuwe coureurs, nieuwe teams en nieuwe auto's. Niemand weet van tevoren wie er echt om de top gaat strijden. Dat is precies wat de DTM elk jaar zo spannend maakt. Je brengt de winter door met het minutieus voorbereiden op dit moment in simulatorsessies, gezamenlijke bijeenkomsten en teamworkshops. Zodra je weer in de auto stapt, voel je het meteen: daar gaan we weer! En dat gevoel is gewoon geweldig.”
Wat zijn je verwachtingen voor het nieuwe seizoen?
“Verwachtingen zijn moeilijk te formuleren, omdat je nooit weet hoe sterk je echt zult zijn ten opzichte van de concurrentie. Vorig jaar wonnen we de teamtitel. Dit seizoen willen we ook bovenaan het coureurskampioenschap staan. Consistentie is essentieel: je hoeft niet elke race te winnen, maar je moet wel regelmatig punten scoren en uitvalbeurten voorkomen. Uiteindelijk draait het om het totaalpakket van auto, coureur, team en strategie. Wie dat allemaal het beste weet te combineren, maakt de grootste kans op de titel.”
Wat zijn de verbeteringen aan de BMW M4 GT3 met het Evo-pakket?
“Dit is mijn derde jaar bij BMW en de auto is in principe hetzelfde. Ik ken de auto goed en voel me er meteen thuis. Het nieuwe Evo-pakket zal hopelijk voor wat meer prestaties zorgen en de auto nog makkelijker te besturen maken. We waren normaal gesproken sterk in de races, maar onze zwakte vorig jaar lag in de kwalificaties. Als we dat kunnen oplossen, ziet het er goed uit voor ons.”
Er zijn veel veranderingen geweest in het DTM-veld, met nieuwe coureurs, teams en fabrikanten. Welke impact zal dat hebben?
“Ik denk dat het soms wat krap kan worden op de baan, met 24 auto's in het veld, vooral in de kwalificatie. Als je geen vrije ronde rijdt, beland je al snel achteraan op de grid. Met zo'n groot veld is het niet makkelijk om je van achteren naar voren te vechten. Nieuwe gezichten op de grid zullen de spanning ook verhogen. Ik ben erg enthousiast over de eerste confrontatie tijdens de seizoensopener in Oschersleben en ik weet zeker dat de fans zich kunnen verheugen op veel spannende races.”
Ex-F1-coureur Timo Glock maakt dit jaar zijn DTM-comeback. Wat kunnen we van hem verwachten?
“Timo is een goede coureur, was succesvol in de Formule 1 en maakte ook indruk in de DTM. Ik herinner me nog goed zijn gevecht met Gary Paffett een paar jaar geleden in Hockenheim. Dat zie je nog steeds terug in video's met hoogtepunten. Ik ben blij dat hij weer terug is.”
Hoe waren de voorbereidingen voor je derde jaar bij BMW in de DTM?
“We hebben elkaar uiteraard persoonlijk ontmoet om strategieën te bespreken, ervaringen van vorig jaar uit te wisselen en als team weer het ritme te vinden. Tegenwoordig gebeurt veel van het opbouwwerk digitaal. We hebben echter wel een teambuildingsbijeenkomst en een barbecue gehad, wat de teamgeest versterkt. Wat Marco en mij als coureurs helpt, is dat we allebei een schat aan ervaring hebben en dezelfde taal spreken. Dat maakt het werk voor het hele team makkelijker. Zonder een sterk team - of het nu gaat om monteurs, strategie of communicatie - kom je nergens in de autosport.”
Wat zijn je persoonlijke hoogtepunten op de DTM-kalender?
“De Norisring is absoluut een circuit dat me echt ligt. Het evenement vindt midden in de zomer plaats, de tribunes zitten vol en de sfeer onder de fans is ronduit fantastisch. De krappe en korte lay-out zorgt ervoor dat de races er altijd vol actie zijn. Sportief gezien is de Red Bull Ring traditioneel een geliefd jachtterrein voor BMW, zoals mijn overwinning daar vorig jaar nog eens onderstreepte. Maar het circuit waar ik het meest naar uitkijk is Zandvoort: genesteld in de duinen, direct aan de kust, met snelle bochten en nauwelijks uitloopstroken – dat maakt dit circuit voor mij bijzonder aantrekkelijk.”

Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!