Morris Schuring verheugt zich op de Norisring: “Het is voor mij speciaal omdat ik er nog nooit geweest ben”
Uitgegeven door Peter Vader • 4 juli 2025 08:31
NEURENBERG – De Norisring in Neurenberg is het enige stratencircuit op de kalender van de DTM. De er jaarlijks terugkerende races behoren met doorgaans meer dan 100.000 bezoekers, tot de grootste autosportevenementen in Duitsland. Voor Morris Schuring, die bezig is aan zijn debuutseizoen in de prestigieuze Duitse DTM-raceserie met de Porsche 911 GT3 R van het Manthey Junior Team, is de 2,162 kilometer korte baan in de Beierse stad onbekend terrein. “De baan is kort, maar hard voor het materiaal, zeker als het ook nog eens warm wordt. Ik ben echt benieuwd hoe het wordt”, zegt de 20-jarige coureur.
Het initiatief om op het enorme voormalige Reichsparteitagsgelände in Neurenberg, waar ooit de nazi’s hun megalomane bijeenkomsten hielden, races te laten rijden, ontstond al in 1947. Er werd gestart met motorraces, niet in de laatste plaats omdat er in de jaren twintig en dertig heel wat motorfietsfabrikanten in Neurenberg gevestigd waren en de stad op dit gebied een rijke traditie had. In 1948 kwamen er ook autoraces bij, maar motoren speelden tot in de jaren zeventig de hoofdrol. Daarna namen de auto’s de scepter over, eerst met sportwagens en daarna met toerwagens en GT’s.
Al sinds 1984 staat de Norisring vrijwel ieder jaar op de kalender van de DTM, de races zijn een van de hoogtepunten van het seizoen. Het circuit is in de loop der jaren wat ingekort en is nu 2,162 kilometer lang, met maar vier echte bochten: twee hairpins en een rechts-links-combinatie. Rondetijden liggen onder de 50 seconden. Ruimte voor fouten is er niet: vangrails en betonnen muren staan direct naast de baan. “Het is voor mij speciaal omdat ik er nog nooit geweest ben”, zegt Morris Schuring. “Ik ben afgelopen dinsdag bij Manthey geweest om te trainen in de simulator, dat speelt altijd een grote rol in mijn voorbereiding. Daarnaast heb ik veel races uit het verleden teruggekeken. Op papier is het natuurlijk maar een circuit met vier bochten, dat klinkt eenvoudig, maar dat maakt het des te moeilijker, omdat je heel erg op alle details moet letten. Ik heb met heel veel mensen gesproken over hoe je daar de dingen het beste kunt aanpakken.”
Met temperaturen van tegen de 30 graden wordt het erg warm. “Heel veel drinken is belangrijk”, weet Schuring. “Veel elektrolyten en isotonen naar binnen werken en natuurlijk ook goed uitrusten. Ik heb net twee 24-uursraces achter de rug, op de Nürburgring en op Spa-Francorchamps, dus ik heb de afgelopen dagen wat slaap ingehaald, dat gaat heel goed, dus ik ben weer helemaal fit en fris.” Op de Norisring wordt de eerste helft van het DTM-seizoen afgesloten. “Ik ben heel tevreden met de stijgende lijn die er tot nu toe in zit”, zegt Schuring, die na drie evenementen aan de leiding gaat in het ‘rookie’-klassement. “Van een weekeinde zonder punten in Oschersleben naar een weekend met punten op Lausitzring tot zelfs een top vijf-klassering in Zandvoort, dus daar ben ik erg blij mee. We gaan proberen die lijn door te zetten en we gaan zien wat er op de Norisring uit komt. Ik heb er echt heel veel zin in!”
Op vrijdag zijn er van 10:45 tot 11:40 en van 15:50 tot 16:35 uur twee vrije trainingen. Vanwege de korte baan wordt het DTM-veld voor de kwalificatie in twee groepen ingedeeld. De eerste groep rijdt op zaterdag van 09:15 tot 09:35 uur, de tweede groep van 09:40 tot 10:00 uur. Op zondag is de volgorde van de groepen omgekeerd, de tijden zijn identiek. De races starten op beiden dagen om 13:30 uur. In Nederland zendt Viaplay de races uit.
Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!