DTM

ITR-voorzitter Gerhard Berger over de nieuwe concept studie voor elektrisch aangedreven race-auto's: "We denken twee stappen verder..."

Uitgegeven door Peter Vader • 8 november 2019 09:03 • Print artikel

Met een spectaculaire concept studie voor elektrisch aangedreven raceauto’s, is de ITR, de overkoepelende organisatie van de DTM-toerwagenserie, op zoek naar de toekomst van de autosport. ITR-voorzitter Gerhard Berger legt de achtergrond van het concept nog eens uit in een interview.

ITR_DTM_president_Gerhard_Berger

Dhr. Berger, de ITR heeft een studie voor toerwagens met elektrische aandrijving gepresenteerd. Is dit een glimp van de DTM van de toekomst?

"In de eerste plaats zien we de studie als een mogelijke uitbreiding van het ITR-aanbod voor het randprogramma van het DTM-platform. We hebben de competentie om evenementen te organiseren, te adverteren en om raceseries te hosten. ITR heeft ook jarenlange ervaring in het ontwerpen van technische voorschriften in samenwerking met fabrikanten, technologiepartners voor de ontwikkeling en productie van componenten en de verantwoordelijke autosport autoriteiten. "

De ITR werkt aan een concept voor de hybridisatie van de huidige producten met viercilinder turbomotoren. Onlangs is een proefproject voor het gebruik van brandstoffen met een hoog hernieuwbare samenstelling gepresenteerd. Waarom komt u nu ineens met een elektrisch onderzoek?

"Bij ITR werken we aan verschillende bouwstenen voor duurzamere technologieën. We denken dan ook twee stappen vooruit. Als je de toekomst van de autosport wilt vormgeven, dan moet je wel ver vooruitkijken. En daarbij moeten we openstaan voor de ontwikkelingen in de wereld van de massaal geproduceerde auto's. Op het gebied van de autosport betekent dit dat hybriden of electrics hier en daar al gedeeltelijk gerealiseerd zijn, maar een ècht nieuw, ècht spannend concept ontbreekt in mijn ogen tot nu toe. En naast miljoenen wereldwijd vertegenwoordigde autosportfans zijn er ook een groot aantal automotive bedrijven en leveranciers, met wie we in contact zijn en die graag meer betrokken willen worden bij de autosport. Wij bieden nu iets nieuws aan!"

ITR DTM Aston Martin EV

U staat niet echt bekend als een fan van elektromobiliteit. In de afgelopen maanden is er kritiek geweest op de Formula E. Wat is er anders aan de concept studie die nu door de ITR wordt gepresenteerd?

"Ik heb altijd gezegd dat formule E gerechtvaardigd is als een marketing platform en dat ik de toewijding van veel bedrijven daarvoor kan begrijpen. Mijn kritiek was gericht op de autosport in zijn algemeenheid, omdat ik denk dat de auto's te traag zijn en de rijstijl te sterk wordt bepaald door strategie en energiebeheer. Dit zou volledig verschillend zijn voor de voertuigen die de ITR in de concept studie presenteerde. Hier hebben we het over high-performance aangedreven voertuigen die, net als de DTM, spectaculaire wiel-aan-wiel gevechten mogelijk maken. Een ander voordeel is dat deze auto's een directe visuele verbinding hebben met auto's die bij de dealer verkrijgbaar zijn. Met andere woorden, de fan is in staat om ze te identificeren met de auto’s in de straat."

Hoe realistisch is het dat de ITR deze studie in werkelijkheid zal omzetten?

"Dat hangt van verschillende factoren af. Allereerst, natuurlijk, van de technische haalbaarheid. We onderzoeken dit heel nauwgezet. We bestuderen gebieden zoals de deskundigheid van specialisten in gebieden waarmee de ITR tot nu niets heeft kunnen doen, bijvoorbeeld batterijen of robot fabrikanten, of een baanbrekende technologie bij pitstops. Natuurlijk speelt de financiering van de ontwikkeling hiervan een belangrijke rol. "

Wat kunt u meer vertellen over de kosten?

"Nog niet in detail, het is nog te vroeg daarvoor. Net als in de DTM moeten de kosten in een dergelijk technologisch project onder controle worden gehouden. Dit kan alleen als grote delen van de ontwikkeling centraal worden gecontroleerd en essentiële technische onderdelen van het latere racevoertuig zoals elektrische aandrijving met elektromotoren, vermogenselektronica en batterij (BEV) of brandstofcel, zijn gestandaardiseerd. We hebben al een efficiënt ‘unit component concept’ in de DTM en wij kunnen dit dus heel goed inschatten."

ITR DTM dynamic racing EV

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS