FOTO'S - Debutant Morris Schuring trekt met twee andere Manthey-Porsches 911 ten strijde in DTM 2025
Uitgegeven door Peter Vader • 26 april 2025 08:30
Het Porsche-klantenteam Manthey begint aan zijn derde DTM-seizoen met drie in plaats van twee Porsche 911 GT3 R-racewagens. De Oostenrijkse fabriekscoureur Thomas Preining en de Turkse Ayhancan Güven keren, net als vorig seizoen, dit weekend in Oschersleben terug op de grid om te strijden onder de teamnaam Manthey EMA. Zij worden in het Manthey Junior Team vergezeld door het jonge Nederlandse Morris Schuring.
"Supercool"
Morris Schuring (Manthey Junior Team, Porsche 911 GT3 R #92): "Ik ben erg enthousiast over mijn DTM-debuut dit weekend in Oschersleben. De tests die we daar drie weken geleden hebben gedaan, verliepen 100% volgens plan. Hoewel mijn teamgenoten zich vooral richtten op het wennen aan de nieuwe banden, moest ik natuurlijk nog veel leren, aangezien deze serie nieuw voor me is. Het werkte allemaal goed; we hebben alle punten van onze lijst afgevinkt. Het nieuwe raceformat is supercool en de fans kunnen zich verheugen op nog meer actie. Als ervaren team ben ik er zeker van dat Manthey zich snel zal aanpassen aan de gewijzigde procedures en zal profiteren van de nieuwe regels."
Ayhancan Güven, Morris Schuring and Thomas Preining (l-r)
"Voor goud gaan"
"We willen voor goud gaan en opnieuw voor de titel strijden", aldus Nicolas Raeder, algemeen directeur van Manthey Racing GmbH, over zijn doel voor het komende DTM-seizoen. “Dat we dit jaar met drie Porsche 911 GT3 R's in plaats van twee rijden, verandert niet veel aan onze aanpak. We werken altijd als een team – hecht teamwork op alle niveaus is essentieel om de best mogelijke resultaten te behalen. Tegelijkertijd levert de derde auto ons extra data op en kunnen de coureurs van elkaar leren, wat het hele team ten goede komt.”
Nicolas Raeder, algemeen directeur van Manthey Racing GmbH over Morris Schuring: "Ik ben verheugd dat deze getalenteerde jongeling zich nu bij ons DTM-team voegt en zich kan bewijzen in de sprintraces."
Hongerig naar succes: de Porsche-line-up voor de DTM van 2025
Fabriekscoureur Thomas Preining kijkt ernaar uit om aan zijn vierde volledige seizoen in de DTM te beginnen. Na het behalen van de kampioenstitel in 2023 eindigde de 26-jarige vorig jaar als vijfde algemeen met 158 punten. In 2024 behaalde Preining één overwinning en nog twee podiumplaatsen, terwijl de voormalige Porsche Junior ook in elk van de resterende 13 races punten scoorde. In 2025 heeft de Oostenrijker zijn zinnen gezet op een nieuwe titel met zijn Porsche 911 GT3 R met een vermogen van maar liefst 416 kW (565 pk), die door de fans "Grello" wordt genoemd.
Porsche 911 GT3 R, #90, Ayhancan Güven
Momentum meenemen
Ayhancan Güven sloot zich een jaar geleden aan bij het Manthey EMA-team. Na een wat matige start maakte de 27-jarige Turk, die we nog kennen uit zijn begintijd in de Porsche Carrera Cup Benelux, gestaag vorderingen tijdens zijn tweede DTM-seizoen en behaalde hij 51 van zijn 69 punten in de vier raceweekenden van de tweede seizoenshelft. Aan het stuur van de auto met startnummer 90 wil Güven dit momentum nu meenemen naar het kampioenschap van dit jaar.
Morris Schuring (Manthey Junior Team, Porsche 911 GT3 R #92): "Ik ben erg enthousiast over mijn DTM-debuut dit weekend in Oschersleben."
Rijtalent Morris Schuring staat buiten kijf
Een 20-jarige zal Manthey's derde Porsche 911 GT3 R besturen: Morris Schuring won vorig jaar het GT-klassement tijdens de 24 uur van Le Mans met Porsche-fabriekscoureur Richard Lietz uit Oostenrijk en de Australiër Yasser Shahin. Eerder reed de Nederlander meerdere seizoenen succesvol in de Duitse Porsche Carrera Cup en de Porsche Mobil 1 Supercup. In die laatste klasse is hij nog steeds recordhouder van de jongste racewinnaar ooit.
"Wanneer je, zoals Morris Schuring, je vestigt in de top vijf van zowel de Porsche Sixt Carrera Cup Deutschland als de Porsche Mobil 1 Supercup met de Porsche 911 GT3 Cup, dan staat je rijtalent buiten kijf: je hebt bewezen dat je je mannetje kunt staan in felle wiel-aan-wiel duels", prijst Sebastian Golz, projectmanager Porsche 911 GT3 R. "Morris heeft zijn kwaliteiten in de 911 GT3 R bewezen in het World Endurance Championship. Daarom heb ik er alle vertrouwen in dat hij snel zijn draai zal vinden in de DTM en de aandacht zal trekken."
"Morris Schuring maakte indruk op ons met zijn prestaties in het FIA World Endurance Championship, vooral vorig jaar, toen hij met Richard Lietz en Yasser Shahin vicekampioen werd in de Endurance Trophy voor LMGT3-coureurs", legt Nicolas Raeder uit. "Ik ben verheugd dat deze getalenteerde jongeling zich nu bij ons DTM-team voegt en zich kan bewijzen in de sprintraces."
Porsche 911 GT3 R, #92, Morris Schuring
Het DTM-seizoen 2025
Voor het komende DTM-seizoen introduceert de overkoepelende organisatie ADAC verschillende nieuwe features. Alle GT3-raceauto's rijden nu op synthetische brandstof. Bovendien zijn de nieuwe controlebanden van kampioenschapspartner Pirelli voorzien van een natuurlijk rubbercomponent die is gecertificeerd door de Forest Stewardship Council (FSC).
De meest opvallende veranderingen zijn te vinden in het sportieve format van de DTM. Alle 16 races van dit seizoen worden met vijf minuten ingekort tot 55 minuten plus één ronde. De inzet van safetycars kan de raceafstand echter met maximaal twee "joker"-ronden verlengen. Hoewel de zaterdagraces nog steeds een verplichte pitstop tussen de 20e en 40e minuut bevatten, moeten coureurs op zondag twee keer hun banden wisselen met hun team. De eerste pitstopperiode voor prestaties opent tussen de 10e en 20e minuut, de tweede van de 39e tot de 45e minuut. Bandenverwarmingsapparaten blijven verboden.
"Het nieuwe raceformat biedt extra strategische mogelijkheden voor de teams, wat de races zeker spannender zal maken", aldus Sebastian Golz. "De nieuwe banden spelen ook een rol: het hangt allemaal af van hoe snel de coureurs de nieuwe banden in het optimale prestatievenster kunnen krijgen en hoe lang ze die daar kunnen houden. Tegelijkertijd geeft het nieuwe format de teams meer flexibiliteit om te reageren op bijvoorbeeld onvoorziene ontwikkelingen in de race."
Porsche 911 GT3 R, #91, Thomas Preining
Bewezen puntensysteem, DTM livestream en tv
De ADAC biedt opnieuw een klassement voor coureurs, teams en fabrikanten in de DTM. Voor het fabrikantenklassement worden na elke race de twee best geklasseerde voertuigen van elk merk geklasseerd. De puntenverdeling voor de posities 1 tot en met 15 volgt de beproefde formule: 25-20-16-13-11-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1. De drie beste kwalificaties ontvangen ook punten voor het coureurskampioenschap – de snelste verdient drie punten en de derde snelste één punt. Hetzelfde systeem wordt gebruikt om punten toe te kennen voor de drie snelste verplichte pitstops per race, die meetellen voor de "Pit Stop Challenge" van de teams.
In Duitsland kunnen DTM-fans alle sessies bekijken op het streamingplatform Joyn en alle races live op het gratis tv-kanaal ProSieben. Naast alle kwalificaties en races streamt het eigen YouTube-kanaal van de DTM elke vrijdag ook de vrije trainingen live in het Duits en Engels.
Reacties van de Manthey EMA-coureurs op het komende DTM-seizoen 2025:
Thomas Preining (Manthey EMA, Porsche 911 GT3 R #91): "Ik ga dit seizoen in met als grote doel de titel te winnen. Als team verwacht ik dat we het maximale uit elke race halen – dat betekent niet per se winnen, soms eindigen we zelfs wat verder naar achteren. Als een achtste plaats het hoogst haalbare is, dan pakken we de punten voor de achtste plaats. Ik vind de verandering met de extra pitstop op zondag wel prettig. Het voegt meer spanning toe aan de races, en dat is gunstig voor de fans."
Thomas Preining (Manthey EMA, Porsche 911 GT3 R #91): "Ik ga dit seizoen in met als grote doel de DTM-titel te winnen."
Ayhancan Güven (Manthey EMA, Porsche 911 GT3 R #90): "Dit wordt mijn derde DTM-seizoen en mijn tweede met Manthey EMA. Op basis van de resultaten van de testdag denk ik dat we als team met drie auto's uitstekend gepositioneerd zijn voor de uitdagingen die ons te wachten staan. Met nieuwe teams en fabrikanten in combinatie met de sportieve veranderingen gaan we een spannend kampioenschap tegemoet. De nieuwe banden kunnen iets sneller worden opgewarmd, dus het nieuwe raceformat biedt interessante strategische mogelijkheden – met name voor Manthey als regerend kampioen van de Pit Stop Challenge voor de snelste pitstops."
Ayhancan Güven (Manthey EMA, Porsche 911 GT3 R #90): "Dit wordt mijn derde DTM-seizoen en mijn tweede met Manthey EMA."
De DTM-kalender 2025 (twee races per weekend):
25 – 27 april: Oschersleben (Duitsland)
23 – 25 mei: Lausitzring (Duitsland)
6 – 8 juni: Zandvoort (Nederland)
4 – 6 juli: Norisring (Duitsland)
8 – 10 augustus: Nürburgring (Duitsland)
22 – 24 augustus: Sachsenring (Duitsland)
12 – 14 september: Spielberg (Oostenrijk)
3 – 5 oktober: Hockenheim (Duitsland)
Porsche 911 GT3 R, #92, Morris Schuring
Alle DTM-coureurs van het seizoen 2025
Het seizoen 2023 van de Porsche Supercup werd in september afgesloten op het circuit van Monza. RaceXpress-reporter Peter Vader nam plaats op de tribune aan het einde van het rechte stuk. Met mooi zicht op de eerste chicane is het genieten van het geluid van de Porsches. Geniet 1 minuut van het brute geluid van Porsches op Monza, aangeboden door RaceXpress:

Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!