DTM

'DTM Trophy': ITR kondigt nieuwe raceserie aan voor GT-auto's in 2020; twee sprintraces per evenement zonder rijderswissel

Uitgegeven door Peter Vader • 4 november 2019 09:20 • Print artikel

De DTM-organisatie ITR lanceert volgend jaar een nieuwe raceserie voor GT-racewagens direct afgeleid van de serieproductie (GT4, red.). Vanaf het seizoen 2020 zal de ‘DTM Trophy’ regelmatig worden verreden in het ondersteunende programma van de DTM. Net als de DTM zelf, zal de DTM-Trophy, die internationaal wordt uitgerold, twee vrije trainingssessies per raceweekend bevatten op vrijdag en een kwalificatiesessie van 20 minuten en een race van 30 minuten op zaterdag en zondag.

DTM Trophy 2020 BMW

Evenwichtig startveld door zorgvuldige BoP
De serie is bestemd voor coureurs en teams van alle fabrikanten met “bijna-productie GT-racewagens” van de FIA-groepen E2-SH en E2-SC. Bijna elk merk dat in de autosport is vertegenwoordigd, heeft een passende GT-auto in zijn portefeuille met zo'n 400 tot 500 pk onder de kap. Met name de in de DTM vertegenwoordigde fabrikanten Audi, BMW en Aston Martin beschikken hierover, evenals merken zoals Mercedes-AMG, Porsche, McLaren, Ford, Chevrolet, Lotus, Jaguar, Toyota en Nissan.

Om eerlijke en sportieve omstandigheden te garanderen, bepaalt de ITR de specificaties van alle deelnemende voertuigtypen vóór het begin van het seizoen, op basis waarvan de basisclassificatie van de verschillende modellen wordt gemaakt. De 'Balance of Performance' (BoP), die bekend is uit vele GT-categorieën, moet rekening houden met de verschillende voertuigconcepten en ervoor zorgen dat het startveld zo evenwichtig mogelijk is.

DTM Trophy 2020 Aston Martin

Aantrekkelijk pakket
"Met de DTM Trophy creëren we een aantrekkelijk pakket voor ambitieuze jonge coureurs en gerenommeerde professionals", zegt ITR-directeur Achim Kostron. "De verschillende klassen voor bijna-productie GT-voertuigen, met hun brede merkenscala, zijn hier bijzonder geschikt voor. Deze klasse biedt betaalbare en aantrekkelijke autosport en is daarom enorm populair bij zowel rijders als fans."

Er zijn drie beoordelingscriteria in de DTM Trophy: een coureur, een team en een junior voor coureurs jonger dan 22 (geboren in 1998 of later). Coureurskwalificaties, die gebruikelijk zijn in veel andere GT-series, zullen niet bestaan in de DTM-Trophy. Voorwaarde is minimaal één internationale D-licentie. De puntentelling is in de DTM-Trophy hetzelfde als in de DTM: er zijn scores voor de toptien in een race, waarbij de winnaar 25 punten en een punt voor de tiende plaats krijgt. Bovendien worden punten toegekend voor de topdrie in de kwalificatie, volgens het schema 3-2-1.

DTM Trophy Audi 2020

Inschrijving geopend voor fraaie kalender
De inschrijving voor de nieuwe DTM-Trophy begint op 6 november 2019 en eindigt op 11 maart 2020. Het inschrijvingsgeld bedraagt € 27.000,00 exclusief btw per deelnemer. In zijn debuutseizoen zal de DTM-Trophy worden verreden in het ondersteunende programma van de DTM tijdens zeven raceweekends:
- Zolder, 24-26 april
- Lausitzring, 15-17 mei
- Anderstorp, 12-14 juni
- Norisring, 10-12 juli
- Assen, 4-6 september
- Nürburgring, 11-13 september
- Hockenheimring, 2-4 oktober.

Begin oktober kondigde de ITR al aan dat, naast de W-serie, de DMV GT & Touring Car Cup (DMV GTC) volgend seizoen zal worden geïmplementeerd in het kaderprogramma van de DTM. De DMV GTC is een raceserie die in Duitsland is opgezet voor teamsportteams. De serie betreft goedgekeurde racewagens uit de categorieën GT3, Porsche Carrera Cup en Lamborghini Huracan Super Trofeo, die in één veld starten, maar wel een afzonderlijke puntentelling hebben.

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS