DTM

DTM-Finale in Hockenheim, vele sterren gaan er schitteren: Rosberg, Fittipaldi, Röhrl, Stuck, Rast en Button!

Uitgegeven door Peter Vader • 4 oktober 2019 09:26

De grote finale van het DTM-seizoen 2019 brengt vele sterren op en naast de baan. Nadat de beslissingen in de coureurs- en merkentitelstrijd al in het voordeel van René Rast (GER) en Audi zijn gevallen, zal komend weekend (4-6 oktober) op de Hockenheimring Baden-Württemberg de beslissing gaan vallen welk team er met de hoogste eer aan de haal gaat. Bovendien is er het gastoptreden van de Japanse SUPER GT-serie, onder aanvoering van ex-Formule 1 wereldkampioen Jenson Button (GBR).

DTMxSUPER GT Hockenheim 2019

Waanzinnig startveld DTMxSuperGT in Hockenheim!


Button, de huidige SUPER GT-kampioen in de Honda NSX naast de Japanse teams van Lexus en Nissan, is niet de enige wereldkampioen in Hockenheim. Voormalige Formule 1 wereldkampioenen Emerson Fittipaldi (BRA) en Nico Rosberg (GER) hebben ook hun aanwezigheid aangekondigd. Daarnaast zullen de tweevoudige rallywereldkampioen Walter Röhrl (GER) en Hans-Joachim Stuck (GER), deel uitmaken van het sportprogramma van de DTM.

Jenson Button RX foto Peter Vader
Jenson Button

Spectaculaire DRM-auto's van Porsche, Ford, BMW en Lancia
Want in Hockenheim rijden er voor de eerste keer op alle drie de dagen van het evenement, meer dan 20 droomraceauto's van de DTM-voorloper Deutsche Rennsport Meisterschaft (DRM), die in de Duitstalige landen in de periode van 1972-1985 werd verreden. De toeschouwers in het Baden Motodrom kunnen zich verheugen op andere legendes zoals Le Mans-winnaar Jochen Mass (GER) of de drievoudige DRM-kampioen Hans Heyer (GER).

Niet alleen worden tal van originele voertuigen uit de jaren zeventig en tachtig gebruikt voor de snelle demo-ronden van de DRM Classics. Sommige van de helden van die tijd zitten ook daadwerkelijk achter het stuur van de auto's. Stuck zal bijvoorbeeld een BMW M1 besturen en zijn Ford Capri RS 2600 van de DRM uit 1972.

DTM Zakspeed Capri Hockenheim
Zakspeed Capri

Verschillende DTM-kampioenen starten bij de Touringcars Classics
En het gaat maar door met al die sterren: "Mr. DTM "Bernd Schneider, die met vijf rijtitels de meest succesvolle DTM-rijder aller tijden is, hanteert het stuurwiel in het ondersteunende programma. Bij de Touring Classics, waarin DTM-voertuigen uit de jaren ’80 en ’90, maar ook af en toe ook nieuwere auto's worden gebruikt, rijdt Schneider met een DTM-Mercedes van 2008.

Daarnaast zijn de DTM-kampioenen Volker Strycek (GER, 1984) en Eric van der Poele (BEL, 1987), Harald Grohs (GER), winnaar van de eerste DTM-race in de geschiedenis, en Kris Nissen (DEN) in de Touringcars Classics aanwezig. De auto’s van de Touring Car Classics evenals van de DRM Classics, zijn te bewonderen op alle drie de evenementendagen op het circuit en in de paddock.

DTM BMW M1
BMW M1

SUPER GT stuurt zijn beste coureurs als gastrijder naar Hockenheim
Een ander hoogtepunt: de drie teams uit de SUPER GT-serie, waar racewagens in de topklasse rijden, die technisch erg vergelijkbaar zijn met de DTM-auto's van dit jaar. De autosportafdelingen van Honda, Nissan en Lexus sturen elk een SUPER GT-auto met topbezetting naar de Baden Motodrom. De meest bekende is zeker Jenson Button (GBR), die in 2018 naast zijn teamgenoot Naoki Yamamoto (JPN) in een Honda NSX GT meteen de rijderstitel won.

Voor Nissan in actie: Ronnie Quintarelli (ITA), die de recordkampioen is van de SUPER GT met vier coureurstitels, en Tsugio Matsuda (JPN), die tweemaal kampioen was (2014, 2015). De SUPER GT-kampioenen 2017, Nick Cassidy (NZL) en Ryō Hirakawa (JPN), starten voor Lexus. Nissan en Lexus brengen twee coureurs naar Hockenheim, waarbij elke rijder slechts één race tegelijk racet.

SUPER GT Lexus LC500 Hockenheim
SUPER GT Lexus LC500

Rosberg of Abt Sportsline, het duel voor de teamtitel
Omdat gaststarters geen punten kunnen verzamelen, blijft het duel in het prestigieuze DTM-teamklassement onaangetast ondanks de aaanwezigheid van de SUPER GT-serie. Poleposition is hier het Audi Sport Team Rosberg (394 punten). Maar het team, waarvoor DTM-kampioen Rast en de Brit Jamie Green start, heeft serieuze uitdagers uit zijn eigen kamp: de Audi Sport Team Abt Sportsline, die begint met Nico Müller (SUI) en Robin Frijns (NED), staat tweede in het algemeen klassement met slechts 32 punten achterstand. Met nog 86 punten te verzamelen in de laatste twee races, is de uitkomst van dit duel nog volledig open.

Audi Sport Seyffarth R8 LMS Cup
Audi Sport Seyffarth R8 LMS Cup

Ook aan de start in het sportprogramma: de 500 pk sterke GT-sportwagens van de Audi Sport Seyffarth R8 LMS Cup. En voor het eerst dit jaar: de Formula Renault Eurocup. Talenten in identieke, 270 pk sterke Formula-auto’s nemen het tegen elkaar op in deze traditierijke juniorklasse. Als het even kan: ga naar Hockenheim voor het laatste DTM-2019 optreden.

Formula Renault Eurocup Hockenheim
Formula Renault Eurocup met 270pk

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS