DTM

DTM 2019: Volop technische innovaties om de onderlinge strijd te stimuleren; met 610pk nog nooit zo snel!

Uitgegeven door Peter Vader • 3 mei 2019 12:54

Snellere auto's dankzij turbo power, een nieuw merk in de uiterst concurrerende toerwagenserie, nog nooit zo veel nieuwe rijders als komend seizoen en een klantenteam in plaats van een fabrikantenteam. De DTM 2019 komt met vele, nieuwe ontwikkelingen. Voordat het DTM-seizoen komend weekend begint op de Hockenheimring (3-5 mei), gaat RaceXpress.nl kort in op de belangrijkste innovaties op het gebied van sport, technologie en evenementen.

DTM collage 2019 Audi BMW Aston Martin

De technische ontwikkelingen voor het DTM seizoen 2019 op een rij:

Motor
De belangrijkste innovatie voor de DTM-toerwagen is de motor. De nieuwe, efficiënte viercilinder turbomotoren met twee liter cilinderinhoud leveren ongeveer 610 pk en 650 Nm koppel. Het toegestane lege gewicht van de auto's werd verlaagd tot 986 kilogram. Nooit was de verhouding vermogen / gewicht (1,6 kg / pk) van een DTM-auto lager. Daardoor zien we logischerwijs dit seizoen dan ook de snelste DTM-auto die ooit gemaakt zijn, aan het werk.

Push-to-pass
Met één druk op de knop op het stuur kan de bestuurder het vermogen met ongeveer 30 pk kortstondig vergroten. De brandstofmassa-stromingsbegrenzer geeft vervolgens elke vijf seconden meer brandstof (Aral Ultimate 102) af, waardoor het voor de bestuurder gemakkelijker zou zijn om in te halen. Het gebruik van push-to-pass is beperkt tot twaalf activeringen per race. In de laatste vijf ronden of zeven minuten van de race kan het systeem worden gebruikt, ongeacht de afstand tot de auto aan de voorkant (anders: maximaal drie seconden). Het kan al dan niet worden gebruikt in combinatie met het bekende DRS (zie hieronder). In de kwalificatie is het gebruik van push-to-pass verboden.

Achtervleugel en DRS
De achtervleugel van de DTM-auto's van het jaar 2019 is inderdaad 520 mm breder dan zijn voorganger, maar bestaat uit slechts één element. In combinatie met de gewijzigde, nu vlakkere achterdiffuser, vermindert de aerodynamische neerwaartse druk van de auto's. Het DRS (Drag Reduction System) is niet nieuw. Een pneumatisch vouwmechanisme van de vleugel wordt geactiveerd door de bestuurder met een druk op de knop. De gewenste kettingreactie: vermindering van de luchtweerstand, verhoging van de topsnelheid, verbetering van het inhaalvermogen. Er is een innovatie in de modus: hoewel de DRS nog steeds alleen mag worden gebruikt als de afstand tot de voorganger maximaal drie seconden bedraagt, zullen de bestuurders van dit seizoen - met uitzondering van de leider - in de laatste vijf ronden DRS mogen gebruiken, ongeacht de afstand tot hun voorganger. In de race mag elke piloot de DRS in maximaal twaalf ronden activeren.

DTM 2019 2 liter turbo motor

Nieuwe voorkant
Dankzij de nieuwe turbomotoren van twee liter en hun intercooler, is de luchtstroom aan de voorkant fundamenteel veranderd. Waar voorheen het logo van seriepartner Deutsche Post was geïnstalleerd op het centraal geplaatste plek van de kentekenplaat, is er nu een grotere opening voor koeling. In de motorkap zijn de koelinlaten aanzienlijk groter dan in 2018. Bovendien is de voorkant van de overhang van de voorsplitter verminderd met 90 millimeter.

Camera in plaats van binnenspiegel
De combinatie van veiligheidskooi en monocoque-unit rond de DTM-coureur krijgt een nieuw ontwikkelde kniebescherming en een brandwerende wand tussen de transmissie-eenheid en de cockpit. Het zicht naar achteren via een conventionele binnenspiegel is vanwege het schot niet meer mogelijk. In plaats daarvan wordt een achteruitrijcamera gebruikt. De bestuurder kan achteruit kijken via een scherm dat zich op een andere plek bevindt dan waar de achteruitkijkspiegel hing.

DTM 2019 BMW aston Martin Audi

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS