DTM

DRM Revival: DTM Classic brengt 20 pareltjes uit de jaren zeventig terug naar de Red Bull Ring

Uitgegeven door Peter Vader • 28 augustus 2021 13:37

MüNCHEN/SPIELBERG - Hans-Joachim Stuck, Klaus Ludwig, Rolf Stommelen, Hans Heyer, Harald Ertl en Dieter Glemser – klinkende namen van èchte stuurwielartiesten die in de jaren zeventig voor een sensatie zorgden in de Deutsche Rennsport Meisterschaft (DRM). De stuurwielvirtuozen waren net zo enthousiast als de krachtige raceauto's, vooral de Group 5-auto's van Ford, BMW en Porsche trokken de aandacht. DTM Classic, een belangrijke pijler van het DTM-platform, brengt 20 van de legendarische auto's terug naar het circuit in een unieke DRM-revival, als onderdeel van het vijfde DTM-raceweekend (3 tot 5 september) op de Red Bull Ring. Opmerkelijk: voormalig Formule 1-coureur Marc Surer zal rijden in een BMW 320 Group 5 van het legendarische BMW Junior Team, vergezeld door voormalig BMW Race Director Jochen Neerpasch en het huidige BMW Junior Team bestaande uit Dan Harper, Max Hesse en Neil Verhagen. Good-old Harald Grohs rijdt in een Porsche 935 tijdens de introductieronden.

DRM startveld met Capri, Lancia en Escort

Het Duitse racekampioenschap is de glamoureuze voorganger van de huidige DTM-raceserie. Van 1972 tot 1981 reden toerwagens en sportwagens samen in wat toen de hoogste klasse van de Duitse racerij was. In 1972 werd "Strietzel" Stuck de eerste DRM-kampioen in de fabrieks Ford Capri, waarna de Zakspeed-Escort de DRM domineerde. Het waren achtereenvolgens twee keer Dieter Glemser en twee keer Hans Heyer, die de titels veroverden. Daarna domineerde de wereldberoemde Porsche 935, waarmee Rolf Stommelen in 1976 de titel won en Klaus Ludwig hetzelfde deed in 1979. In 1978 zegevierde Formule 1-coureur Harald Ertl in de Schnitzer BMW 320 Turbo, in 1980 Hans Heyer in de lichtblauwe Lancia Beta Monte Carlo, voordat Klaus Ludwig in 1981 dit spectaculaire tijdperk afsloot met het behalen van de titel met zijn Zakspeed-Capri Turbo.

Deutsche Rennsport Meisterschaft Revival at Spielberg Ford Capri

Drie Groep 5 Capri voor het eerst in één race
De DRM-revival, als onderdeel van de DTM Classic op het Formule 1-circuit in Stiermarken, zal een buitengewoon rendez-vous zijn van 20 van de autopareltjes van die tijd. Voor het eerst sinds het DRM-tijdperk zullen drie van de briljante Group 5 Capri, die ooit werden ontwikkeld door de legendarische racewagenbouwer Erich Zakowski en zijn Zakspeed-raceteam, in de race te zien zijn. DTM-teambaas Peter Mücke en zijn zoon en voormalig DTM-coureur Stefan Mücke, zullen om de beurt in één van de drie Capri’s deelnemen.

Van de 1600 Ford Escort tot de BMW 2002, Porsche met de modellen 914/6 en 911 Carrera RSR tot en met de De Tomaso Pantera en de prachtige BMW M1, het brede scala aan voertuigen van die tijd verschijnt op de baan. Toeschouwers op de Red Bull Ring kunnen deze unieke lust voor het oog (en oor) niet alleen op zaterdag en zondag beleven in training en race-actie op de baan, maar ook van dichtbij in de paddock. Voor het eerst sinds 2019 is de paddock weer open voor toeschouwers bij het DTM-gastoptreden in Stiermarken, mits toegangskaarten en naleving van de 3G-regelgeving vereist zijn.

Deutsche Rennsport Meisterschaft Revival at Spielberg BMW 320 Groep 5

Hoogtepunt van de DRM Revival: ex-BMW Junior keert terug naar de cockpit van Groep 5 BMW
Het feit dat Marc Surer, na Manfred Winkelhock en Eddie Cheever de derde in de groep van "Wilde Reiter GmbH", zoals de BMW Juniors ooit werden genoemd, aantreedt met één van deze spectaculaire BMW’s 320 Group 5 bij deze DRM-revival, is een absoluut hoogtepunt. En Harald Grohs, die ondanks zijn 77 jaar nog steeds in de cockpit klimt en dapper accelereert, realiseert niet alleen de snelste voorsprong aller tijden met een originele Porsche 935, maar het is ook precies het type raceauto waarmee de in Essen gevestigde coureur, zelf zevenvoudig DTM-winnaar, ooit vicewereldkampioen sportwagens werd.

Deutsche Rennsport Meisterschaft Revival at Spielberg Porsche 935

"We zijn erg blij om zo'n uitstekend veld van historische auto's te verwelkomen op de Red Bull Ring voor de première van onze DRM-revival, als onderdeel van de DTM Classic. Elke auto is een stukje levende autosportgeschiedenis. En het is geweldig dat we de paddock kunnen heropenen voor toeschouwers precies voor dit evenement. Het had niet beter gekund", zegt Peter Oberndorfer blij. In samenwerking met de Automobile Club of Germany (AvD) coördineert de voormalige DTM-coureur de historische thema's van de DTM Classic, die het DNA van de DTM in al zijn diversiteit moet vertegenwoordigen.

Deutsche Rennsport Meisterschaft Revival at Spielberg startveld

Tickets voor het vijfde weekend van de DTM 2021 zijn exclusief verkrijgbaar in de DTM Ticket Shop (tickets.dtm.com) en via de DTM ticket hotline (01806 996611). Dagkaarten vanaf 40 euro en voordeeltickets (zaterdag en zondag) vanaf 55 euro zijn online en telefonisch te bestellen tot de wedstrijddag. Kassa's langs de baan zijn niet open.

Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

RaceXpress Youtube

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS