DTM

De belangrijkste veranderingen van de DTM 2022: verplichte pitstop, inzet safetycar en teamorders

Uitgegeven door Peter Vader • 26 januari 2022 09:01 • Print artikel

MüNCHEN - Een goede drie maanden voor de seizoensopener zit de DTM merkbaar in de lift. Voor het tweede jaar onder aangepaste technische reglementen, is de overkoepelende organisatie ITR verheugd over een groot startveld te beschikken met minstens 25 GT3-racewagens. In 2021 werden er 19 voertuigen permanent geregistreerd. "De DTM is veel sterker dan vorig jaar. Daar zijn we natuurlijk heel blij mee", aldus Frederic Elsner op een persconferentie. De Director Event & Operations van de ITR verwees naar enkele wijzigingen in het reglement, die meer opwinding en momenten van verrassing zullen brengen, vooral voor de fans. De DTM 2022 wordt gehouden over acht weekenden met elk twee races op zaterdag en zondag en gaat van start van 30 april tot 1 mei in Portimão, Portugal. De live-uitzending in Duitstalige landen verandert van SAT.1 naar ProSieben. De races beginnen altijd om 13:30 uur Duitse tijd.

null
V.l.n.r. Martin Tomczyk, Frederic Elsner en Peter Oberndorfer

De belangrijkste wijzigingen en vernieuwingen in de reglementen betreffen de verplichte pitstop, die nu ook mag plaatsvinden tijdens de inzet van de safety car, en de teamorders. Zo zullen teams en coureurs die de race-ac ie beïnvloeden, in de toekomst rekening moeten houden met uitsluiting van het kampioenschap. In het geval van de zogenaamde performance pitstops, de pitstop met verplichte bandenwissel op tijd - een unique selling point van de DTM - is het proces nieuw geregeld. Maximaal twee monteurs aan elke kant van het voertuig moeten eerst de wielen op de achteras verwisselen voordat de voorwielen kunnen worden vervangen. "Deze maatregelen maken de pitstop eerlijker en veiliger voor iedereen en spannender voor de fans", zegt ITR-Director Event & Operations Frederic Elsner. In de toekomst zal ook een zogenaamde full-course yellow (FCY) mogelijk zijn, die het gebruik van safety car gedeeltelijk kan vervangen. "De herstart zal in dit geval echter ook plaatsvinden vanwege de al bekende DTM-formatiestart", legt Elsner uit.

De invloed van de nieuwe racedirecteur Scot Elkins, die vanaf het begin van de meerdaagse reglementenworkshop werd geïntegreerd, is ook zichtbaar in een andere innovatie. "Een ander nieuw kenmerk bij de start is dat het niet langer de polesitter is die de race opent, maar de racedirecteur laat de race van start gaan met de stoplichten. En dan zal het in de toekomst ook mogelijk zijn om direct uit de startopstelling te stappen", legt Elsner uit.

Voor een nog intenser gevecht om de beste tijd in de race wordt in de toekomst een kampioenschapspunt toegekend voor de snelste raceronde. Om zich nog beter voor te kunnen bereiden op de races in de vrije trainingen op vrijdag, hebben de teams elk recht op een nieuwe set banden uit het tweede raceweekend. Het voertuigklassement, de Balance of Performance, of kortweg BoP, kan op elk moment in de toekomst en tot de laatste race worden gewijzigd, om indien nodig op een reglementaire manier te kunnen ingrijpen. "In onze meerdaagse workshop bespraken we alle onderwerpen en verwerkten we ook de suggesties van de teams om de DTM nog beter en spannender te maken", vat Elsner samen. "De eerste feedback van de teams over de wijzigingen in de reglementen is altijd positief." De ITR onderhoudt een regelmatige, nauwe uitwisseling met de fabrikanten en teams en de partners om de samenwerking zo efficiënt mogelijk te maken.

Ook veranderingen aan de DTM Trophy- en DTM Classic-pijlers maken het hele platform steeds aantrekkelijker. Als nieuwe seriemanager voor de DTM Trophy kan voormalig DTM-kampioen Martin Tomczyk al wijzen op positieve signalen. "Mijn eerste drie weken in mijn nieuwe rol waren interessant en turbulent. De DTM Trophy maakt in zijn derde seizoen een verdere groei door. Ik ga uit van meer dan 20 auto's. Bovenal is het verheugend dat steeds meer DTM-teams de toegevoegde waarde en synergiën erkennen die een toewijding aan onze talentenfabriek biedt", meldt Martin Tomczyk. "Het feit dat slechts één coureur in een auto rijdt in de DTM Trophy en niet twee coureurs een cockpit delen, is een absoluut uniek verkoopargument dat hoog wordt gewaardeerd door de teams."

Tomczyk houdt ook DTM Esports in de gaten voor wat betreft de komst van jonge talenten. DTM Esports-kampioen Moritz Löhner haalde immers een jaar geleden de DTM Trophy en de titelhouder van het DTM Esports Championship powered by MediaMarkt heeft ook een seizoen in een echte racewagen in de DTM Trophy van 2023. De BoP van de DTM Trophy komt vanaf het nieuwe seizoen van AVL RACING in Graz - evenals voor de DTM. De BMW M2 Cup one-make cup zal ook in 2022 opnieuw van start gaan als onderdeel van het voorprogramma op het DTM-platform, met verdere raceseries die zullen volgen.

De DTM Classic is volledig verplaatst voor het komende seizoen. Zoals seriemanager Peter Oberndorfer uitlegt, zal de DTM Classic Cup voortaan beschikbaar zijn voor de raceauto's uit de periode van 1984 tot 2007, die voornamelijk afkomstig zijn uit de DTM, met vier evenementen met elk twee races. Als onderdeel van de overname van de Touring Car Classics worden er nog twee races verreden als onderdeel van de AvD Oldtimer Grand Prix. "Vanwege de positieve reacties op onze DRM-revival in het najaar op de Red Bull Ring, bieden we ook de DRM Cup aan met drie evenementen in Imola, de Nürburgring en de Red Bull Ring voor de raceauto's uit het voormalige Duitse racekampioenschap", aldus voormalig DTM-coureur Oberndorfer. "Tot nu toe hadden deze voertuigen helemaal geen platform. Gelukkig is er grote belangstelling voor onze twee Classic-series, zowel bij de coureurs als bij de fans."

Het DTM-seizoen 2021 is geschiedenis en droeg het allemaal in zich: nieuwe auto's, nieuwe racebanen, nieuwe gezichten en veel adrenaline en spanning! Bekijk nogmaals alle hoogtepunten van het seizoen 2021 in deze video van 52 minuten, waarna het seizoen definitief afgesloten kan worden en we ons richten op het DTM seizoen 2022:





Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

RaceXpress Youtube

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS