Dakar

Martin van den Brink geeft tekst en uitleg over stunt: hoe kon het dat de Mammoet-coureur toch van start ging?

Uitgegeven door Bas Kaligis • 12 januari 2018 05:18

LA PAZ - Een staaltje van perfecte, maar onbedoelde, samenwerking heeft de formatie van Mammoet Rallysport donderdag een negende plaats opgeleverd. Janus van Kasteren stuurde de Renault ‘met groot gemak’ naar een plaatsje in de top tien van de zesde etappe in de Dakar Rally 2018. Dé verrassing van de dag was echter dat Martin van den Brink ‘gewoon’ aan de start stond. De etappe van Arequipa naar La Paz bracht de rijders van Peru naar Bolivia. De zon en het zand maakten plaats voor de bergpassen en de regen. Kopman Martin van den Brink speelde voor ‘knecht’ en nam op die manier Janus van Kasteren ‘op sleeptouw’. De mannen van Mammoet Rallysport imponeerden door de hele etappe onafscheidelijk over de route te knallen. "Het was een lekker dagje", zo vertelde Janus net na de special. "Het was voor iedereen een grote verrassing dat Martin mocht starten. We hebben niet veel gezegd en zijn gewoon van start gegaan." Maar het mirakel kwam echter op naam van Martin van den Brink. Hoe kon het dat Mammoet-coureur toch van start ging?

Martin van den Brink Dakar Mammoet Rallysport

‘Als je startkaart wordt verscheurd is het pas over’
De organisatie had blijkbaar haar zaakjes niet op orde. ,,We hadden een startkaart,’’ aldus Martin van den Brink. ,,Ja, wat doe je dan? Rijden natuurlijk.’’ Ook de tijdregistratie tijdens de etappe noteerde keurig de tussentijden van Van den Brink. In het laatste deel van de special viel blijkbaar ergens het kwartje in Bolivia. De tijden van de Harskamper werden geschrapt en in no-time stond de Mammoet-brigade ook vermeld bij de uitvallers. ,,Jammer, maar het was te proberen,’’ aldus een nuchtere Martin, die als geen ander de regels van het spelletje dat ‘Le Dakar’ heet kent. ,,Ik heb van Pascal de Baar geleerd dat de Dakar Rally pas voorbij is als je startkaart voor je neus wordt verscheurd. Wij hebben woensdag de truck gerepareerd in de duinen. Hebben de proef afgemaakt en ons gemeld in het volgende bivak. Niemand vroeg ons om de startkaart in te leveren. Ja, dan ga ik gewoon van start. Het is een mooie gelegenheid om te testen. Als we zaterdag weer mogen starten gaan we gewoon weer rijden.’’

‘Verkeerde banden’
Het ‘gemaakte’ toeval wil dat Martin, Wouter Rosegaar en Daniel Kózlovsky als 23e van start ging en teamgenoot Janus als 24e. ,,We hebben de hele etappe vlak achter Martin gereden,’’ aldus Janus. ,,De truck van Martin stond op de verkeerde banden. De duinen banden hebben veel minder noppen. Wij hadden banden met meer profiel en dat geeft meer grip op de natte paden.’’

Janus van Kasteren bleef echter in zijn rol als snelle assistent en maakte geen aanstalte zijn kopman te passeren. ,,We bleven mooi achter Martin en dat leverde een prima negende positie op. Misschien hadden we iets harder gekund. Vooral in het eerste deel van de etappe. Toen gleed Martin echt alle kanten op. Desondanks zijn we tevreden.’’
De Dakar-debutant mocht zodoende in etappe nummer zes al zijn tweede toptien klassering noteren. ,,Daar zijn we wel tevreden mee. Maar er had vandaag nog iets meer ingezeten.’’

De Veldhovenaar en zijn co-piloten Wouter de Graaff en Richard Mouw kunnen nu genieten van een rustdag. In La Paz kunnen mens en machine worden opgelapt. ,,Die rustdag is zeer welkom,’’ aldus Janus. ,,Zowel wij als de truck als de monteurs zijn toe aan een rustmoment.’’
Volgens Janus zijn er geen grote problemen met de Renault. ,,De monteurs zullen vooral preventief onderhoud verrichten. Deze truck is zo vréselijk goed. Het is niet normaal meer wat die kan. In mijn ogen is het een echte winnaar. Ik ben dit fantastische materiaal helemaal niet gewend en dan is het iedere dag weer genieten.’’
De negende plaats van donderdag en de vijftiende plaats algemeen geeft Van Kasteren en zijn manschappen voldoende zelfvertrouwen voor de komende week. ,,We gaan voor een zo goed mogelijk resultaat. Zaterdag begint de tweede week met de marathon-etappe. Dat is ook een uitdaging. Na de proef is er geen service van de monteurs toegestaan. We moeten dan al het nodige onderhoud zelf doen. We kijken er naar uit.’’

‘Gekke dingen..’
De zesde etappe die eindigde in Bolivia waar het vijf uur vroeger is dan in Nederland. Zaterdag begint de eerste truck om 13.00 uur (plaatselijke tijd) aan de zevende etappe. De Argentijn Federico Villagra opent de dans. De Iveco-rijder boekte zijn eerste dagzege in de Dakar Rally. Martin Kolomy en Ton van Genugten eindigden als tweede en derde. De achterstand van de Mammoet equipe bedroeg, na 313 kilometer op snelheid, slechts 15 minuten en 56 seconden. Ook dat gegeven moet een steun in de rug betekenen voor het team van Mammoet Rallysport. In de Dakar Rally is er niets zeker. Op weg naar de finish in Cordoba gaan er echter nog gekke dingen gebeuren...Dat is wél zeker.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS