A1 Grand Prix

Jeroen Bleekemolen: "Het vinden van een goede partner is belangrijk"

Uitgegeven door Tim Biesbrouck • 4 mei 2008 17:18

A1 Team Nederland heeft het derde A1GP-seizoen afgesloten als zevende. Tijdens de laatste races van het seizoen eindigde het team de sprintrace als negende en de hoofdrace als zesde. Daarmee komt het totaal van het team dit seizoen op 87 punten.

In de sprintrace begon A1 Team Nederland vanaf een elfde plaats. Jeroen Bleekemolen kende een goede start en wist direct naar een negende plaats te klimmen. Verder naar voren lukte echter niet meer en A1 Team Nederland ging dan ook op die postitie over de finish. Het leverde twee punten op.

Jeroen Bleekemolen haalde het maximale uit de wagen

Vanaf een tiende startpositie kende Jeroen Bleekemolen in de hoofdrace ’s middags, net als in de sprintrace een goede start en wist hij direct een plaats op te schuiven ten koste van USA. Even later was er een safety car situatie na een crash tussen Australië en Pakistan, die beiden uitvielen. Bij de herstart haalde Bleekemolen Zuid-Afrika schitterend in, bij het opgaan van Druids zat hij er al aan de buitenkant naast en even later was hij er voorbij. Na de eerste serie pitstops wist Zuid-Afrika nog even terug te komen, maar zij vielen ook snel weer terug. A1 Team Nederland reed daarna lang op een achtste plaats rond en klom naar de zevende nadat Ierland zijn neus kapotreed op de auto van India en ver terugviel. Toen daarna Duitsland ook nog uitviel lag Bleekemolen comfortabel zesde. Iedereen reed in de topzes vrijwel dezelfde tijden waardoor de de onderlinge verschillen gelijk bleven. Uiteindelijk eindigde A1 Team Nederland dan ook als zesde, wat zes punten opleverde.

Jeroen Bleekemolen: "In de eerste race had ik een goede start, vanaf elf naar negen. Veel meer kon ik niet doen. De auto was wat moeilijk te rijden en iedereen rijdt ook bijna even hard. Het was een optocht dat was duidelijk. Wij lagen na de start negende en werden dus ook negende. In de tweede race had ik weer een goede start. Ik had een leuk gevecht met Zaugg die ik ook heb kunnen inhalen. De pitstops waren gemiddeld, met de eerste wonnen we nog een plek, bij de tweede stop niets verloren en niets gewonnen. Ik heb de rest van de race weinig meer kunnen doen. We waren net zo snel als een heleboel mensen om ons heen. Als je kijkt naar Neel Jani, daar reden we niet ver achter wat tijd betreft. Dat is de hele race zo geweest. Er waren twee of drie landen die duidelijk sneller waren, afgezien daarvan deden we best lekker mee. Net niet genoeg om op het podium te staan. We hadden natuurlijk op veel meer gehoopt wat het eindresultaat dit seizoen betreft. Zevende is absoluut niet wat we gewild hadden. Een aantal teams waren al sterk aan het begin van het seizoen. Een aantal teams zijn samen gaan werken en zijn tijdens het jaar heel sterk geworden. Wij zijn ook daardoor langzaam teruggezakt. Dat is een van de belangrijkste dingen voor ons, het vinden van een goede partner, met een goede rijder. Een goed land dus, of nog een ander land gaan runnen. Als je twee of drie auto’s hebt waarmee je nauw samenwerkt, dan kan je echt stappen maken en doe je gewoon mee. We zitten er niet zover vanaf, het veld zit dicht bij elkaar. Als je door samenwerking nog wat kan vinden doe je gewoon mee voor podiums."

De beide races op Brands Hatch betekenden ook het afscheid van de huidige A1GP auto en motor. Het Lola chassis en de Zytek V8 worden volgend seizoen opgevolgd door een Ferrari chassis en V8 motor met ongeveer 600 pk. Het seizoen 2008/09 begint op 21 september met de openingsrace op het circuit van Mugello in Italië.

Zwitserland wist door een vierde plaats in de sprintrace de World Cup 2007/08 te veroveren. Zij sloten het seizoen af met een derde plaats in de hoofdrace. Groot-Brittannië won de sprintrace, India pakte de overwinning in de hoofdrace.

Meer nieuwsfeiten over: A1 GP

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS