Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

Vier nieuwe teamgenoten voor Nicky Catsburg bij Corvette: "Nu we de overstap naar de GT3 maken"

Uitgegeven door Wim Boekel • 13 november 2023 18:15

Corvette heeft de line-up van fabriekscoureurs uitgebreid voor 2024. Daniel Juncadella, Earl Bamber, Charlie Eastwood en Nicolas Varrone worden aan de GT3-lineup toegevoegd, waarvan ook Nicky Catsburg al onderdeel uitmaakt. Naast de Nederlander maken ook Antonio Garcia, Tommy Milner en Alexander Sims reeds onderdeel uit van het fabrieksteam. De coureurs gaan rijden in de splinternieuwe Corvette Z06 GR3.R. In de IMSA GTD-klasse gaat Juncadella rijden met Garcia en Sims. Bamber voegt zich bij Milner en Catsburg. Juncadella gaat ook in de LMGT3 van het FIA World Endurance Championship rijden met TF Sports.

Corvette

Foto: Corvette


"Ik moet zeggen dat het erg gaaf is om het nalatenschap te zien die Corvette Racing in de VS heeft opgebouwd en om de bekendheid van het merk te zien", aldus Juncadella. "Het maakt me trots en het voelt heel uniek om een Corvette-fabriekscoureur te zijn." De coureur vertrekt bij Mercedes-AMG, waar hij lange tijd in de GT3 reed. Bamber komt ook naar het team, maar gaat dit doen naast zijn programma voor Cadillac in het FIA World Endurance Championship.

"Het is heel spannend om voor de endurance races bij Corvette Racing by Pratt Miller Motorsports te zitten", zegt Bamber over zijn komst naar het merk. "Ik heb jarenlang deel uitgemaakt van een aantal grote rivalen in de IMSA-racerij. Maar deze organisatie heeft zoveel races en kampioenschappen gewonnen. Het is echt indrukwekkend. Toen ik mijn eerste test deed op Road America, kon je zien waarom ze zo succesvol zijn. Ik heb met de Z06 GT3.R gereden en ik vind het pakket echt goed. Deze jongens hebben door de jaren heen fantastische GTLM-auto's gebouwd en ik zie niet in waarom de Corvette GT3 anders zou zijn."

Eastwood gaat rijden voor TF Sport in het FIA WEC en gaat dit dus samen met Juncadella doen. De Noord-Ier is geen onbekende van het team, want hij reed van 2018-20 al voor het team.

"Dit is zeker iets voor mij, meedoen met zo'n merk als Corvette en een organisatie als GM", reageert de coureur. "Het is wat veel coureurs hun hele carričre willen. Het lijkt een geweldige plek om te zijn en dat zie je omdat zoveel coureurs zo lang blijven." Varrone reed dit jaar al met Corvette in het WEC. De Argentijn won de laatste titel met de LMGTE-Am auto’s. Dat heeft dus geleid tot de promotie van fabriekscoureur en rijdt komend jaar met AWA in de IMSA.

Varrone, de rijzende ster van Corvette Racing in het WEC van dit jaar, gaat in zijn eerste jaar als fabriekscoureur fulltime aan de slag in het WeatherTech-kampioenschap. "Het is een grote eer om fabriekscoureur voor Corvette te zijn”, vertelt Varrone. "Het is ook leuk om volgend seizoen terug te zijn in IMSA met iedereen bij AWA. Dit zijn mensen die ik ken van dit jaar en van de enduranceraces in LMP3. Het was een goed jaar."

Christie Bagne, programmamanager van de Corvette Z06 GT3.R legt de groei van het aantal fabriekscoureurs in 2024 uit. “Nu we de overstap maken naar GT3 en klantenraces, is het belangrijk dat we ons rijdersaanbod voor teams uitbreiden”, legt Bagne uit. "We zijn enthousiast over de schat aan ervaring in onze Corvette-fabrieksgroep. Zowel GM als onze teams zullen profiteren van de lessen van elke coureur."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS