Autosport Internationiaal Singleseaters • Formule E

Van Gen1 naar Gen3: de indrukwekkende evolutie van Formule E, ontwikkeld door DS Performance

Uitgegeven door Aliza Kaligis • 16 april 2023 18:04

Sinds de oprichting van DS Automobiles in 2014 vormt elektrificatie de kern van de strategie van het merk. Aangezien de autosport de beste manier is om de ontwikkeling van de technologie voor productieauto’s te versnellen, richtte het merk in datzelfde jaar de autosportafdeling DS Performance op. Vervolgens stapte DS in het jonge en dynamische Formule E-kampioenschap, dat vanaf het tweede seizoen werd opengesteld voor individuele constructeurs.

an Gen1 naar Gen3: de indrukwekkende evolutie van Formule E, ontwikkeld door DS Performance

Eerste generatie DS Formule E-auto
In 2015 begaven we ons in het tijdperk van de eerste generatie (Gen 1) Formule E-auto. Met een vermogen van 200 kW (in combinatie met een gewicht van 920 kg) en een regeneratieve remcapaciteit van 15% maakte de DS Gen1 een opvallende entree in het volledig elektrische racekampioenschap. Het debuut van DS in het tweede seizoen van het ABB FIA Formule E-kampioenschap vertaalde zich in vier pole positions, vier podiumplekken en een overwinning. DS wist zijn veelbelovende prestaties door te trekken en te verbeteren tot het einde van het vierde seizoen, dankzij de wendbaarheid van DS Performance dat destijds als start-up fungeerde. In de periode van 2015 tot 2018 behaalde de DS Gen1 zestien keer het podium, wat neerkomt op een trofee in iedere twee races.

Tweede generatie
DS Performance bereikte een enorme technologische mijlpaal voor de start van de tweede generatie Formule E-auto in het vijfde seizoen. Met dank aan een hoger vermogen van 250 kW, een lichter gewicht van 900 kg en een verbeterde efficiëntie (30% regeneratieve remcapaciteit) vochten Jean-Eric Vergne en DS Automobiles aan de top van het veld. Uiteindelijk won DS in 2019 het kampioenschap bij zowel de coureurs als de constructeurs – de eerste dubbel in de geschiedenis van de Formule E. Het merk herhaalde deze prestatie in 2020 met António Felix Da Costa achter het stuur van de DS-bolide. Hoewel er geen titels behaald werden in seizoen zeven en acht, behaalde DS Performance de derde plaats in de ranglijst van de teams. Daarmee werd het Gen2-tijdperk met een recordaantal punten en podiums afgesloten.

Derde generatie
In december 2022, na twee jaar ontwikkeling en een ongekende aanwending van middelen, inaugureerde DS Performance de derde generatie Formule E-auto op het circuit van Valencia. De Gen3 is met een topsnelheid van 280 km/u op een stratencircuit en 60 kg lager gewicht ten opzichte van de Gen2 niet alleen de snelste, maar ook de lichtste Formule E-auto ooit. Bovendien is hij veel efficiënter dankzij de regeneratieve remcapaciteit van meer dan 40%.

De DS Gen3 (DS E-TENSE FE23) is ook krachtiger dan zijn voorgangers, met 350 kW gegenereerd door zijn vier regeneratieve wielen. De nieuwe aandrijflijn aan de voorkant voegt nog eens 250 kW extra toe aan de 350 kW achterin, waarmee de regeneratieve capaciteit van de vorige Gen2-auto verdubbelde naar een totaal van 600 kW. Tevens is deze eenzitter de eerste zonder hydraulische remmen achter, met dank aan de toevoeging van de aandrijflijn voorin.

Sinds de start van het negende seizoen van het ABB FIA Formule E-kampioenschap bewijst de DS E-TENSE FE23 dat het snel genoeg is om zijn coureurs en DS Automobiles nieuwe titels te bezorgen. Gesterkt door zijn overwinning op 11 februari in Hyderabad in India, en een bemoedigende tweede plaats op 25 februari in Kaapstad, Zuid Afrika, staat Jean-Eric Vergne – de enige tweevoudig kampioen in de geschiedenis van Formule E – momenteel vierde in het coureursklassement. Wat DS-coureur en regerend wereldkampioen Stoffel Vandoorne betreft: de Belg pakte op 25 maart een prachtige pole position in São Paulo, Brazilië.

DS Performance heeft zichzelf gevestigd als een echte technologische leider door het bedenken en ontwikkelen van de aandrijflijnen van de DS Formule E-auto, sinds 2015. Dankzij alle ervaring die in de afgelopen jaren is opgedaan, heeft DS Automobiles de technologieoverdracht naar zijn E-TENSE-productiemodellen kunnen versnellen. Deze aanpak levert duidelijke voordelen op voor klanten van DS Automobiles, dat vanaf 2024 een 100% elektrisch merk zal zijn.

Eugenio Franzetti, directeur van DS Performance: “De jonge geschiedenis van de Formule E is een buitengewone versnelling richting de toekomst. In minder dan tien jaar zijn auto’s lichter, krachtiger, sneller en meer autonoom geworden. Voor DS Automobiles en zijn autosportafdeling is de deelname aan dit 100% elektrische kampioenschap een strategisch besluit. Sinds de oprichting is de missie van DS Performance altijd duidelijk geweest: de elektrificatie van DS Automobiles ondersteunen via de autosport, die zich stevig heeft gevestigd als een technologische versneller. Dankzij alle Formule E-overwinningen in de afgelopen seizoenen profiteren de geëlektrificeerde auto’s van vandaag en de elektrische auto’s van morgen van de beste technologieën. Onze toewijding aan de Formule E is essentieel omdat alle nieuwe auto’s van DS Automobiles 100% elektrisch zullen zijn vanaf 2024.”

Thomas Chevaucher, programmadirecteur van Stellantis Motorsport FE: “Dankzij de briljante teams van DS Performance hebben de DS E-TENSE-bolides hun stempel gedrukt op de geschiedenis van de Formule E en op de geschiedenis van DS Automobiles. Sinds onze deelname aan deze zeer competitieve serie, hebben we elk seizoen minstens één race gewonnen, waarbij bijna één op de twee races ons een podium opleverde. Dankzij onze titels, overwinningen en podiumplekken nemen we actief deel aan de ontwikkeling van elektrische aandrijftechnologie voor onze productieauto’s, zowel op het gebied van hardware als software. De autosport is altijd een fantastische aanjager van innovatie geweest voor de auto-industrie als geheel en dit zal nog voor een lange tijd zo blijven.”

DS Performance in de Formule E:
95 races
4 wereldtitels
16 race-overwinningen
46 podiumplekken
22 pole positions

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS