Autosport Internationiaal Singleseaters • Formule E

Stoffel Vandoorne en de verraderlijke omstandigheden: "Het zicht was lastig"

Uitgegeven door Johan van de Kerkhof • 3 juni 2025 09:25

Regen verstoorde de race tijdens de tweede race van het Shanghai E-Prix weekend, maar Jake Hughes en Stoffel Vandoorne gingen meesterlijk om met de natte omstandigheden en zorgden voor een cruciale dubbele puntenfinish voor Maserati MSG Racing. Tijdens de laatste training werd er minimaal gereden omdat de regen over het Shanghai International Circuit gierde en de omstandigheden werden er niet beter op voor de kwalificatie. Hughes en voormalig McLaren F1-rijder Vandoorne deden het geweldig in hun respectievelijke groepskwalificatiesessies en gingen allebei door naar de Duels. Door het slechte weer werd de kwalificatie ingekort, waardoor Jake en Stoffel hun startplaatsen niet konden verbeteren. Volgens het FIA Formule E-reglement werden de resultaten van de groepskwalificatie gebruikt om de startopstelling te bepalen, omdat de Duels niet konden plaatsvinden. Hierdoor startte Jake op P5, met Stoffel vlak daarachter op P8.

Maserati MSG Racing

Het bleef regenen, waardoor de start van de race in gevaar kwam. De FIA Formule E was al op de hoogte van het slechte weer en paste het schema aan voor een vroege start van de race om dit tegen te gaan. Die aangepaste starttijd werd uitgesteld, maar dankzij twee uur extra in het schema na de aangepaste starttijd was er nog genoeg tijd over op de dag om de E-Prix van start te laten gaan.

Met zoveel stilstaand water op de baan begon de race onder Safety Car-condities, waarbij de grid vijf ronden onder Safety Car aflegde voordat een rollende start het begin van de race betekende. Deze periode onder de Safety Car bij de start zou aan het einde van de race drie extra ronden opleveren.

Maserati MSG Racing

Bij de rollende start was de startgrid relatief gespreid toen de baan op groen ging, dus de sprint naar bocht 1 was meer een gereserveerde aangelegenheid. Jake kreeg een geweldige run op Lola YAMAHA's Lucas di Grassi, waardoor hij van de vierde plaats op de baan werd gedegradeerd.

Omdat de marges tussen de auto's groter waren dan normaal, was de Attack Mode niet zo kostbaar om te activeren. Zowel Jake als Stoffel profiteerden van de eerste vier minuten extra vermogen zonder hun baanpositie te verliezen toen de race weer rustig werd. De hele race was er drama, maar Jake en Stoffel manoeuvreerden vakkundig door de natte omstandigheden om de twee Maserati Tipo Folgore's op het grijze spul te houden en in de goede richting te laten wijzen. Het zag ernaar uit dat Jake in de slotfase van de race in de buurt van Porsche's Antonio Felix da Costa zou komen om een podium te claimen, maar energiemanagement werd een prioriteit. Met de verraderlijke omstandigheden buiten de racelijn was het het risico voor Jake's P4 niet waard om iets onstuimigs te proberen met de Porsche. Een positiever einde van het weekend, want Maserati MSG Racing herovert de zesde plaats in het teamkampioenschap en Jake en Stoffel voegen goede punten toe aan hun rijderskampioenschapstotaal. Het FIA Formule E-wereldkampioenschap wordt op 21 juni hervat in Jakarta.

Maserati MSG Racing

Jake Hughes van Maserati MSG Racing: "We zijn hier in Shanghai positief geëindigd. Als je naar ons weekend kijkt, hebben we een paar hele sterke dagen achter de rug. Het hadden makkelijk twee top 5 finishes kunnen zijn zonder het probleem met de pitstop gisteren. Het voelt lang geleden dat ik in de punten ben geëindigd - de laatste keer was in Jeddah. Deels was het mijn schuld, deels was het ons schuld, maar ik denk dat we in veel van deze races sterk waren en dat we gewoon niet in staat waren om in de juiste conditie naar de finish te rijden. Vandaag hadden we eindelijk een goede kwalificatie, een goede race, een goed tempo en het was fijn om die P4 op het bord te krijgen."

Maserati MSG Racing

Stoffel Vandoorne van Maserati MSG Racing: "Vandaag was echt lastig, vooral de start van de race; het zicht was lastig. Ik voelde me bij de start niet super competitief, maar naarmate de race vorderde kwamen onze banden steeds beter in beeld en kregen we steeds meer snelheid. Toen begonnen we wat posities terug te winnen en uiteindelijk eindigden we op P7. Ik denk dat we in het begin iets te veel terrein verloren en dat er aan het eind nog maar zo weinig over was."

"Cyril Blais" Team Principal, Maserati MSG Racing: "Geweldige race met beide auto's in de punten. Jake vocht met Da Costa, ik denk dat we het tempo hadden om voor het podium te vechten, en Stoffel had ook een heel sterk tempo - hij vocht met Mueller en werd bijna P6. Beide auto's gingen naar voren en ons tempo op nat wegdek was erg hoog, dus vandaag was een geweldig resultaat. Het was een lastige race, waarin alles draait om management: energiemanagement, bandenmanagement, omstandighedenmanagement en strategie. Het is een beloning na gisteren, toen we in een sterke positie zaten, maar de Pit Boost-problemen kostten ons geld, waardoor we het resultaat niet konden optimaliseren. We wisten dat het potentieel er was en we hebben dat gezien. Het was goed om dat bevestigd te zien met beide auto's na een intense vijf weken racen. Nu kunnen we ons na een beetje rust richten op de volgende race in Jakarta, hergroeperen en ons klaarmaken om sterk voor de dag te komen."

Maria Conti hoofd van Maserati Corse: "We nemen enkele belangrijke punten mee naar huis voor het klassement, ondanks de regen die de ronde sterk beďnvloedde, en dat doen we dankzij buitengewoon teamwerk, vastberadenheid en visie. We benaderden de race met uiterste concentratie en lieten beide auto's punten pakken: een solide resultaat. Het raceweekend in Shanghai was een belangrijke gebeurtenis, niet alleen op symbolisch niveau. We zijn terug in het land waar het Formule E-kampioenschap 11 jaar geleden zijn eerste stappen zette, maar we hebben vooral een aantal belangrijke lessen geleerd om elke toekomstige ronde met vastberadenheid tegemoet te kunnen zien. Shanghai is een belangrijke stad voor Maserati en speelt een zeer belangrijke rol op zakelijk gebied. De stad staat symbool voor innovatie, technologie en passie voor elektrische mobiliteit, waarden die Maserati deelt met zijn Folgore gamma. We hebben nu een belangrijk einde van het seizoen voor de boeg en onze doelen zijn duidelijk: we willen consequent het beste van onszelf geven voor onze fans in elke ronde en de racegeschiedenis van Maserati van bijna een eeuw in elke race eren. Het volgende evenement is in Jakarta, waar de Trident twee jaar geleden voor het eerst de hoogste trede van het podium beklom tijdens een Formule E-race: we kunnen niet wachten om terug te keren naar een land dat ons al eens eerder geweldige gevoelens heeft gegeven."

Een positiever einde van het weekend, want Maserati MSG Racing herovert de zesde plaats in het teamkampioenschap en Jake en Stoffel voegen goede punten toe aan hun rijderskampioenschapstotaal. Het FIA Formule E-wereldkampioenschap wordt op 21 juni hervat in Jakarta.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS