Stoffel Vandoorne over de zege in Tokyo: "Ik was vergeten hoe het voelt om te winnen!"
Uitgegeven door Johan van de Kerkhof • 19 mei 2025 20:55
Afgelopen weekend pakte Maserati MSG Racing de draad weer op waar het team vorig jaar eindigde met een overwinning in Tokio. Een perfect getimede Pit Boost zorgde ervoor dat Stoffel Vandoorne vanaf de 14e plaats door het veld opklom om de eerste zege van het seizoen voor het team te pakken.

De stortregens speelden hun rol op de racedag van zaterdag. Niet alleen in de tweede vrije training, maar voor het eerst in de geschiedenis van de Formule E werd ook de kwalificatie afgelast. Dit betekende dat de grid werd bepaald aan de hand van de resultaten van de tweede vrije training, waardoor Stoffel Vandoorne en Jake Hughes respectievelijk op P14 en P15 stonden.

De regen was niet verdwenen voor de start van de race, met nog steeds veel stilstaand water op de baan. Daardoor zou de race gestart worden achter de Safety Car. Geholpen door het feit dat het vervolgens niet meer regende omdat de start van de race tien minuten was uitgesteld, nam de startgrid na vier ronden zijn posities in voor een staande start.

Jake en Stoffel gingen goed om met de staande start en vochten tegen de omringende auto's en de nevel van de regen om veilig en succesvol door de eerste bocht te komen. Er werden geen posities gewonnen, Jake verloor er zelfs een paar en liep wat minimale schade op aan de voorvleugel, maar beide auto's gingen door in de race.

Het Maserati MSG Racing duo begon te kijken wanneer ze het beste hun Pit Boost konden nemen. Stoffel Vandoorne, voormalig teamgenoot van Nyck de Vries, koos voor een gewaagde strategie en pitte als eerste, wat het moment zou worden waarmee hij de Tokyo E-Prix won.

Toen Stoffel weer aan de race begon, kwam de DS PENSKE van Max Günther op de baan tot stilstand en de positie van de auto zorgde voor een rode vlag. Dit betekende echter dat Stoffel in principe zijn Pit Boost gratis had genomen, geen tijd verloor op het veld en zonder riskante manoeuvres opklom in de rangschikking, terwijl de rest van de concurrentie binnenkwam om hun Pit Boosts te nemen.

Jake bleef bij Stoffel, terwijl het tweetal samen door het veld schoof in de perfecte teamstrategie om P3 en P4 te halen. Helaas moest Jake nog steeds zijn Pit Boost nemen en kon hij niet dezelfde strategie volgen als Stoffel. Een storing met zijn Pit Boost kostte hem veel tijd en hij viel terug toen hij tegen de slotfase van de race binnenkwam. Hij kwam terug op P19 en had 28 seconden achterstand op de dichtstbijzijnde auto. Jake had nog een incident nodig om terug in de race te komen, terwijl Stoffel de race incidentvrij moest houden om te profiteren van zijn perfect getimede stop.

Er was een moment van zorg toen het begon te regenen en Stoffel werd verrast en spinde op de baan. de Ex-McLaren F1-piloot verloor slechts vijf seconden van zijn voorsprong van 25 seconden op Nissan’s Oliver Rowland en ging verder zonder echte schade aan de auto, ondanks dat hij de muur had geraakt. Vanaf dat moment nam Stoffel geen extra risico’s meer, hield in en concentreerde zich alleen nog maar op het op de baan houden van de auto terwijl hij naar de eerste overwinning van het seizoen voor Maserati MSG Racing reed.
Wat hadden de piloten te melden?
"Jake Hughes" coureur Maserati MSG Racing: "De grootste overwinning - afgezien van mijn teamgenoot voor wie ik zo blij ben - is het feit dat we een race hebben kunnen rijden voor de fans. Het leek er vaak op dat het te hard regende en dat we niet zouden kunnen racen. Het was goed werk van de hele paddock om een cleane race neer te zetten. Wat betreft de race, een megastrategie van het team van Stoffel. Het viel vandaag zijn kant op, maar hij moest het nog steeds uitvoeren, hij moest de auto nog steeds tot aan de geblokte vlag zien te krijgen, dus fantastisch werk van hem. We hebben tot nu toe een moeilijk seizoen gehad; we hebben niet veel geluk gekend, dus het is mooi dat we ditmaal een beetje geluk en een goede prestatie van Stoffel hebben gekregen. Mijn race was het tegenovergestelde. In het begin wat schade, wat niet het einde van de wereld betekende, maar toen hadden we een storing in de pitstop met de Pit Boost en verloor ik ongeveer 30 seconden. Toen was het eigenlijk game over."
"Stoffel Vandoorne" coureur Maserati MSG Racing: "Ik was vergeten hoe het voelt om te winnen! Het voelt raar omdat het een beetje onverwacht is, maar tegelijkertijd wist ik dat het 100% mogelijk was. We hadden een heel gewaagde strategie: in het begin zoveel energie spenderen om ons pit window heel vroeg te openen. Om als eerste de pitstraat in te gaan en ons te onderscheiden van de rest, en dat is ons gelukt. Ik vind het geweldig als een plan echt werkt; elk klein dingetje dat je voor de race bespreekt, gebeurt ook echt. Het komt zelden voor dat het zo uitpakt in de Formule E, maar vandaag was zo'n dag. We voeren een perfect geplande strategie uit. Het maakte mijn leven soms moeilijk; na de pitstop met zo'n laag energiedoel de accu van de auto moeten beheren. Er was veel communicatie tussen mij en Thibault, maar hij hield me heel rustig, slaagde erin om goed te communiceren, hield me op de hoogte van de voorsprong op de andere jongens, zodat ik precies wist hoeveel ik kon terugschroeven en kon redden wat ik moest doen."
"Cyril Blais" Team Principal, Maserati MSG Racing: "Wat een geweldig resultaat! We wilden een beetje agressief zijn in deze race omdat we niet konden kwalificeren. Omdat we ons tempo niet konden laten zien, startten we iets verder naar achteren dan verwacht en wisten we dat we iets anders moesten proberen. De jongens kwamen met een plan en dus probeerden we met beide auto's een positieve strategie om verschillende opties te hebben. Er was een beetje geluk en dat hadden we nodig om dit geweldige resultaat te behalen, maar dat verandert niets aan het feit dat het team over alle uitkomsten heeft nagedacht en alle opties heeft bekeken. We hadden het gevoel dat als er een kans was om punten te pakken, we er zouden zijn om die te grijpen en dat is precies wat er gebeurde. De uitvoering was foutloos. We zijn erg blij met deze zege. Voor Jake viel de race helaas niet zoals we wilden. Hij verlegde zijn focus om back-up te spelen voor Stoffel en liet hem passeren wanneer dat nodig was. Het was het perfecte teamspel, dus deze overwinning is een teamoverwinning."
"Maria Conti" Hoofd van Maserati Corse: "Wat een onvoorspelbare en ongelooflijke dag! Weer winnen in Tokio na de triomf van vorig jaar is een geweldig gevoel! Dit stratencircuit is extreem fascinerend en technisch, en nog onvoorspelbaarder door de regen en de Pit Boost. We hebben opnieuw een gedenkwaardig hoofdstuk toegevoegd aan de bijna 100-jarige geschiedenis van Maserati in de autosport. Het werk van het team, de perfecte strategie en de vastberadenheid van Stoffel hebben het verschil gemaakt. Dit resultaat stuwt ons vooruit naar een belangrijke tweede seizoenshelft."
Ronde 9: Raceverslag
Na de euforie van de overwinning in Ronde 8 in Tokio, slaagde Maserati MSG Racing er helaas niet in om zijn winnende prestatie op zondag te herhalen. Jake Hughes eindigde op de 18e plaats, terwijl Stoffel Vandoorne de negende race niet kon afmaken vanwege contact in de laatste minuten van de race.