Autosport NL • Autosport NL Diversen

Theo Visser haalt zijn racelicentie en staat te popelen om met zijn Lotus te racen

Uitgegeven door Bas Kaligis • 19 maart 2021 05:23 • Print artikel

AMSTERDAM – Hij is pas veertien jaar oud, en toch mag hij nu al in heel Europa in een auto racen. Theo Visser uit Amsterdam haalde onlangs op het Circuit van Zandvoort zijn racelicentie. Dat deed hij op formidabele wijze. De Mokumer, die in het centrum woont, was de snelste coureur van alle deelnemers. Binnenkort hoopt hij in zijn Lotus te kunnen stappen om over circuits in binnen- en buitenland te razen, op zoek naar eeuwige roem.

Theo Visser door kombocht op Circuit Zandvoort

“Ik wilde al eerder mijn licentie halen, maar door corona kon het niet. Het werd steeds uitgesteld”, zegt Theo die blij is met het behalen van zijn racelicentie. “Een paar dagen van tevoren kreeg ik te horen dat het doorging. Toen moest ik gaan stampen voor de theorie. Van de ongeveer twintig deelnemers ging ik als één van de laatsten op examen. Na afloop kreeg ik de prijs van de snelste van de hele cursus. Dat terwijl ik niet de snelste auto had. Ik was zo verbaasd.”

Theo was best een beetje zenuwachtig over wat hem allemaal te wachten stond, bekent hij. De talentvolle Noord-Hollander kreeg op het circuit van Zandvoort een tweedaagse racecursus in een potente BMW S1, met aan het einde een praktijkexamen. Zou hij het goed genoeg doen, dan kreeg hij een racelicentie.

Theo Visser Circuit Zandvoort

Het was dan nog wel de vraag of het een clublicentie zou worden, waarmee je op Nederlandse circuits mag rijden, of een EU-licentie, waarmee je in de hele EU mag racen. En dát was dan weer afhankelijk hoe goed hij was tijdens het examen. Wel, het werd dus een EU-licentie. “Ik vond het eerlijk gezegd niet echt moeilijk. Wel had ik wat last van spanning toen de instructeur op de examendag zei: ‘ga maar rijden’. Ik heb me geconcentreerd op mijn lijnen en snelheid.”
De eerste dag was een kwestie van rijden. Zijn instructeur zat naast hem en beoordeelde wat Theo allemaal kon in een auto. “Na anderhalf uur heeft hij me weer alleen laten rijden. Ik heb toen vijf rondjes gereden. Ik moest echt tot het uiterste gaan met die auto.”

’s Avonds kreeg hij les in racetheorie. De dag erna was het opnieuw trainen. “Aan het eind van de dag heb je dan praktijkexamen. Wanneer je klaar bent, parkeer je je auto in de pits en ga je je theorie-examen doen. Aan het einde, als alle punten berekend zijn, weet je of je daarvoor geslaagd bent.”

Voor Theo was zijn inzet vanaf het begin al een EU-licentie. Daarvoor moest hij van tevoren een race-cv indienen. Daarop stond zijn ervaring in het karten. Hij wilde de EU-licentie graag halen, want met een clublicentie mag je alleen in eigen land racen bij wedstrijden van een bepaalde club.

Een internationale licentie, geldig over de hele wereld, is nu de volgende stap. Daarvoor moet Theo zich eerst in de praktijk bewijzen. Dus tijdens wedstrijden op circuits in de EU. “Als je goede resultaten behaalt, niet crasht of onsportief rijgedrag vertoont, kun je een internationale licentie aanvragen”, weet hij.

Omdat Theo nog maar veertien jaar oud is, mag hij ondanks zijn EU-licentie nog geen races in het buitenland rijden. Daarvoor moet hij vijftien jaar oud zijn. “Tot dan heb ik mijn testracelicentie. Ik mag dan wel racen bij een club en deelnamen aan track days (trainingen) voor licentiehouders, ook in Duitsland en Frankrijk bijvoorbeeld.”

Theo Visser Lotus

Het is voor Theo nu dus in eerste instantie een kwestie van kijken wanneer er een track day is. “Ik ga voor de eerste keer op het circuit met mijn Lotus rijden als het een rustige track day is. Dan kunnen we zien aan de hand van het aantal inschrijven.”

Hij staat te popelen. Wat wil je ook als je raceauto, een fraaie Lotus, thuis in de garage staat van het ouderlijk huis, klaar om te gaan racen. “Wanneer ik voor de eerste keer in de Lotus kruip, weet ik nog niet. Ik kan niet wachten, Ik zie die auto steeds staan. Het kriebelt echt.”

Tot het zover is kan Theo overigens ‘gewoon’ blijven racen. Maar dan in de kart, zoals hij de afgelopen jaren al deed. De kartkampioen van 2020 gaat dit seizoen uitkomen in de ID Engines Senior-klasse in het NK van Chrono Karting. “Karten blijft leuk. Al zijn karten en autosport wel twee verschillende dingen. Ik moest heel wat afleren toen ik de cursus ging doen, zoals abrupt sturen en in een keer op het gas. Dat afleren ging best wel snel. Ik vind allebei superleuk om te doen!”

Theo Visser bedankt zijn vader en moeder die hem helpen zijn racedromen werkelijkheid te laten worden. Voor het karten bedankt hij zijn team Project One Racing.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS