Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

Sprint Cup van de 2023 Fanatec GT World Challenge Europe op Brands Hatch:

Uitgegeven door Peter Vader • 12 mei 2023 20:11

Na een actievolle Endurance Cup-ontmoeting in Monza, gaat het Fanatec GT World Challenge Europe Powered by AWS-seizoen 2023 in het weekend van 13-14 mei verder met de openingswedstrijd van de Sprint Cup op Brands Hatch. Het Britse evenement is een grote favoriet onder zowel fans als coureurs. De baan is uitdagend, de locatie heeft een unieke sfeer en er is altijd het vooruitzicht van een spannende strijd op de 3,9 km lange Grand Prix-baan. Denk er maar over na om dit weekend het platteland van Kent te bezoeken. Hier zijn vijf redenen om de reis te maken.

Fanatec GT World Challenge Europe Powered by AWS-seizoen 2023 Monza

1. Het is een ‘old school’ circuit
Vraag een selectie van coureurs om hun favoriete circuit op de Fanatec GT Europe-kalender te noemen en Brands Hatch komt zeker langs. Het circuit heeft een old-school gevoel, met zijn grindranden die geen ruimte laten voor fouten. Voor een test van vaardigheid en moed is dit een perfecte plek om de beste GT-coureurs ter wereld in actie te zien.

De locatie is een zeldzaamheid onder Britse circuits. De meeste zijn gebouwd op voormalige vliegbases uit de Tweede Wereldoorlog en zijn daarom meestal vlak; Brands Hatch was boerderij en bos, met veel hoogteverschillen. Inderdaad, de duik in Paddock Hill Bend, de klim naar Druids en de afdaling terug naar Graham Hill Bend zijn vergelijkbaar met een rit in een achtbaan, die doet denken aan een miniatuur Spa-Francorchamps.

De baan heeft ook een speciale plaats in de geschiedenis van de SRO. De BPR Global Series racete al in 1996 op Brands, terwijl het sinds 2014 deel uitmaakt van de Fanatec GT Europe Sprint Cup. Een recente contractverlenging betekent dat de serie het platteland van Kent in ieder geval tot 2025 zal blijven bezoeken, waardoor het zijn plaats als een hoofdbestanddeel van de kalender behoudt.

Fanatec GT World Challenge Europe Brands_Hatch_plattegrond

2. Hier begint de Fanatec GT Sprint Cup
Traditiegetrouw markeert Brands Hatch de start van het nieuwe Fanatec GT Europe Sprint Cup-seizoen. Dit jaar staat ons een echte traktatie te wachten, met een startopstelling van 40 auto's voor het hele seizoen, de grootste ooit gezien in de serie. Brands is het eerste van twee evenementen waar de startgrid zal bestaan uit drie klassen - Pro, Gold Cup en Silver Cup - dus 30 van die auto's zullen op de Britse locatie verschijnen. Opmerkelijk genoeg is het het grootste deelnemersveld van de Sprint Cup dat we in zes jaar hebben gezien.

Een recordaantal van acht fabrikanten zal op het circuit aanwezig zijn, waaronder een eerste serie-uitje voor de Honda NSX GT3. Fans kunnen ook nieuwe machines zien van Ferrari, Lamborghini, McLaren en Porsche, evenals het gevestigde aanbod van Audi, BMW en Mercedes-AMG. Als zodanig is er meer variatie dan ooit op de Sprint-inschrijvingslijst.

Het is ook de moeite waard om te weten dat Brands Hatch een uniek weekendschema heeft, met training en kwalificatie op zaterdag en twee races op zondag. Dat maakt het een behoorlijke uitdaging voor de teams en hun coureurs, zonder foutenmarge in de strijd om de overwinning.

GTWCE_Monza

3. Een fascinerende titelstrijd in het vooruitzicht
Er is veel geroezemoes over de Fanatec GT Europe Sprint Cup-titelstrijd in 2023. Na het behalen van drie opeenvolgende team- en coureurstitels – waardoor het totaal op een verbazingwekkende 15 komt – is Team WRT overgestapt van Audi naar BMW. Hoewel het ongewijzigde rijdersduo Dries Vanthoor en Charles Weerts zeker competitief zal zijn, is dit ongetwijfeld hun zwaarste test tot nu toe.

Hun rivalen weten inderdaad dat dit een uitgelezen kans is om de meest dominante operatie van de Sprint Cup van zijn troon te stoten. Raffaele Marciello en Timur Boguslavskiy keren terug voor een vierde seizoen als teamgenoten in de #88 Akkodis ASP Mercedes-AMG en zullen proberen om eindelijk de titel binnen te halen. Ze zijn zeker niet de enige kanshebbers: de line-ups in de #60 VSR Lamborghini (Franck Perera & Jordan Pepper) en de #40 Tresor Orange1 Audi (Mattia Drudi & Ricardo Feller) zijn ook meer dan in staat om een serieuze titel lading.

Met verdere Pro-teams van gevestigde bedrijven zoals Sainteloc Junior Team, Garage 59, Emil Frey Racing en JP Motorsport, evenals nieuwe mededinger Comtoyou Racing, heeft 2023 het potentieel om de meest open Sprint Cup-titelstrijd in jaren te produceren.

4. Een bijzondere sfeer
Brands Hatch is geen enorme locatie in vergelijking met bijvoorbeeld Spa-Francorchamps en Monza, maar dat is een deel van de charme. De menigte is altijd groot en daarom voelt de plaats vol met toeschouwers, waardoor een carnavalsfeer op het platteland ontstaat. Vorig jaar zagen we een groot aantal Valentino Rossi-fans, dus verwacht veel fluorescerende gele uitrusting te zien.

5. Een eclectische support line-up
De Brands Hatch support line-up is uniek: de series die Fanatec GT Europe vergezellen tijdens de Britse ronde verschijnen tijdens het seizoen niet op andere evenementen. Als zodanig is het een kans om iets anders op het circuit te zien.

Er zijn in totaal vier categorieën, gecombineerd voor niet minder dan 11 races op zaterdag en zondag. De ‘7 Race Series’ komt op het circuit met zijn 1600s en 420R klassen, terwijl Equipe Classic Racing sportwagens uit de jaren vijftig, zestig en zeventig presenteert. De Sports 2000-serie voegt prototypes op instapniveau toe en er is een schat aan M-aangedreven machines dankzij het BMW Car Club Racing Championship.

Kortom, er is veel meer te bieden dan alleen de GT3-headliners. Dus waar wacht je op?

Welcome at Brands Hatch
Welkom in Brands Hatch voor de volgende show!

Brands_Hatch_2_publiekWordt het in Brands Hatch net zo'n publieksfeestje als in Monza?

Welkom op Brands HatchSee you in Brands Hatch!

Fanatec GT World Challenge Europe Lamborghini at Monza foto kalender 2023

Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS