Formule 1

SPECIAL - De ideologie van de nieuwe Aston Martin-teamchef op maat gemaakt voor Sebastian Vettel?

Uitgegeven door Peter Vader • 8 maart 2022 07:01

Compassie, respect en transparantie. Drie dingen die altijd cruciale ingrediënten zijn om het meeste uit Sebastian Vettel te halen. Drie dingen die een tweede natuur zijn voor zijn nieuwe Formule 1-teambaas. Vorige week begon Mike Krack in zijn nieuwe functie als Aston Martin's F1-teambaas. Zijn komst betekent dat het cirkeltje van Vettel’s carrière weer rond is: het stemmetje in zijn oor tijdens zijn Grand Prix-weekenddebuut in 2006 zal hem vanaf nu opdrachten geven. Krack sluit zich bij hem aan met een indrukwekkende technische- en managementachtergrond, waaronder meerdere jaren als BMW Sauber's hoofd F1-ingenieur. Bij Sauber was hij de race-ingenieur van Vettel toen de inmiddels viervoudig F1-wereldkampioen op vrijdag debuteerde tijdens de Turkse Grand Prix van 2006. Zestien jaar later en Vettel kan heel goed genieten van hun reünie, want de ideologie van Krack lijkt op maat gemaakt voor de viervoudig wereldkampioen.

Sebastian_Vettel_duimpje F1 Aston Martin
Compassie, respect en transparantie, drie dingen die altijd cruciale ingrediënten zijn om het meeste uit Sebastian Vettel te halen

Steun van het team
Gevraagd door Mark Hughes van The Race of Vettel de reputatie heeft nogal gevoelig te zijn voor zijn werk en omgeving, vooral als hij voelt dat dat een groot deel van zijn rol is, zei Krack: "Ja, ik denk dat het superbelangrijk is. Het hoeft niet altijd het eiland van comfort te zijn voor iedereen. Maar ik denk dat het voor zulke eersteklas coureurs erg belangrijk is dat ze de steun van het team voelen. Het belangrijkste hier is dat we transparant zijn over wat we verwachten, over waar we staan. En dit is iets dat ik ook heb gedaan met alle coureurs die ik in het verleden had. Ik bedoel, bij mijn voormalige werkgever (BMW, red.) hadden we meer coureurs omdat we meer projecten hadden. Het is vrij cruciaal dat je ze allemaal hebt afgestemd op wat je wilt bereiken en er niemand is buitengesloten. We moeten tijd besteden aan dit onderwerp. We moeten tijd doorbrengen met beide coureurs en ook met de reserverijder en alle coureurs die je in de hele organisatie hebt. Maar uiteindelijk is het een kwestie van eerlijk en transparant zijn. Tot nu toe heeft het altijd vrij gemakkelijk gewerkt, als je ze behandelt zoals het nodig is. En dat betekent niet dat je ze elke dag moet bellen, maar je moet een ecosysteem opzetten waarin ze zich vertrouwt en op hun gemak kunnen voelen."

Sebastian_Vettel_helmet_cockpit
Sebastian Vettel

Uitstekend werk geleverd
Dat moet Vettel als muziek in de oren klinken. Het klinkt een stuk dichter bij de omgeving die Red Bull hem gaf dan wat hij aantrof bij Ferrari, waar Vettel werd gerekruteerd door mensen die snel weer vertrokken, die op gespannen voet stonden met duo Sergio Marchionne/Maurizio Arrivabene, die de macht had. En uiteindelijk werd hij eruit geperst toen Charles Leclerc ter plaatse was. Eén van de voormalige BMW-coureurs van Krack vertelde The Race dat hij (Mike Krack, red.), als de man die uiteindelijk de leiding had over de GT-selectie en die voor het fabrieks-Formula E-team reed, uitstekend werk heeft geleverd door de menselijke kant van de coureurs in evenwicht te brengen met de eisen van de organisatie. Bij BMW werd hij geprezen om zijn manier van omgaan met de moeilijke situatie van wie in welke categorie reed. De onmiddellijke nasleep van een aanvaring tussen Alexander Sims en Antonio Felix da Costa terwijl ze streden om de leiding in een Formula E-race, en ook de zware taak om slecht presterende coureurs te vertellen dat ze hun prestaties moesten verbeteren zonder hun zelfvertrouwen te vernietigen.

Sebastian_Vettel_leaving_for_track
Sebastian Vettel

De juiste spirit
Vettel zal al deze scenario's in meer of mindere mate kennen. Als hij een ander carrière-kruispunt nadert - naar eigen zeggen moet hij nog beslissen of hij nog veel langer in de F1 zal blijven - zal hij iemand om zich heen moeten hebben die hij leuk vindt en respecteert en die ook de dienst uitmaakt, zodat hij vertrouwen kan hebben in de Aston Martin-organisatie. Vettel had dat met de man die hem hielp overtuigen om zich in de eerste plaats bij Aston Martin te voegen, Otmar Szafnauer. En die eigenschappen zou hij in de opvolger van Szafnauer dus ook moeten herkennen. "Het is altijd moeilijk om over je eigen kracht te praten", zegt Krack op de vraag van The Race wat hij het team gaat proberen te brengen. “Maar ja, omdat ik in de F1 al heel lang in de techniek zit, maar ook buiten de F1, Formula E of Hypercars, krijg je een heel, heel goed overzicht van de belangrijkste prestatie-indicatoren die nodig zijn voor verschillende categorieën. Het is belangrijk als je in een technische managementrol zit dat je deze KPI’s begrijpt en begrijpt wat belangrijk is om aan de technische kant succesvol te zijn, want de Formule 1 is erg technisch en erg geavanceerd qua ontwikkeling. Mijn kracht ligt echter niet in de techniek. Ik slaag erin mensen bij elkaar te brengen, hen vertrouwen te geven, hen in staat te stellen hun werk te doen. Ik denk dat het me lukt om teams te vormen die goed samenwerken. Dit is geen vijf minuten werk om de individuen bij elkaar te brengen, want je kunt heel, heel slimme individuen hebben die toch nooit goed samenwerken. Terwijl het soms belangrijker is om teamwerkers te hebben dan de ultieme individuen. Het is deze fijne balans tussen het hebben van goede mensen, maar ook om het samen hebben, want het team is alles. Ik bedoel, in de F1 hebben we een groot aantal medewerkers, en die moeten allemaal dezelfde kant op of zich op hetzelfde doel richten met alle aanwezige mensen. Niet alleen de mensen van het raceteam, maar iedereen die erbij betrokken is, het volledige personeelsbestand bij de fabriek en alles. Het is een kwestie van ze samenbrengen, de juiste spirit en de juiste instelling hebben. Dat heeft me in het verleden geholpen in mijn carrière en de technische achtergrond is iets waardoor je echt begrijpt wat er gebeurt en die je dwingt dat je je op de juiste gebieden concentreert."

Mike_Krack_F1_Aston_Martin
Mike Krack

No-nonsense, recht door zee en eerlijk
Na eerder getuigenissen van voormalige collega's van Krack te hebben gehoord, is de eigen indruk van The Race van dit eerste, uitgebreide introductiegesprek van 40 minuten met F1-media positief. Alles wat van Krack wordt gezegd, lijkt spot-on: hij is no-nonsense, recht door zee, eerlijk en geïnteresseerd in mensen. Het klinkt bovendien nogal alsof hij de stercoureur hoopt te overtuigen om in de F1 te blijven. "Hij is een erg aardige vent", zegt Krack van Vettel. "Hij weet het team om hem heen voor zich te winnen en niet alleen door altijd aardig te zijn, maar wel respectvol. Dit is een ethiek die ik grotendeels deel. Dat is een van de redenen waarom ik denk dat we het goed met elkaar kunnen vinden. Maar vergeleken met toen ik hem voor het laatst heb meegemaakt, is hij nu een viervoudig wereldkampioen. Hij heeft enorm veel ervaring opgedaan en is een heel slimme jongen. Daarom is hij er ook in geslaagd om deze ervaring met channelen op de juiste manier te combineren en niet alleen maar te zeggen 'vroeger had ik dit' of 'vroeger had ik dit'. Hij weet precies wat hij nodig heeft om sneller te gaan. Dus vanuit dat oogpunt is het geweldig om hem in het team te hebben, want ook hij kan ons als team sturen in onze ontwikkeling."

Mike_Kracks_nieuwe_perspectieven


Bestaande relatie
Het is echter meer dan alleen Krack en Vettel die netjes op één lijn lijken te liggen in termen van persoonlijke of professionele filosofieën. Krack heeft duidelijk gemaakt dat hij de inbreng van Vettel niet als prioriteit heeft gesteld bij het nemen van zijn beslissing om zich bij Aston Martin aan te sluiten. Hij zegt dat ze er van tevoren helemaal niet over hebben gesproken. Maar er is een reeds bestaande relatie, die van cruciaal belang kan zijn, vooral als Vettel gelooft dat dit iemand is die hij kan vertrouwen. "Toen Sebastian de eerste keer in Turkije in de derde auto reed, was ik de race-ingenieur voor hem", zegt Krack. “En dit legt misschien een beetje een speciale link tussen hem en mij. Want vorige week zei hij ook: 'Herinner je je Istanbul nog?', toen hij voor het eerst in onze auto racete! Dus ik denk dat we een heel goede relatie hebben. We hebben de afgelopen jaren niet zoveel contact gehad nadat ik de Formule 1 had verlaten. Maar toen we elkaar weer ontmoetten, was het alsof we elkaar gisteren hadden gezien! Het was heel, heel goed om bij te praten. Nu hebben we veel verhalen om uit te wisselen, niet alleen over racen, maar ook over familie, kinderen en dat soort dingen. Maar de discussies die ik met hem heb, gaan altijd verder dan wat we in het verleden hadden. We waren in het verleden heel, heel dichtbij en ik heb het gevoel dat we nu weer heel dichtbij zullen zijn."

Verbetering vraagt tijd
Het kan enige tijd duren voordat de invloed van Krack op het circuit voelbaar is, maar zijn persoonlijkheid en zijn gezagspositie zorgen ervoor dat hij snel een impact zal hebben buiten het circuit. Hoe goed Aston Martin daarop reageert, zal helpen bepalen of hij het team met succes kan leiden in de beoogde transformatie naar een titeluitdager, en als extra uitdaging hoe hij Vettel overtuigt om te blijven. Vettel weet dat het Aston Martin-project groter is dan het seizoen 2022 alleen, met de £ 200 miljoen nieuwe faciliteit waar voorzitter Lawrence Stroll zich aan heeft verbonden en een geopperd motorproject, allemaal ontworpen om dit team op te zetten voor succes op de lange termijn. Het maakt allemaal deel uit van een vijfjarenplan voor Aston Martin om wereldkampioen te worden. Vettel is er dan misschien niet meer. Dus Aston Martin moet op korte termijn ook een soort van verbetering doorvoeren, omdat Vettel duidelijk heeft gemaakt dat de ultieme referentie voor hoelang hij in de F1 blijft, is hoe competitief hij kan zijn.

Sebastian_Vettel_ready_to_go
Sebastian Vettel, verbetering vraagt tijd

“Het juiste pakket afleveren”
Na een grapje dat hij hoopt dat zijn komst alleen genoeg is om Vettel te laten blijven, zegt Krack: “Het is duidelijk dat een man als Sebastian, een viervoudig wereldkampioen, niet 15e of 12e of achtste wil worden. Dat is duidelijk. Het is onze taak om een presterende auto of een presterende structuur te leveren, omdat ik nou eenmaal denk dat Sebastian een slimme kerel is. Dus zal hij zich niet alleen op de auto van dit jaar concentreren, maar meer op wat er gebeurt op langere termijn en of hij ziet het potentieel. Als we hem dit kunnen bieden, dan denk ik dat we een kans hebben om hem langer vast te houden. Om eerlijk te zijn, heb ik er niet met hem over gesproken. Dit is iets dat duidelijk moet komen. Maar al met al is het onze taak om het juiste pakket af te leveren. Dan blijft Sebastian en willen andere coureurs ook graag meedoen."

Kijk naar de ruim 2 minuten durende video van Aston Martin en Mike Krack:



Lance Stroll F1 Aston Martin

Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

RaceXpress Youtube

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS