Autosport Internationaal Toerwagens • IMSA

SPECIAL 24H Daytona - WTR racewinnaar na lekke band Van der Zande; Catsburg en Dontje divisie winnaar + UITSLAGEN

Uitgegeven door Peter Vader • 1 februari 2021 09:28

DAYTONA BEACH - Filipe Albuquerque vermoedde dat er tegen het einde van de race iets mis was met zijn naaste concurrent. Hij had gelijk. Albuquerque keek in zijn spiegels en hoorde zondag de reactie van zijn team via de radio, toen Renger van der Zande met 7 minuten, 50 seconden te gaan in de race met een lekke rechter achterband de pitstraat in moest. Albuquerque kon hierdoor naar de overwinning rijden van de 59e 'Rolex 24 at Daytona'. De historische race opende het kersverse IMSA WeatherTech SportsCar Championship 2021-seizoen. Albuquerque reed de Nr10 Konica Minolta Acura ARX-05 DPi naar de finish met uiteindelijk een voorsprong van 4,704 seconden op de Nr48 Action Express Racing / Ally Cadillac DPi-V.R bestuurd door Kamui Kobayashi. Het was Albuquerque's tweede Rolex-overwinning in de afgelopen vier jaar en de derde opeenvolgende Rolex-overwinning voor Wayne Taylor Racing. WTR (Wayne Taylor Racing) sloot zich aan bij Chip Ganassi Racing als de enige teams die drie opeenvolgende algemene overwinningen behaalden in de Rolex 24. Het Ganassi-team deed dat in 2006, 2007 en 2008.

Nr10_Konica_Minolta_Acura_ARX-05_Acura_DPi_Helio_Castroneves_Alexander_Rossi_Filipe_Albuquerque_Ricky_Taylor winnaar 24H Daytona 2021
De Nr10 Konica Minolta Acura ARX 05 Acura DPi als overall winnaar van 24H Daytona 2021 over de eindstreep

Hoog tempo Van der Zande
Terwijl Renger van der Zande voortdurend groter werd in zijn achteruitkijkspiegels tijdens hun gevecht aan het einde van de 24-uursrace, merkte Albuquerque dat de Nederlander hard aan het oprukken was en af en toe zijn banden behoorlijk aansprak, vooral in de Bus Stop, een links-rechts-links chicane die een markant deel is van het binnenterrein van de Daytona International Speedway-ovaal, waarvan een groot deel wordt gebruikt in de 3,56 mijl versie van de lange baan. "Ik keek voortdurend in de spiegels", zei Albuquerque. "Hij was snel. Hij was natuurlijk sneller dan ik. Maar ik was ervan overtuigd dat er bandenproblemen moesten zijn. De natuurkunde vertelt je dat. Als je te hard pusht, gebeurt er iets. Als je dan ook nog van de baan schiet, dan gaat er iets mis. Ik had natuurlijk niet verwacht dat dit zou gebeuren, maar ik verwachtte wel wat problemen vanwege Van der Zande’s enorm hoge tempo." De overwinning van de Nr10, die Albuquerque deelde met Helio Castroneves, Ricky Taylor en Alexander Rossi, was de eerste in de Rolex 24 voor Acura, die tijdens de winterstop van Team Penske verhuisde naar WTR en naar Meyer Shank Racing. Het was ook de vijfde overall Rolex 24-overwinning voor Wayne Taylor Racing, die eerder won in 2005, 2017, 2019 en 2020. De overwinning van deze editie maakte het team echter extra blij vanwege alle moeite die erin was gestoken. Tijdens een korte winterstop veranderde WTR van fabrikant - verhuisde van Cadillac naar Acura - en vernieuwde het zijn rijderscombinatie. Een herschikking die Renger van der Zande ondanks zijn twee Daytona-overwinningen, zijn plek bij WRT kostte.

Podium winnaar Daytona 2021_Nr10_Konica_Minolta_Acura_ARX-05_Acura_DPi_Helio_Castroneves_Alexander_Rossi_Filipe_Albuquerque_Ricky_Taylor
Podium overall winnaar Daytona 2021: de Nr10 Konica Minolta Acura ARX 05 Acura DPi met Helio Castroneves, Alexander Rossi, Filipe Albuquerque en Ricky Taylor

Bewijs van vertrouwen en voorbereiding
"Er speelde zo veel…", zei Ricky Taylor, die de tweede algemene overwinning in zijn carrière van de Rolex behaalde. "Het was absoluut een test van vertrouwen en een bewijs van voorbereiding en van het vasthouden aan een plan. We hebben alle tests buiten het seizoen overgeslagen, omdat de jongens tijd nodig hadden om alles goed voor te bereiden. Ze weten hoe ze deze race moeten winnen. Ik heb het gevoel dat we ons gelukkig mogen prijzen dat we allemaal onderdeel waren van dit nieuw gevormde team."

24H Daytona 2021 Renger van der Zande Nr01 Cadillac DPi-VR
Tijdens de laatste minuten van de race ging de rechterachterband aan flarden van Renger van de Zande zijn Nr01 Cadillac

"Renger passeerde me bijna"
Van der Zande - die de afgelopen twee jaar de Rolex 24 won voor Wayne Taylor Racing - zette Albuquerque onder druk en kwam soms griezelig dichtbij tijdens de laatste minuten van de race, voordat de rechterachterband van zijn Nr01 Cadillac DPi-VR van Chip Ganassi Racing aan flarden ging in één van de laatste van de twaalf bochten van het Daytona-circuit. "Hij passeerde me bijna, maar toen bleef hij ineens vier of vijf ronden redelijk stabiel", zei Albuquerque. "Hij kwam niet echt dichterbij. Ik was gewoon aan het tellen. Nog een ronde. Nog een ronde aan de leiding. En toen kreeg hij de lekke band. Dat was ons’ geluk. Maar er is niemand die ooit Daytona of een kampioenschap zonder geluk heeft gewonnen." De Ganassi-ploeg verving de lekke band van auto Nr01 snel, maar omdat er geen tijd meer was om de rest van het veld weer in te halen, moesten Renger van der Zande en zijn teamgenoten genoegen nemen met een vijfde plaats.

Achter de vechtende koplopers reed Kobayashi, die ook op jacht was naar een derde opeenvolgende Rolex 24-overwinning, met de Nr48 Cadillac die hij samen met Jimmie Johnson, Simon Pagenaud en Mike Rockenfeller bemande. Op zijn beurt gevolgd door de Nr55 Mazda RT24-P van Mazda Motorsports, gereden door Oliver Jarvis, Harry Tincknell en Jonathan Bomarito.

Daytona 2021 winnaar LMP2 Nr18_Era_Motorsport_ORECA_LMP2_07_LMP2_Paul-Loup_Chatin_Ryan_Dalziel_Kyle_Tilley_Dwight_Merriman
LMP2 winnaar, de Nr18 Era Motorsport-ORECA LMP2 07 met Paul Loup, Chatin Ryan, Dalziel Kyle en Tilley Dwight Merriman

LMP2
In de Le Mans Prototype 2 (LMP2) -klasse legde Paul-Loup Chatin de laatste hand aan zijn overwinning met een voorsprong van 19,513 seconden op de Nr8 Tower Motorsport ORECA, mede bestuurd door John Farano, Gabriel Aubry, Tim Buret en Matthieu Vaxiviere. Chatin reed de Nr18 Era Motorsport-ORECA LMP2 07 samen met Ryan Dalziel, Dwight Merriman en Kyle Tilley. "Het is geweldig," zei Merriman na afloop. "Ik ben echt trots op het team. Het is echt een teaminspanning om te winnen in enduranceraces, vooral als je aan deze superlange races deelneemt. Het is gewoon zo moeilijk om te winnen, zelfs als je goed bent. Het vereist alle aspecten van een deelname en van het team, om goed te zijn."

null
Winnaar LMP3, de Nr74 Riley Motorsports-Ligier JS P320 LMP3 met Oliver Askew, Spencer Pigot, Scott Andrews en Gar Robinson

LMP3
Spencer Pigot reed zijn laatste stint naar een overwinning in de Le Mans Prototype 3 (LMP3) -klasse in de Nr74 Riley Motorsports-Ligier JS P320, die hij deelde met Gar Robinson, Scott Andrews en Oliver Askew. De LMP3-divisie maakte zijn debuut in het WeatherTech Championship en de auto's reden voor het eerst een wedstrijd van 24 uur lang. "Het was een vrij vlotte race, om eerlijk te zijn", zei Pigot. "We bleven een beetje uit de problemen en deden ons eigen ding. Dat was al die tijd ons plan. Niemand wist hoe betrouwbaar deze LMP3-auto's zouden zijn. Ik denk niet dat ze ooit zo’n lange race hebben gereden. Eén ding wisten we van tevoren wel. Dat is dat we de best geprepareerde auto in de paddock zouden hebben. Ik denk dat we dat vandaag hebben laten zien. "

De Nr33 Sean Creech Motorsport-Ligier, gereden door Joao Barbosa, Lance Willsey, Wayne Boyd en Yann Clairay, eindigde als tweede in de LMP3-klasse, gevolgd door de Nr6 Muehlner Motorsports America-Duqueine D08 gedeeld door de jonge debuterende Duitsers Moritz Kranz en Laurents Hoerr aangevuld door Kenton Koch.

Daytona winnaar LM GTE Nr3 Corvette Racing Corvette C8.R GTLM Nicky Catsburg Jordan Taylor Antonio Garcia
Winnaar GTLM-divisie: de Nr3 Corvette Racing Corvette C8.R GTLM met Nicky Catsburg, Jordan Taylor en Antonio Garcia

De Nederlanders
Bijna had Renger van der Zande geschiedenis geschreven, door drie keer op rij de 24H Daytona te winnen. Tijdens het gevecht om de overwinning werd hij na bijna 24 uur racen in het laatste kwartier geveld door een lekke band! Een scenario uit een speelfilm, maar in Daytona toch ècht werkelijkheid. Meer pech kun je niet hebben. Maar er was toch een Nederlands feestje te vieren. Nicky Catsburg won met zijn fabrieks-Corvette de LM GTE-divisie en Indy Dontje wist bij zijn debuut in de Rolex 24 naar de overwinning te rijden in de GTd-divisie! Jeroen Bleekemolen kreeg niet zijn gewenste LMP3-overwinning doordat zijn team al vroeg in de race dertien ronden achterstand opliep vanwege problemen met de brandstofdruk. Hij kwam wel als vierde in de LMP3-divisie over de eindstreep en als 21e overall. Bleekemolen werd vergezeld door Cox, Murry en McCusker. De Nederlanders die niet de eindstreep haalden waren de ook debuterende Rinus van Kalmthout alias ‘Veekay’ en het team van Racing Team Nederland bestaande uit Giedo van der Garde, Frits van Eerd en Job van Uitert aangevuld met de Fransman Charles Milesi. Buiten hun schuld vlogen de auto's van Veekay (teamcollega) en Van Eerd (olie) naast de baan en werden zij geconfronteerd met de soms harde realiteit van een 24 uursrace, nadat ze hun potentieel tijdens de voorafgaande kwalificaties wel hadden aangetoond. Ook bij Steijn Schothorst ging het niet van een leien dakje. Hij werd geklasseerd als achttiende in de GTD-klasse en als 45e overall, met zijn Lamborghini Huracan van het GRT Grasser Racing Team. Best jammer, maar volgend jaar weer een kans.

Nr57_Winward_Racing_Mercedes-AMG_GT3_GTD_Russell_Ward_Philip_Ellis_Indy_Dontje_Maro_Engel_Checkered_Flag
Winnaar van de GTd-divisie: de Nr57 Winward Racing Mercedes-AMG GT3 met Russell Ward, Philip Ellis, Maro Engel en debutant Indy Dontje over de eindstreep

De Belgen
Met nog vier uur te gaan zat de wedstrijd erop voor Laurens Vanthoor en Pfaff Motorsports. Zijn Nr9 Porsche kwam tijdens de nacht een aantal keer in aanraking met andere deelnemers. Hierdoor werd besturing van de auto van het Canadese team structureel beschadigd. Er werd nog wel geprobeerd om de problemen te herstellen, maar toen Vanthoor werd geconfronteerd met een storing in het stuurbekrachtingssysteem, moest hij genoegen nemen met een twaalfde plek in de GTD-divisie en 36e overall. Jan Heylen was de tweede Belg die aan de start verscheen in Daytona, ook hij reed met een Porsche. Hij wist met zijn Nr16 Porsche 911 GT3R van Wright Motorsports als 25e overall en als vierde te eindigen in de GTD-klasse. Een mooie prestatie. Heylen werd vergezeld door Trent Hindman, Klaus Bachler en Patrick Long. De 40-jarige Jan Heylen komt regelmatig uit in de Amerikaanse endurance races van de IMSA-serie, vorig jaar won hij onder andere Petit Le Mans. Daarvoor nam hij enige tijd deel in de Champ Cars.

Daytona 2021 Nr16_Wright_Motorsports_Porsche_911_GT3R_GTD_Trent_Hindman_Patrick_Long_Klaus_Bachler_Jan_Heylen
Jan Heylen eindigde als vierde in de GTD-divisie en 25e overall met de Porsche 911 GT3R van Wright Motorsports

Erg competitief
De Nr10 Konica Minolta-Acura in de DPi, de Nr8 Tower Motorsport-inchrijving in de LMP2 en de Nr74 Riley Motorsports in de LMP3 scoorden de meeste punten in de parallel lopende IMSA Michelin Endurance Cup-competitie, waarvoor punten te vergaren zijn bij vier verschillende races tellend voor het WeatherTech-kampioenschap, te weten de Rolex 24, de Mobil 1 Twelve Hours of Sebring, de Sahlen’s Six Hours of the Glen en de Motul Petit Le Mans. Met een strijd om de hoogste eer tot aan de laatste minuten van de wedstrijd, gaat deze editie van de Rolex 24 at Daytona weer als spectaculair en boeiend de geschiedenisboeken in. Deze wedstrijd toonde de heftigheid aan van het hedendaagse enduranceracen. Het zijn sprintwedstrijden geworden, waarbij het goedmaken van opgelopen achterstand door technisch malheur, spins of aanrijdingen, er bijna niet meer bij is. En de competitie is erg heftig met vijf auto’s in dezelfde DPi-divisie aan de kop van het veld in dezelfde ronde, na 24 uren geracet te hebben. Het WeatherTech Championship-seizoen wordt van 17-20 maart hervat met de 12 uur van Sebring op de Sebring International Raceway.

Daytona 2021 vuurwerk

Uitslagenlijst Rolex 24H Daytona 2021:





Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

RaceXpress Youtube

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS