DTM

Rene Rast en Audi uit elkaar: Een succesvolle samenwerking tussen twee Duitse machines

Uitgegeven door Frank Korsel • 18 augustus 2022 17:20

René Rast is al ruim tien jaar betrokken bij Audi. Na grote successen in het WEC, de DTM en de Formule E maakte de sympathieke Duitser afgelopen weekend bekend dat aan het einde van dit seizoen de wegen tussen Rast en Audi zullen scheiden.

Rene Rast

In 2012 begon zijn carrière bij Audi. Bij Audi Sport Team Phoenix reed hij dat seizoen twee races in de Blaincpain Endurance Series. In 2013 reed hij bij het team van WRT in dezelfde klasse en in de FIA GT Series. Bij de hoge heren van Audi maakte hij na zijn WEC-debuut bij het LMP-team van Sebastien Loeb in 2014 veel indruk. Het jaar erop mocht hij bij het Audi Sport Team Joest, helaas voor de Duitser wist het stel de race niet te finishen. Zijn grootste successen kwamen in de DTM.

In 2016 reed hij drie races in de klasse. Het jaar hierop reed hij zijn eerste volledige seizoen in de DTM. Het duurde een aantal races voordat hij op stoom was gekomen, maar in Hongarije sloeg hij tijdens de tweede race keihard toe. Rast won dat jaar nog twee races en stond daarnaast nog twee keer op het podium. Hij wist grootheid Mattias Ekstrom achter zich te houden en won zijn allereerste kampioenschap in het Duitse Toerenwagen kampioenschap.

2018 begon erg rommelig voor Rast. Met nog drie ronden te gaan in het kampioenschap stond hij op flinke achterstand en had hij slechts één overwinning en één derde plaats op zijn naam staan. Het is nog steeds niet duidelijk wat Rast gegeten had. Maar de laatste zes(!) races werden door hem gewonnen. Maar het bleek niet genoeg om Gary Paffet achter hem te houden. De Brit scoorde slechts vier puntjes meer en behaalde zijn tweede DTM-titel.

2019 daarentegen was zonder enige twijfel het jaar van Rast. Hij viel drie keer uit, van alle andere races wist hij slechts twee races niet naar het podium te rijden. Hij won wederom zeven races en won zijn tweede DTM-titel. Nico Muller, die op de tweede plaatst in het kampioenschap eindigde, scoorde 72 punten minder dan Rast. Een dominant seizoen dus.

Het coronaseizoen 2020 ging van start op het circuit van Spa-Francorchamps. Rast kwam weer niet bijzonder sterk uit de startblokken en eindigde de eerste drie race op een vijfde, derde en zevende positie. Daarna won hij twee wedstrijden achter elkaar om vervolgens alle vier de wedstrijden in Zolder te winnen en de laatste race in Hockenheim. Wederom Mocht Rast feest vierden, de Audi coureur had voor de derde keer in vier jaar het DTM-kampioenschap gewonnen.

Helaas hield het DTM avontuur van Rast op. De fabrikanten Audi en BMW besloten het kampioenschap de rug toe te keren en de DTM lag op zijn gat. Gerhard Berger, de CEO van de DTM besloot er een GT3 kampioenschap van te maken waarin privateer teams deel konden nemen aan de races zonder steun van de fabriek. Het ‘Deutsche’ uit de DTM werd de nek omgedraaid door merken als Ferrari, Lamborghini en McLaren aan het kampioenschap te verbinden. Desondanks was het spektakel als vanouds.

Rast keerde het kampioenschap de rug toe en besloot zijn heil te zoeken in de voor hem niet onbekende Formule E. In het tweede seizoen van de series reed hij al een enkele race in Berlijn. In het 2019-2020 seizoen reed hij de laatste zes races van seizoen bij Audi nadat Daniel Abt na het valsspelen van het Esports-kampioenschap van de Formule E werd ontslagen. Het 2020-2021 was het eerste volledige seizoen voor Rast in de Formule E. In de race in Mexico behaalde hij een tweede positie. Hij eindigde het kampioenschap op de dertiende positie met 78 punten achter zijn naam.

Rast kon het niet laten en besloot dat hij in 2022 zijn rentree ging maken in de DTM. De eerste race van het seizoen vindt dit weekend plaats in Portugal. Hij rijdt in de Audi R8 LMS Evo II. Met acht verreden races staat Rast op de derde positie in het kampioenschap. Met nog acht races te gaan heeft hij tien punten achterstand op kampioenschapsleider Mirko Bortolotti.

Wat Rast volgend seizoen gaat doen, is nog niet bekend.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS