Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

Lukas Stiefelhagen maakt grote indruk in Zweden: “Ik lag op koers voor het podium"

Uitgegeven door HJ van Keulen • 5 september 2023 13:05

Leersum – Autocoureur Lukas Stiefelhagen (16) uit Leersum heeft veel indruk gemaakt tijdens zijn debuut in elektrisch autoracen op Ring Knutstorp in Zweden. Tijdens zijn eerste deelname aan de NXT Gen Cup behaalde Stiefelhagen erg knap ‘pole position’ en streed hij al mee in de voorhoede van het deelnemersveld.

Lukas Stiefelhagen

De NXT Gen Cup is ’s werelds eerste ‘100% elektrische junior touring car cup’. In deze cup wordt geracet met de elektrische LRT NXT1, gebaseerd op de Mini Cooper SE. Dit is een 1.200kg wegende, voorwiel aangedreven raceauto. De 125kW elektrische aandrijving genereert omgerekend zo’n 200pk. Een ‘push-to-pass knop’, die je maximaal twee keer tijdens een racemag gebruiken, levert kortstondig nog eens een extra 30pk op. De topsnelheid is begrensd op 200 km/uur. Er zijn 18 deelnemers in de leeftijd van 15 tot en met 24 jaar.

De cup is dit jaar gelanceerd. Op de kalender staan verschillende circuits in Zweden en in Duitsland. De vijfde wedstrijd van de cup werd gehouden op Ring Knutstorp in zuid-Zweden. Met zijn hoogteverschillen en technische bochten vormt het volgens de organisatie het meest uitdagende circuit van het seizoen, ook wel ‘Zwedens mini-Nürburgring’ genoemd. De elektrische klasse draaide erop donderdag 31 augustus en vrijdag 1 september mee in het tweedaagse programma van het ‘Scandinavian Touring Car Championship’ (STCC). Lukas kreeg de kans om aan deze editie mee te doen, mogelijk gemaakt door zijn sponsors LKQ, Company Fits, en Urban Events, die op het vlak van ‘EV racen’ hierin met hem samenwerken, en met ondersteuning van Bas Koeten Racing.

Vooraf had Lukas zichzelf realistische doelen gesteld: “Ik wilde vooral ervaring op gaan doen met elektrisch autoracen en de NXT Gen Cup leren kennen. Gezien het sterke deelnemersveld, met coureurs die er al vier wedstrijden op hadden zitten, had ik me heel tevreden gesteld met een top 10 resultaat. Ik had nog nooit in een elektrische auto gereden, had zelfs nog nooit een auto zonder ABS bestuurd, en was nog nooit op dit circuit geweest. Dus alles was helemaal nieuw voor me”, legt Lukas uit. Ook het remmen met de linkervoet was iets dat hij nog niet eerder in een auto had toegepast.

Zijn voorbereiding in Nederland bestond uit het doornemen van de diverse handleidingen over het bedienen van de auto, het bestuderen van de reglementen, en het oefenen op de simulator. Op de woensdagavond vond er op Ring Knutstorp eerst een ‘briefing’ en vervolgens een ‘track walk’ plaats, tijdens welke de coureurs samen met hun ‘engineers’ de circuit ‘layout’ konden doornemen. In de loting was de auto van cupsponsor Schunk aan Lukas toegewezen. Voor de komende twee dagen stonden twee vrije trainingen, een kwalificatie, en twee races op het programma.

Lukas Stiefelhagen

De eerste vrije training op de donderdag werd door Lukas vooral gebruikt om de auto en het circuit te leren kennen. Hij oefende met het inremmen van de bochten, deed een aantal proefstarts, en probeerde de ‘push-to-pass’ knop uit. In tegenstelling tot de eerste training, werd de tweede training op een natte baan gereden. Tijdens deze sessie heeft Lukas zich op de rondetijden gericht, en kwam onder lastige omstandigheden meteen met een snelle derde tijd terug op de ‘paddock’.

De regen werd die middag steeds intenser. Ook de kwalificatie zou op een kletsnatte baan gehouden gaan worden. Het werd een chaotische en spectaculaire sessie met maar liefst vier rode vlaggen. “Elke keer had ik de snelste tijd in de eerste sector, en elke keer moest ik mijn ronde weer afbreken omdat er een rode vlag werd gezwaaid. Na de vierde rode vlag had nog niemand een goede tijd neer kunnen zetten. Het moest in twee rondes gaan gebeuren. Gelukkig lukte het me om mijn auto te laten rollen op de natte baan, net zoals ik al geoefend had in de tweede vrije training, en wist ik de snelste tijd te pakken!”, aldus een trotse Lukas.

Met deze ‘pole position’ mocht Lukas vooraan starten voor de eerste race op de vrijdag. Ook nu was de baan nat. “Ik had een slechte start met veel ‘wheelspin’. Daardoor had ik na de eerste bocht al twee plekken verloren”, vertelt Lukas over zijn eerste wedstrijdstart. Maar hij kwam langzaam terug, totdat hij zich met nog vijf rondes te gaan verremde. “De tweede plek kwam in zicht, en ik remde te hard voor bocht 1, waardoor ik van de baan ging door het grind”. Gelukkig kon hij de auto onder controle houden en na de grindbak weer de baan opkomen om de race vanaf een zevende plek te vervolgen. Uiteindelijk kwam Lukas knap als vijfde over de finish.

Omdat de eerste acht gefinishte auto’s voor de tweede race in een ‘reversed grid’ opstelling staan, mocht Lukas vanaf ‘P4’ van start gaan. Dit keer had hij een goede start en na de eerste ronde bevond hij zich op de tweede plek. “Ik lag op koers voor het podium en zat goed in de race”, licht Lukas toe. Maar met nog acht rondes te gaan werd Lukas plotseling van de baan gereden door zijn achterligger. “Ik werd op mijn achterwiel geraakt, waardoor ik het gras in schoot en direct al drie plekken verloor. Later in de race gebeurde iets dergelijks nog een keer. Er wordt in deze cup heel ‘close’ en met veel contact geracet, waar ik niet aan gewend ben en waar ik me door heb laten verassen in de tweede race”, vertelt Lukas. Na de race werd door de wedstrijdleiding hiervoor ook een straf uitgedeeld van 10 seconden wegens ‘oneerlijk rijgedrag’ van de veroorzaker. Helaas had Lukas daar niets aan. Zijn mogelijke podiumplek kreeg hij er niet voor terug. Uiteindelijk kwam Lukas als negende over de finish, maar vanwege de tijdstraf klom hij nog een plekje omhoog naar ‘P8’.

Lukas Stiefelhagen

Al met al een indrukwekkend resultaat voor een eerste deelname; ‘pole position’, ‘P5’ en ‘P8’. Ook werd hij uitgeroepen tot de ‘beste nieuwkomer van het seizoen’. Lukas mocht in Zweden veel complimenten in ontvangst nemen voor zijn debuut optreden. De ambitie om een overstap te maken naar het elektrisch autoracen is er al langer, wachtend op het moment totdat de tijd er rijp voor is. Met de NXT Gen Cup lijkt dat moment zich nu aan te dienen. Er bestaat veel interesse in deze nieuwe en unieke cup; volgend jaar worden er wellicht races in Nederland georganiseerd. Lukas heeft deze dagen heel veel geleerd en is vastberaden om volgend jaar aan het kampioenschap te gaan deelnemen. “Mijn doel zal zijn een plek op het eindpodium”, aldus de ambitieuze tiener. Hiervoor is Lukas op zoek naar grote sponsoren die een mooie samenwerking met hem willen aangaan.

Lukas zijn deelname aan de wedstrijd op Ring Knutstorp is 100% CO2 neutraal uitgevoerd. De elektrificatie - het vervangen van verbrandingsmotoren door elektrische aandrijvingen - is een belangrijke ontwikkeling in de verduurzaming van de racesport. De NXT Gen Cup geeft daarmee een mooie weerspiegeling van de toekomst van echt duurzaam racen. Lukas racet zelf al sinds 2021 CO2 neutraal door zijn uitstoot te compenseren. Voor meer informatie volg @lsgofast op Instagram en Facebook.

De deelname van Lukas Stiefelhagen in de NXT Gen Cup; ’s werelds eerste ‘100% elektrische junior touring car cup’ in Zweden werd mede mogelijk gemaakt door:
LKQ

Company Fits

Urban Events

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS