Formule 1

Lewis Hamilton: "F1 gaat de verkeerde kant op"

Uitgegeven door Bas Kaligis • 12 juni 2021 18:14 • Print artikel

Lewis Hamilton is van mening dat bredere, zwaardere auto's vanaf 2022 de verkeerde aanpak is voor de F1 bij de aanstaande reglementswijzigingen van de sport.

Lewis Hamilton Mercedes Grand Prix F1


De zevenvoudig geeft de voorkeur aan lichtere auto's toen hij begon in de sport, en dat elke stap in de richting van grotere, langzamere machines een stap terug is voor de Formule 1 als geheel. Hamilton vindt de stap des te vreemder gezien F1's streven naar meer duurzaamheid. De Brit is een sterke stem in de strijd in het voorkomen van klimaatverandering, en is eigenaar van X44 Racing - dat deelneemt aan de nieuwe Extreme E-serie, waarin vanaf volgend seizoen ook McLaren zal deelnemen.

Het minimumgewicht van de F1-auto's van 2022 zal worden verhoogd tot 790 kg - bijna 100 kg zwaarder dan bij het begin van het tijdperk van de turbohybrides in 2014.

Met een volle brandstoftank erbij komt het totale gewicht van de auto bij de start van een race uit op ongeveer 900 kg. De Mercedes-coureur zegt dat de extra energie die door de onderdelen van de auto moet stromen, de CO2-voetafdruk van de sport alleen maar groter maakt. "Ik begrijp niet waarom we zwaarder gaan, zeker niet als er zoveel gepraat wordt over duurzaamheid", zei Hamilton, geciteerd door MotorsportWeek. "Door steeds zwaarder en zwaarder te gaan, verbruik je steeds meer energie. Dus dat gaat niet echt in de goede richting."

Hamilton begon met racen tijdens het tijdperk van bijtanken in de Formule 1, waarin de auto's ongeveer een derde minder wogen dan wat er in 2022 de baan op zal gaan.

Hoewel het gewicht en de omvang van de auto's natuurlijk toenemen door de grotere brandstoftank, die meer dan 100 kg brandstof kan bevatten bij de start van een race, is Hamilton van mening dat te zware auto's de kwaliteit van de race in de weg staan. "Lichtere auto's waren wendbaarder en lang niet zo groot, en dus was het racen en manoeuvreren met de auto beter. Op circuits zoals Monaco was het altijd relatief onmogelijk om te passeren, maar nu is de auto zo groot dat hij te groot is voor het circuit."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS