Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

Laurens Vanthoor over zege Bathurst 12Hour: "Dit was een van de grote races die nog ontbrak op mijn bucketlist"

Uitgegeven door HJ van Keulen • 19 februari 2024 01:12

Manthey EMA Racing vierde voor het eerst een verbluffende algemene overwinning in de dramatische 2024 Bathurst 12 Hour met de #912 'Grello' Porsche 911 GT3 R (992), terwijl de zusterauto #911 de eer in de Intercontinental GT Challenge Pro-Am klasse opeiste om het perfecte resultaat voor het team op Mount Panorama af te ronden.

Manthey EMA Racing

Het was ook een sensationele prestatie van Phantom Global Racing in de #13 Porsche bij hun debuut in de competitie. Het Chinese team pakte de snelste ronde en streed tot het einde voor een podiumplaats, met een nipte vierde plaats als uitschieter. De overwinning is voor Manthey EMA Racing de eerste op de beruchte berg en voor Porsche de eerste sinds 2019, waarbij Matt Campbell in beide gevallen een cruciale rol speelde. Voor teamgenoot Laurens Vanthoor was het zijn eerste Bathurst 12 Hour-zege, terwijl Ayhancan Güven de eerste Turkse coureur wordt die op de hoogste trede klimt na een uitmuntend debuut.

Tijdens de kwalificatie op zaterdag bereikten beide Manthey EMA Racing auto's de top 10 en Campbell deed genoeg om de vierde plaats op de grid te bemachtigen voor de #912 Porsche. Voormalig Porsche Motorsport Asia Pacific Selected Driver Alessio Picariello kwalificeerde zich als negende en voerde de Pro-Am deelnemers aan in de 'The Bend Manthey EMA' Porsche 911 GT3 R (991.2).

Manthey EMA Racing

Traditiegetrouw ging de Bathurst 12 Hour voor zonsopgang van start en Vanthoor behield zijn positie gedurende de eerste stint, net als Porsche Supercup-winnaar Harry King in de #911 Porsche. Ondertussen maakte Phantom Global Racing's Jaxon Evans goede progressie en klom op van de 18e plaats op de grid naar de 12e plaats voor de eerste ronde stops.

Manthey Racing koos ervoor om Vanthoor later te laten pitten dan hun rivalen en dat wierp zijn vruchten af. Na een succesvolle overcut nam Güven de leiding in zijn eerste ronden van de legendarische race. De meervoudig Porsche Supercup-winnaar toonde een geweldig tempo en breidde de leiding uit tijdens zijn stints, terwijl Joel Eriksson, nu aan boord van de Phantom Global Racing Porsche, steeds verder oprukte naar de top 10 en ook de snelste ronde neerzette.

Yasser Shahin deed er goed aan om de #911 in de race te houden voor de Pro-Am eer, voordat de eerste Safety Car naar buiten kwam toen de drie uur naderden. Bij de herstart knokte Bastian Buus zich naar de vijfde plaats in de #13 Porsche en was hij volop in de race voor de podiumplaatsen.

Manthey EMA Racing

Campbell nam vervolgens de leiding over van de Manthey EMA Racing-auto en bleef het veld controleren, terwijl de zusterauto contact had met de auto, waardoor ze uit de top drie in Pro-Am vielen. Tijdens een Safety Car-periode kreeg de #912 echter een drive-through penalty vanwege een overtreding in de pitstraat. Terwijl het team op het punt stond om de straf uit te zitten, kwam er nog een Safety Car naar buiten, maar het team had geen tijd om te reageren en kreeg een tweede drive-through.

Terwijl de regen het 6,213 km lange circuit doorweekte, was het de #13 Phantom Global Racing Porsche die aan de leiding ging, terwijl de #911 een gigantische comeback had gemaakt om binnen de algemene podiumposities te eindigen.

Ondanks de twee strafpunten vocht de #912 zich snel terug in de strijd om de leiding en met nog iets meer dan twee uur te gaan dook Güven erdoor bij het ingaan van de achtervolging. Campbell nam vervolgens de leiding over voor de laatste stint met een gezonde voorsprong, maar de Safety Car bracht het peloton weer bij elkaar, waardoor er een rechtstreeks gevecht naar de finish ontstond met acht auto's op de eerste ronde.

Manthey EMA Racing

Campbell slaagde er echter in om bij de herstart weg te rijden en leidde de race tot aan de finishvlag om de overwinning voor het team van Manthey EMA Racing op te eisen. Evans was in een spannende strijd verwikkeld voor de laatste podiumplek en eindigde uiteindelijk op minder dan twee seconden van de finish als vierde.

Picariello, die voor het laatste uur terugviel naar de derde plaats in zijn klasse, slaagde erin om terug te breken naar de leiding in de Pro-Am en eindigde uiteindelijk als negende in het algemeen klassement, op 30 seconden van zijn naaste rivaal.

Manthey EMA Racing

Matt Campbell, #912 Manthey EMA: "Super enthousiast na deze race! Het is duidelijk een geweldig begin van het jaar. Alweer een overwinning in de Bathurst 12 Hour, wat een race. We hadden de hele dag en in alle omstandigheden een fantastische snelheid en het team heeft fantastisch werk geleverd. We maakten een klein foutje in het midden van de race, maar we kwamen heel snel terug en de hele crew deed het daarna fenomenaal, vooral tijdens de pitstops. Laurens deed het ongelooflijk tijdens zijn stints en Ayhancan toonde een geweldige snelheid en maakte geen fouten in zijn eerste race hier, dus ik ben ook heel blij voor hem."

Laurens Vanthoor, #912 Manthey EMA: "Het was een geweldige race. Ik wilde echt terugkomen naar Bathurst, het liefst met Manthey EMA en Porsche natuurlijk, om de beste kans te hebben om te winnen. En zo pakte het uiteindelijk ook uit. We waren vanaf de start erg sterk en domineerden het grootste deel van de race. Afgezien van de penalty reden we foutloos en konden we de overwinning pakken. Persoonlijk probeer ik hier al heel lang te winnen, maar het is me steeds net niet gelukt. Dit was een van de grote races die nog ontbrak op mijn bucketlist, dus ik ben erg blij!"

Ayhancan Güven, #912 Manthey EMA: "Het was mijn eerste keer met Manthey Racing en in Bathurst. We hadden een plan voor het weekend en tijdens de race kwam alles samen. Laurens reed een erg sterke eerste stint en toen ik in de auto sprong lag ik eerste. Ik behield die positie en we reden sterk in de eerste zes uur, maar door de penalty vielen we helaas terug in de rangschikking. Vanaf dat moment zaten we op achterstand, maar het belangrijkste punt voor mij was de pitstop toen we wisselden van slickbanden naar natte banden, het team deed de snelste pitstop en we konden uiteindelijk de leiding terugpakken. We begonnen de race te controleren, maar de regen maakte het moeilijk omdat het voor mij de eerste keer was dat ik hier op nat wegdek reed. Na 10 ronden vond ik mijn tempo en toen was het goed. Het makkelijkste deel van het weekend was eerlijk gezegd om Matt van buitenaf te zien in die laatste stint! Ik ben supertrots en dankbaar dat ik met twee geweldige coureurs en het hele Manthey EMA-team mag samenwerken. Ik zal deze race nooit vergeten!"

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS