Karting • Rotax Euro

Karter Tommie van der Struijs zet volgende kroon op zijn seizoen: kampioen BNL!

Uitgegeven door Bas Kaligis • 6 oktober 2022 07:30 • Print artikel

GENK – Hij moest winnen om kampioen te worden en dat deed hij. Karter Tommie van der Struijs zegevierde zondag in Genk tijdens de derde en laatste ronde van het Rotax Max BNL-kampioenschap in Genk. De dertienjarige Nuenenaar deed dat door in de Junioren-klasse zowel de prefinale als de finale op zijn naam te schrijven.

Tommie van der Struijs

De BNL-titel was een nieuwe bekroning van zijn topseizoen. Eerder was hij al vicekampioen van Europa geworden in de Rotax Max Challenge Euro Trophy. Nu is hij dus kampioen Rotax Max van de Benelux, een prestigieus open kampioenschap waaraan ook veel deelnemers van buiten de Benelux deelnemen.

“Dit is mijn mooiste titel”, zei een dolgelukkige Tommie, die in 2019 al eens Nederlands kampioen was geworden in de Rotax Max Micromax-klasse. “De BNL is best wel een groot kampioenschap met veel rijders uit het buitenland. Het heeft een nog hoger niveau dan het NK. Dit is mijn derde seizoen bij de Junioren, ik heb veel geleerd de afgelopen jaren en nu komt het eruit.”

Wacht, daar moeten we even bij stilstaan. Want Tommie is pas dertien jaar en is al bezig aan zijn derde seizoen bij de Junioren, een klasse waarin de meeste karters pas debuteren als ze twaalf zijn. Dat de rijder van topteam Bouvin Power nu dus al kampioen is, maakt zijn prestatie des te knapper. En dan te bedenken dat hij eind deze maand ook nog kampioen kan worden in het Belgisch kampioenschap BMC. In die titelstrijd gaat hij aan de leiding.

De snelle Brabander toonde zich na afloop niet echt verbaasd dat hij dit seizoen zo sterk presteert. “Vorig jaar aan het einde van het seizoen waren we ook al heel sterk. Ik had daarom wel verwacht dat we dit seizoen snel zouden gaan”, redeneerde hij.

Afgelopen weekeinde demonstreerde hij dat ook. In de kwalificatie snelde hij naar de tweede tijd, ten teken dat het met de snelheid wel goed zat. “Ik eindigde op twee duizendsten van de nummer één. Maar ik baalde best wel dat ik net niet de poleposition had gepakt”, bekende de ambitieuze Tommie.

Zijn kwalificatieresultaat betekende dat hij zaterdag de heats als tweede moest starten. In beide races eindigde hij ook als tweede. “Ik had net niet genoeg snelheid om voor de leiding te gaan. Ik zat er wel dichtbij, want ik had in beide races een vergelijkbare snelheid met de nummer één.”

Hij had zichzelf in ieder geval een uitstekende uitgangspositie verschaft voor de prefinale op zondag. Die mocht hij door zijn resultaten in de heats ook als tweede starten. Tommie: “Mijn start was prima, ik kwam als tweede door. Ik had best snel een actie gedaan op de nummer één. De baan was halfnat en aan de binnenkant lag water. Daardoor schoot ik bij die actie rechtdoor. De nummer één viel daarbij helemaal terug, want hij kon niet insturen omdat ik aan de binnenkant zat. Zo kwam de nummer drie ons voorbij.”

Tommie van der Struijs

Daarna lag hij weer tweede en een ronde later gebeurde zowaar precies hetzelfde. Maar drie keer is scheepsrecht heet het, en dat bleek. Nog een ronde later haalde de snelle Nuenenaar namelijk wél de nummer een in en ditmaal zonder daarbij rechtdoor te schieten.

“Daarna kwam een slow-periode omdat iemand was gecrasht. Toen heb ik de hele periode superlangzaam gereden (als leider in de wedstrijd mocht hij het tempo bepalen, red.) omdat de tijd tijdens de slow-periode blijft doorgaan. Er waren uiteindelijk nog twee minuten te gaan. Toen trok ik in een paar rondjes een groot gat naar de nummer twee.”

Hoe hij hem dat geflikt had? “Ik zat tijdens de slow periode de hele tijd mijn banden te warmen en achter me deden ze dat niet. Niet iedereen houdt dat zo lang vol, want het is best zwaar de hele tijd heen en weer te slingeren. Mijn conditie is dus goed. Ik wist toen niet wat ze achter me deden, maar later heb ik gezien op de beelden van de stream dat ze niet echt de banden aan het opwarmen waren.”

Dankzij zijn winst in de prefinale mocht Tommie in de finale van poleposition starten. “Ik hield de eerste positie bij de start. Daarna ben ik in de eerste paar rondes weggereden. Ik was een halve seconde sneller dan de nummer twee.”

Het was een uitstekend begin van een spannende race, want Tommie moest die winnen om kampioen te worden. Tot overmaat van ramp kwam de nummer twee richting het einde van de race nadrukkelijk opzetten. “In de laatste paar ronden had ik gelukkig een groot gat. Op de finish was het gat nog vier tienden.”

Van der Struijs slaagde erin de race te winnen door het hoofd koel te houden, zei hij. “Gewoon focussen op zo snel mogelijk de finish rijden en geen fouten maken. Julia Lykakis van Debsports helpt me daarbij. Ze coacht me met hoe ik de race inga en hoe ik rustig kan blijven in stressvolle situaties.”

Nu het BNL-kampioenschao erop zit, heeft de beloftevolle karter nog twee heel belangrijke wedstrijden te gaan. Eerst rijdt hij nog de laatste wedstrijd van het BMC-kampioenschap en probeert daar nogmaals een titel te winnen. Daarna gaat hij ook nog naar de Grand Finals in Portimão, het officieuze WK voor Rotax Max-rijders. “Het wordt mijn tweede deelname aan de Grand Finals. In 2019 deed ik mee in de MicroMax-klasse. Ik werd toen vijfde. Ik hoop nu weer de top vijf te halen! Foto's Oswald Paret

Tommie van der Struijs wordt in zijn raceactiviteiten ondersteund door Bouvin power, Albert Siegers, Vagtechniek BV en Searchflow.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS