DTM

FOTO'S - Kippenvel bij de DRM Revival: historische auto's inspireren bij de première in Imola

Uitgegeven door Peter Vader • 22 juni 2022 09:01 • Print artikel

IMOLA - Het rollende geschiedenisboek van de DTM beleefde een inspirerende première op Imola. De historische raceauto's uit het Duitse racekampioenschap uit de jaren zeventig, kortweg DRM, beleefden een indrukwekkende comeback als onderdeel van de nieuw gecreëerde DTM Classic CRM Cup. Met de Ford Zakspeed Turbo Capri vierde een legendarische auto uit dit glamoureuze tijdperk twee sprankelende schone overwinningen: Op zaterdag met de oude meester Peter Mücke (Berlijn) aan het stuur en op zondag met zijn zoon Stefan. Net als op de zaterdag bracht de Zwitser Michael Kammermann zijn prachtige BMW M1 opnieuw als tweede naar de finish, gevolgd door Otto Rensing (GER) in de Porsche Carrera RSR. Met Mücke en Rensing stonden twee ex-DTM-coureurs op het podium.

DTM DRM Revival Zondag_m_overwinning_voor_Mucke_in_Zakspeed_Capri

Otto Rensing, een voormalig BMW Junior die in 1991 in de BMW M3 in de DTM reed, had al in de openingsronde voor het decor van de race gezorgd. Want tussen de wit-gele Porsche van Rensing, die Michael Hess (GER) een dag eerder naar de vierde plaats had gereden, en de nobele BMW M1 van Ronny Scheer (GER), de als derde geëindigde coureur op zaterdag, was er een ongelukkig contact in de chicane. De BMW klom omhoog en ex-WK-rijder Scheer kon een koprol ternauwernood voorkomen. Terwijl Scheer uit de race was, kon Rensing zijn race vervolgen en werkte hij zich zelfs terug omhoog van de zevende naar de derde plaats. "Dat was een misverstand, het spijt me daar heel erg voor", zei Rensing aan de finish. Het is de algemene sfeer onder de coureurs, in de paddock en op het circuit, die deze revival van DRM-raceauto's tot een speciaal evenement maakt. "Het was een absoluut genot: geweldig circuit, geweldige auto, geweldige sfeer", zei Stefan Mücke, die aan het hoofd staat van de klassieke divisie van het BWT Mücke Motorsport-team. "Het circuit is een droom", zei Kammermann over het 4.909 km lange traditionele circuit. "De grootste tegenstander was de hitte, maar het was erg leuk."

DTM DRM Revival O._Rensing_Porsche_911_RSR

Na de late uitvalbeurt van Hans-Ulrich Kainziger (GER) in de Porsche 3.0 RSR, eindigde Marco Wagner (GER) in de ex-Sauber BMW M1 Group 5 de race op de vierde plaats, voor Philipp Kennewell (GER) in de prachtige BMW 3.0 CSL. Zoon Max Kainzinger (GER) werd tiende in de Porsche 914/6, Ute Schreiber (GER) was de enige vrouw in het veld, die met haar Alfa Romeo 1750 GTAm naar de 13e plaats reed.

DTM DRM Revival U._Schreiber__Alfa_Romeo_1750_GT-Am

De DRM-auto's treffen elkaar op de Nürburgring van 26 tot en met 28 augustus voor de tweede ronde van de DTM Classic DRM Cup. Over twee weken op de Norisring (1 t/m 3 juli) zorgen de voormalige DTM-toerwagens uit de jaren 1984 tot en met 2007 opnieuw voor de beste historische autosport op het traditionele circuit in Neurenberg.

DTM DRM Revival M._Kainzinger_Porsche_914-6

DTM Imola Zondag_uitslag_DRM_Cup_Race_2

DTM logo

Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

RaceXpress Youtube

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS